۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85587656
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

وزیر کشور: اتباع بیگانه به زودی ساماندهی می‌شوند

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85587656
وزیر کشور: اتباع بیگانه به زودی ساماندهی می‌شوند

شیراز - ایرنا - وزیر کشور گفت: یکی از اولویت هایی که در مجلس اعلام کردیم بحث ساماندهی اتباع خارجی است که در همین ارتباط یک دستور جامع در حال تدوین است و به زودی بحث ساماندهی اتباع خارجی در کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اسکندر مومنی، پنجشنبه در ادامه سفر خود به شیراز در حاشیه بازدید از محله سنگ سیاه این شهر در جمع خبرنگاران افزود: مردم اطمینان داشته باشند که این طرح به شکل کامل، با یک برنامه مناسب و با در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ای و همسایگی اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: کشور ما بیش از آن میزانی که مقدور است، امکان پذیرایی و میزبانی ندارد و از میهمان هم تا حدی که در توان صاحب خانه باشد پذیرایی خواهد شد و این موضوع امروز مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده که در اولین گام بازگرداندن اتباع غیر قانونی و فاقد مجوز است که به شکل جدی در دستور کار قرار دارد.

مومنی همچنین در جریان بازدید از محله تاریخی سنگ سیاه شیراز ، ضمن ابراز رضایت از روند اجرای طرح ساماندهی این منطقه بر ملاحظات و قوانین میراث فرهنگی در بهسازی محلات تاریخی تاکید کرد.

وی ضمن یادآوری بازدید سال های گذشته خود از محله سنگ سیاه شیراز گفت: شرایط امروز این محله با شرایط گذشته آن کاملا تفاوت دارد و تغییرات ایجاد شده کاملا محسوس است و شاهد هستیم که با همت استانداری، شهرداری، سپاه و فرمانداری بافت منطقه سنگ سیاه کاملا ساماندهی شده است.

مومنی افزود: البته این کار با محدودیت هایی همراه بود و در کنار ساماندهی می بایست ملاحظات و قوانین میراث فرهنگی نیز رعایت می شد.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و ترمیم بافت و ایجاد فضاهای سنتی و بوم گردی، شاهد هستیم که این منطقه که زمانی جزو حاشیه شهر محسوب می شد و شرایط مناسبی نداشت امروز پذیرای گردشگران است.

محله سنگ سیاه پهنه بزرگی در جنوب غربی بافت تاریخی است که نزدیک به ۸۰ هکتار مساحت دارد و از اصلی‌ترین پهنه‌های ساختاری بافت تاریخی شهر به شمار می‌رود.

این محور تاریخی یکی از مهمترین گذرهای اصلی شهر شیراز از گذشته تا به امروز بوده که از شمال با خیابان قاآنی شمالی، از جانب با خیابان کارگر و از غرب با بلوار سیبویه، خیابان قاآنی جنوبی و شیر شرقی محدود شده و با بازار میوه و سبزیجات، بازار ماهی فروشی شیراز مجاورت دارد.

وجه تسمیه آن به دلیل وجود سنگ سیاه چهار گوشی است که در محوطه آرامگاه سیبویه قرار دارد. راه‌اندازی بازار هنر شیراز در محله سنگ سیاه با هدف ساماندهی وضعیت این منطقه از اقداماتی است که توسط متولیان فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری دنبال می‌شود.

گذر فرهنگ و هنر با هدف حمایت از هنرمندان و دستیابی به اقتصادی پویا و پایدار در این منطقه پایه‌گذاری شده است. سکونت مشاهیر، علما و تجار با قومیت و مذاهب گوناگون در این منطقه از مهمترین ویژگی‌های محور تاریخی سنگ سیاه محسوب می‌شود. این بافت به دلیل قدیمی بودن بسیار متراکم است و به جز چهار معبر اصلی که پیرامون محله واقع شده‌اند، باقی شبکه‌های معابر عرضی کمتر از ۶متر دارند و همین مسئله باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha