۵ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84980702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت قراردادی گندم با استقبال کشاورزان چهارمحال و بختیاری همراه شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم نام‌نویسی کشاورزان در سامانه کشت قراردادی گندم گفت: تاکنون کشاورزان استان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند و امید می‌رود با مشارکت حداکثری کشاورزان بتوان در پایان سال زراعی محصول قابل توجهی در استان برداشت شود.

نعمت‌الله تقی‌زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی یک ماه گذشته که از آغاز ثبت‌نام کشت قراردادی گندم در استان می‌گذرد با برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص نحوه ثبت‌نام کشاورزان در طرح و آگاه‌سازی در خصوص اهمیت طرح و مزایای آن، کشاورزان طی یک هفته اخیر استقبال خوبی از طرح داشتند و امید می‌رود روند ثبت‌نام کشاورزان و انعقاد قرارداد به اداره‌کل به همین شکل تداوم یابد.

وی با بیان اینکه طرح کشت قراردادی گندم در راستای ایجاد الگوی پایدار کشت، تحقق خودکفایی در تولید گندم و حمایت از کشاورزان با حذف واسطه‌ها و تولید محصول باکیفیت اجرا می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند برای ثبت قرارداد به وب سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه و نرم‌افزار کاربردی کشاورزی قراردادی را در گوشی همراه خود نصب کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه سیم‌کارت تلفن همراه باید به نام خود کشاورز باشد تا فرایند استعلام به درستی انجام گیرد، تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند پس از ثبت مشخصات فردی و مشخصات سطح زیرکشت با تایید الکترونیکی، قرارداد را منعقد کنند.

تقی‌زاده ادامه داد: کشاورزان با مشارکت در این طرح از بسته‌های تشویقی برای تهیه نهاده و بیمه محصول بهره‌مند می‌شوند و دولت بهای گندم دریافتی را به قیمت خرید تضمینی پرداخت می‌کند.

به گزارش ایرنا، کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند. در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه‌ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می‌شود.

سالانه بیش از ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم قرار می‌گیرد که ۲۰ هزار هکتار از این میزان گندم آبی و ۳۸ هزار هکتار گندم دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha