۱۲۵۰ میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌های فارس پرداخت شد

شیراز- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: در ۹ ماه امسال حدود یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها، دهیاری ها و اداره کل امور عشایر استان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا محمدابراهیمی، شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به اینکه ۹۶ درصد درآمدهای استان از محل مالیات و چهار درصد از سایر منابع تامین می شود افزود: در بحث درآمد مالیاتی شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی بوده ایم.

وی ادامه داد: در بحث وصول مالیات نیز بر اساس سهمیه ای که در استان در نظر گرفته‌اند تقریبا ۱۰۰ درصد این میزان یعنی حدود هفت هزار میلیارد تومان در ۹ ماه امسال وصول شده ا ست.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را راهکاری مناسب برای شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و کنترل، نظارت و ساماندهی این فعالیت‌ها دانست و گفت: این قانون کمک خواهد کرد که عدالت مالیاتی به خوبی اجرایی و محقق شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که اجرای این قانون به سازمان امور مالیاتی واگذار شده این مسئولیت موجب شده که برخی تصور کنند هدف از اجرای این قانون صرفا دریافت مالیات و شفافیت مالیاتی است در حالی که این مساله فقط یکی از اهداف قانون پایانه‌های فروشگاهی است.
او ادامه داد: نظارت و کنترل فعالیت‌های اقتصادی، عادلانه شدن فرایند محاسبه و دریافت مالیات‌های قانونی از مهمترین اهداف در برنامه‌های اقتصادی منجر به ارتقاء سطح رفاه اجتماعی در همه جوامع است.
وی، از دیگر اهداف مهم اجرای پایانه های فروشگاهی را ساماندهی و بهبود روند نظارت و پایش و کنترل بازار و عملکرد فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف دانست و گفت با اجرای این قانون که تمام اشخاص حقوقی و حقیقی را در بر می‌گیرد، روند تولید تا عرضه یک کالا یا خدمت، به شکلی قانونمند تحت نظارت خواهد بود و منجر به شفافیت فعالیت‌ها می شود.
مدیر کل امور مالیاتی فارس افزود: این شفافیت مانعی بر سرراه ورود کالاهای قاچاق و عرضه خدمات فاقد مجوزهای قانونی خواهد بود و در کوتاه مدت اثرات مطلوبی را در بخش‌های مختلف ایجاد و منافع عمومی جامعه را دنبال خواهد کرد.
محمدابراهیمی بیان کرد: فعالان اقتصادی براساس این قانون در ۶ مرحله موظف به صدور فاکتور الکترونیکی خواهند بود.
وی ادامه داد: در مرحله نخست اجرای این قانون در ابتدای آبانماه امسال همه شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان برای صدور فاکتور الکترونیکی شدند و از ابتدای دیماه جاری نیز همه شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی موظف به اجرای این قانون شدند و سایر حقوقی‌ها به استثنای مشمولان ماده ۱۶ ارزش افزوده نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ باید این قانون را اجرا کنند.
او اظهار داشت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای نخستین گروه از فعالان اقتصادی حقیقی مشمول نظام مالیات ارزش افزوده نیز از ابتدای تیرماه سال آتی و برای گروه‌های دیگر نیز در ابتدای مهر و دی ۱۴۰۲ تعیین شده است.
محمد ابراهیمی افزود: بر این اساس، تمام فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی تا ابتدای دیماه سال ۱۴۰۲ باید در سامانه مودیان دارای کارپوشه اختصاصی باشند و همه فاکتورهای خرید و فروش را در آن ثبت کنند.
او ادامه داد: این اقدام سبب سیستماتیک شدن روند بررسی اسناد مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و شفافیت در همه فعالیت‌های اقتصادی قانونی و دارای مجوز خواهد شد.

تمام صنوف ملزم به نصب دستگاه کارتخوان هستند
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس، ضمن تاکید بر لزوم استفاده تمام صنوف از دستگاه کارتخوان گفت: از ابتدای دیماه جاری با هر واحد صنفی عرضه کننده کالا و ارائه دهنده خدمات که دستگاه کارتخوان نصب نکرده باشد به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.
محمدابراهیمی افزود: بیشترین گزارش ها و انتقادهای شهروندان از عدم استفاده از دستگاه کارتخوان مربوط به صنف پزشکان است که البته این می تواند به واسطه ارتباط زیاد این صنف با شهروندان باشد و نمی توان ادعا کرد که بیشترین تخلفات هم مربوط به این صنف باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha