تمرین مشق مهارت‌ برای مقابله با مدرک‌گرایی در مازندران

ساری - ایرنا - تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار رویکرد و هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای در مازندران است، موضوعی که بی‌توجهی به آن علاوه بر تاثیر منفی در کیفیت ارایه خدمات و تولید کالا در جامعه به افزایش آمار بیکاری منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود این که بیکاری جوانان بویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی همواره به عنوان یک چالش اساسی در مازندران مطرح است و نرخ بیکاری در پاییز امسال هم طبق پورتال مرکز آمار ایران به ۶.۹ درصد رسیده، اما به باور کارشناسان، با اجرای و ترویج طرح‌های مهارت آموزی می‌توان روند اشتغالزایی در این دیار را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

صاحب‌نظران، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در زمان حاضر حلقه مفقوده برای ایجاد اشتغال پایدار و تبدیل دانش به مهارت در مازندران می دانند به گونه‌ای که بسیاری از صنعتگران و فعالان اقتصادی از نبود نیروی انسانی ماهر در خط تولید واحدهای صنعتی خود گلایه دارند و خواستار تربیت نیروی انسانی ماهر در کارگاه‌های دولتی و خصوصی مهارت‌آموزی هستند.

از سوی دیگر مسوولان استان هم از سال‌های پیش تاکنون همواره دغدغه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان را داشته و دارند، اما به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران یکی از دلایل عمده بیکاری حدود ۱۲۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی در استان فقدان تفکر مهارت‌آموزی در بین آنها است چراکه به باور وی ظرفیت‌های شغلی دست نخورده قابل توجهی در استان وجود دارد که به طور حتم برای شکوفایی آن اجرای دقیق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ضروری است.

تمرین مشق مهارت‌ برای مقابله مدرک‌گرایی در مازندران

مهارت‌آموزی رکن اصلی اشتغالزایی

رکن اصلی اشتغال در کشورهای توسعه یافته مهارت‌آموزی است و جوانانشان با آموزش‌های کوتاه مدت می‌توانند به بازار کار بپیوندند، در حالی که در کشور ما این فرآیند در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود و بیشتر اشخاص به دنبال کسب مدرک هستند.

همواره این جمله را می‌شنویم که «درس بخوان تا شغل مناسبی به دست بیاوری» حال این روند تغییر کرده است و کارشناسان معتقدند، بازار کار آینده متعلق به کسانی است که مهارت داشته باشند نه مدرک. در گذشته تابستان برای دانش آموزان و دانشجویان فرصتی بود تا فارغ از آموزش‌های دوران تحصیل، مهارتی بیاموزند. دختر و پسر تفاوتی نداشت. در این ایام به دنبال یادگیری مهارت‌هایی همچون مکانیکی، تراشکاری، بنایی، کشاورزی، گلدوزی، خیاطی و بافندگی می‌رفتند تا در کنار یادگیری مهارتی مبلغی را هم به عنوان دستمزد دریافت کنند.

اما این روزها همه چیز تغییر کرده، والدین ترجیح می‌دهند اوقات فراغت فرزندان خود را با کلاس‌های تقویتی، آموزش زبان و ورزشی پر کنند. دانشجویان نیز ترجیح می‌دهند ترم تابستان چند واحد بیشتر انتخاب کنند تا دانشگاه را زودتر سپری کنند. بنابراین آموزش مهارت بین دانش‌آموزان و دانشجویان کمرنگ شده است.

به این شرایط باید پدیده مدرک‌گرایی را هم اضافه کنیم. طی این چند سال جوانان دیگر به دنبال کسب علم و مهارت به معنای واقعی نیستند و تنها هدف آنها از ادامه تحصیل دستیابی به مدرک است و کسب نمره قبولی جای خود را به علم آموزی داده است.

با توجه به اینکه یکی از گروه‌های هدف جامعه در حوزه ورود به بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند؛ بر اساس آمار بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان بعد از پایان دوره تحصیلی نمی‌توانند جذب بازار کار شوند. گواه آن داده‌های آماری مرکز آمار و مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار است که نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۶.۵ درصد بوده و طی ۱۰ سال اخیر با افزایش ۲.۹ درصدی به ۱۹.۴ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

تمرین مشق مهارت‌ برای مقابله مدرک‌گرایی در مازندران

لزوم برچیده شدن تفکر پشت میز نشینی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت و منابع سرشاری که در مازندران وجود دارد اگر جوانان تحصیل کرده در مسیر مهارت آموزی حرکت کنند به معنای واقعی بیکاری در این دیار رخت بر می‌بندد، گفت : به عنوان نمونه در زمان حاضر یک واحد صنعتی در شهرستان آمل به ۸۰۰ نیروی جوان و دارای مهارت نیاز داد و مدت‌ها است که برای جذب نیرو فراخوان داده است اما بسیاری از مراجعه کنندگان در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی دارای مهارت نیستند و در مصاحبه اولیه برای کار در این کارخانه رد می‌شوند.

سید حسین درویشی ادامه داد: تفکر پشت میزنشینی آفت و آسیب جدی در مسیر ایجاد اشتغال پایدار و اجرای طرح مهارت آموزی است که باید این فرهنگ اشتباه را از جامعه حذف کنیم تا انگیزه جوانان برای یادگیری حرفه‌های مختلف افزایش یابد.

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال ۱۹ هزار و ۶۱ نفر در آموزشگاه‌های دولتی و ۳۰ هزار و ۴۰ نفر در آموزشگاه‌های خصوصی مازندران دوره‌های مهارتی آموزش فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند، تصریح کرد: واکاوی این آمارها نشان می دهد که استقبال جوانان مازندرانی از طرح‌های مهارتی در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

درویشی با بیان اینکه، ۶۰ درصد از مجموع ۴۹ هزار و ۱۰۱ نفری که از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال در دوره‌های مهارت آموزی در استان شرکت کردند، دانش آموختگان دانشگاهی هستند، خاطر نشان کرد: به طور قطع در آینده با ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه، روند آمار بیکاری در مازندران کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی ادامه داد: ۳۳۰ حرفه برای آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف برای مهارت آموزان در مازندران در نظر گرفته شده که به طور عمده جوانان استان از مهارت‌های آرایشگری، خیاطی، کامپیوتر، جوشکاری، برق صنعتی و ساختمان استقبال قابل توجهی دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: از مجموع افرادی که در سال جاری در دوره‌های آموزشی کارگاه‌های دولتی و خصوصی استان نام‌نویسی کردند، ۶۰ درصد مرد و ۴۰ درصد زن هستند.

تمرین مشق مهارت‌ برای مقابله مدرک‌گرایی در مازندران

مهارت آموزی با محوریت دانش بنیان

وی ادامه داد: باتوجه به پیشرفت فناوری، ماهیت مهارت آموزی هم در مازندران و دیگر نقاط کشور تغییر زیادی کرده و در یک سال گذشته برگزاری دوره‌های مهارت آموزی در بخش زیست فناوری، بوم گردی، فناوری اطلاعات در شاخه‌های گردشگری و کشاورزی و همچنین انرژی خورشیدی در استان افزایش یافته است.

درویشی افزود: آموزش‌های مهارت آموزی در مرکز جوار بین کارگاهی در واحدهای صنعتی، تولیدی و همچنین دانشگاه‌های استان باهدف افزایش مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در دستور کار است و در زمان حاضر ۵۵ مرکز جوار بین کارگاهی در استان وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۲ هزار و ۳۵ نفر از طریق استقرار مراکز جوار بی کارگاهی در شهرک و نواحی صنعتی و همچنین دانشگاه‌های استان در دوره های ارتقاء مهارتی در استان شرکت کردند.

وی گفت: ۴۵ درصد دوره‌های مهارتی در استان در آموزشگاه‌های دولتی و ۵۵ درصد هم در مراکز غیردولتی و خصوصی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، در استان مازندران ۲۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای با ۱۸۶ آموزشگاه و ۲۳۳ مربی و همچنین ۷۵۰ آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha