قوانین قدیمی در حوزه ثبت اسناد پاسخگوی نیازهای امروز نیست

شیراز - ایرنا- رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان فارس با بیان اینکه با قوانین کهنه نیم قرن پیش نمی توان تحولی در وضعیت و حوزه ثبت الکترونیک اسناد ایجاد کرد که پاسخگوی نیازهای امروز و فردای جامعه باشد گفت : لذا ناگزیر باید قوانین و مقررات این حوزه را مورد بازنگری و کارشناسی دقیق بر پایه پژوهش قرار داد.

وحید اباذرفرد چهارشنبه ۷ دیماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز ملی دفاتر اسناد رسمی،بر ضرورت تثبیت و ارتقای نظام اسناد رسمی تاکید کرد و خواستار حذف تشریفات و تکالیف زاید و دست و پا گیر از سر راه اسناد رسمی شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس به ضرورت تثبیت و ارتقای نظام اسناد رسمی و حذف نظام اسناد عادی تاکید کرد و گفت: توجه به نظم حقوقی معاملات و قراردادها، پیشگیری از ایجاد اختلافات و دعاوی، کاهش ورودی پرونده‌های دادگستری و کمک به امر مهم قضا زدایی ضرورت تثبیت و ارتقای نظام اسناد رسمی و حذف نظام اسناد عادی را بیش از پیش نشان می‌دهد، اما متأسفانه قوانین و مقررات و مصوبات متعددی به روند ثبت سند رسمی قید و بند زده و تکالیف گسترده‌ای را بر سر راه تنظیم کنندگان این اسناد قرار داده‌اند.

اباذرفرد در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برداشتن تشریفات و تکالیف زاید و دست و پا گیر از سر راه اسناد رسمی شد و گفت: افزایش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی مورد توجه قرار گیرد، مفاد بخشنامه‌ها و آرای وحدت رویه و نظریه‌های مشورتی و تفسیر قوانین باید به نحوی باشد که امر تنظیم سند رسمی را گسترش و تسهیل کرده و دفاتر بتوانند با حداقل تشریفات تمام انواع اسناد و قراردادهای اشخاص را به ثبت برسانند.

 قوانین نیم قرن پیش کهنه است و نمی‌تواند تحولی در حوزه ثبت اسناد ایجاد کند

وی به نقش و جایگاه دفاتر اسناد رسمی در نظام حقوقی اشاره و بیان کرد: دفاتر اسناد رسمی تنها مرجع صلاحیت دار برای تنظیم سند رسمی معاملات بوده و ادارات ثبت اسناد و املاک مرجع صدور اسناد مالکیت هستند.

او ادامه داد: سند معاملات باید ابتدا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود سپس اداره ثبت به استناد آن سند تنظیمی، سند مالکیت برای خریدار یا انتقال گیرنده صادر کند. حتی در مواردی که اشخاص با قرارداد عادی نسبت به خرید ملک اقدام می‌کنند اگر دعوایی در دادگاه مطرح شود دادگاه نمی‌تواند مستقیما ادارات ثبت را مکلف به صدور سند مالکیت برای خریدار کند بلکه فروشنده را مکلف می‌کند در دفتر اسناد رسمی حاضر و نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال ملک به نام خریدار اقدام کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس خاطرنشان کرد: قانونگذار برای سند رسمی دفترخانه اعتبار خاص قانونی و قوه اثباتی و اجرایی در نظر گرفته است از این رو سند مزبور دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در معاملات و روابط حقوقی اشخاص است و سند سردفتر به مثابه حکم دادگاه تجدیدنظر است یعنی هم قطعی است و هم لازم الاجرا می باشد.

به گفته اباذرفرد، امروزه تنظیم سند رسمی به عنوان یکی از ضروریات عرفی و اجتماعی در جامعه درآمده است، تنظیم سند رسمی موجب نظم بخشی به معاملات و افزایش ثبات و پایداری معاملات و در نتیجه پیشگیری از ایجاد اختلاف و دعاوی و کاهش پرونده‌های دادگستری و نهایتاً قضازدایی می‌شود.

او به موضوع پیش فروش آپارتمان ها اشاره و اضافه کرد: به عنوان مثال؛ پیش فروش آپارتمان که در گذشته منشأ کلاهبرداری و ایجاد اختلافات و دعاوی فراوانی بود از زمان اجرایی شدن قانون پیش فروش و الزام متعاملین به تنظیم سند رسمی پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی از میزان اختلافات و دعاوی کاسته شده و امروزه پیش خریداران با اعتماد و اتکا به سند رسمی با اطمینان خاطر نسبت به انجام این قبیل معاملات اقدام می‌کنند.

به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران فارس، این استان در کشور بیشترین تعداد اسناد پیش فروش ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی را دارد.

اباذرفرد عنوان کرد: از نظر جغرافیایی، دفاتر اسناد رسمی به نحو مطلوبی در نقاط مختلف در شهر و شهرستان و بخش و مناطق روستایی مستقر بوده و به سهولت در دسترس آحاد مردم است.

او خاطرنشان کرد: سردفتران با مدارج علمی بالا، اکثراً کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف حقوق، و با صلاحیت‌های علمی و عملی و حرفه‌ای، نقش بی‌بدیلی در ارائه خدمات حقوقی و مشاورهای به افراد جامعه ایفا می کنند.

ثبت بیش از ۲۰ هزار ازدواج در استان فارس

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس نیز با گرامیداشت روز ملی دفاتر اسناد رسمی از ثبت بیش از ٢٠ هزار ازدواج طی هشت ماهه اول امسال در فارس خبر داد.

سید مهدی هاشمی در این نشست خبری بیان کرد: یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه موضوع ثبت اسناد رسمی است از این رو دفاتر اسناد رسمی بیش از یک میلیون خدمت را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ثبت رسمی فعالیت‌ها نقش ویژه ای در تحکیم روابط اقتصادی میان افراد داشته و عاملی برای ساماندهی فعالیت‌های قضائی نیز بوده است. دفاتر اسناد رسمی در دوران تحولی قوه قضائیه نیز نقش آفرین بوده و توانسته است در این بخش اثرگذار باشد.

هاشمی تاکید کرد: ٧۴٨ هزار خدمت ثبتی توسط دفاتر اسناد رسمی طی هشت ماه امسال به مردم ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢۶ درصد خدمت رسانی افزایش داشته است.

او ادامه داد: ٩٨ و ٨ دهم درصد از استعلام‌های صورت گرفته کمتر از ٢ روز پاسخ لازم را دریافت کرده‌اند این در حالی است که بیش از ١١۶ هزار استعلام توسط دفاتر اسناد رسمی نیز صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس افزود: کشاورزان هر میزان تصرفات داشته باشند باید در سامانه مربوط به این قانون ثبت نام کرده و براساس قانون جهاد کشاورزی نسبت به پاسخگویی برای رفع شبهه اقدام می‌کند تا بتوان نسبت به صدور سند اقدام کنند.

او ادامه داد: بیش از ١٧٣ هزار سند مالکیت روستایی در استان فارس صادر شده است و ۵٢ هزار دفتر اسناد رسمی مستند شده تا امکان جعل سند از سو استفاده کنندگان گرفته شود.

به گفته هاشمی در سطح استان فارس ٢٠ هزار ازدواج در استان فارس طی هشت ماهه اول امسال به ثبت رسیده و در این بازه زمانی نیز ٧ هزار و ٣٧٢ فقره طلاق صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٩ درصد افزایش داشته است.

به گفته این مقام مسئول طی سال جاری ١٠ سر دفتر به علت تخلفاتی که داشته‌اند سلب مسئولیت موقت شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha