وزارت فرهنگ حامی ناشران است ولی از تخلف حمایت نمی‌کند

تهران- ایرنا- به گفته مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه حامی جامعه ناشران است ولی از تخلف ناشر حمایت نمی‌کند. به‌دنبال ایجاد فرصت برای بهبود عملکرد و رفتار حرفه‌ای معدود ناشران متخلف هستیم.

محمدحسین ظریفیان‌ در ارزیابی ارتباط معاونت فرهنگی با ناشران به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: یکی از حوزه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه نشر و کتاب است که به طور تخصصی در معاونت امور فرهنگی تمرکز پیدا کرده‌ است و امور مربوط به ناشران به طور مستقیم در اداره‌ کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه اجرای سیاست حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بیان کرد: تعامل اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی در یک صورت‌بندی کلی ناظر بر سه بخش است. نخست بخش خرید کتاب و حمایت از ناشران است. در ۱۲ هیات تخصصی، کتاب‌ها بررسی، انتخاب و در سراسر کشور توزیع می‌شوند. تا قبل از آبان امسال کتاب‌هایی از استان‌ها فرستاده یا با درخواست ناشران دریافت و خریداری می‌شد.

وی افزود: اما اقتضای سیاست عدالت فرهنگی که شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است این بود که امکان دسترسی همه ناشران به انتخاب آثارشان فراهم شود و در حال حاضر همه کتاب‌های اعلام وصول شده بررسی می‌شوند و کتب منتخب، بر اساس آیین‌نامه مصوب انتخاب می‌شوند.

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از منزلت جامعه ناشران حمایت می‌کند

راه‌اندازی سامانه جامع ناشران

ظریفیان در توضیح دومین حوزه و خدماتی که توسط اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران ارائه می‌شود، بیان کرد: سامانه جامع ناشران یکی از خدماتی است که امور را تسهیل کرده است. یک اقدام فشرده چهار ماهه انجام و این سامانه راه اندازی شد. الان هر کسی در هر نقطه‌ای می‌تواند از طریق درگاه پنجره واحد مجوزها درخواست صدور پروانه نشر، تمدید یا تغییر نام و تغییر مدیرمسئول و ۸ خدمت دیگر را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استانی که می‌خواهد دفتر نشر را در آن استان تاسیس کند، ارسال کند. فرایند به شکل الکترونیک انجام و پروانه نشر صادر می‌شود.

به گفته مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این، افراد برای تاسیس نشر باید از هر شهری به اداره کل ارشاد استان می‌رفتند و در آنجا تشکیل پرونده می‌دادند و پس از آن اداره‌کل استان، پرونده‌ها را به اداره‌کل کتاب و کتابخوانی در ستاد وزارتخانه ارسال می‌کرد. این اقدامات به این دلیل که به شکل دستی انجام می‌شد، ضریب خطای بالایی داشت؛ همچنین کند انجام می‌شد و برای مردم زحمت زیادی نیز داشت. با راه‌اندازی سامانه جامع ناشران رضایت‌مندی متقاضیان افزایش یافته است.

محمد حسین ظریفیان افزود: اجرایی کردن مصوبه هیات دولت درباره تخفیف در حامل‌های انرژی و تعرفه پستی در دست اقدام است و به زودی آیین‌نامه آن اجرایی می‌شود تا بتوانیم خدمات بهتری را به ناشران ارائه کنیم.

حمایت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از منزلت جامعه ناشران

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات متعدد و پیوسته خود و همکارانش با ناشران و پدید آورندگان کتاب‌ها، پاسخگویی چهره به چهره به مراجعان، تماس‌های تلفنی و مکاتبات روزانه با اهالی نشر را در تقویت و تعمیق رابطه بخش حاکمیتی کتاب با ناشران بسیار موثر دانست و افزود: از نتایج این رابطه صمیمی و اعتماد متقابل میان ما و ناشران با نگرش‌ها و گرایش‌های فکری متفاوت، هم افزایی در برنامه‌ها و عبور از پیشامدها و شرایط حساس است که نمونه آن همکاری ناشران در شکستن فضای روانی دشمن در هفته‌های اخیر برای اعتصاب صنفی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha