۳۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه گیلان با تشریح برنامه‌های این دانشگاه در امور بین‌الملل گفت: افزون بر ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر فرید نجفی روز چهارشنبه در نشست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار کرد: این تعداد دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، روسیه، افغانستان و اقلیم کردستان در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان دانشگاه گیلان در حوزه بین‌الملل با کشورهای حاشیه دریای‌خزر، عراق، افغانستان، سوریه و یمن ارتباطات خوبی دارد، اضافه کرد: گسترش روابط علمی و فناوری با کشورهای اسلامی با هدف تبادل دانشجو و در راستای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از جمله برنامه‌های مهم دانشگاه گیلان است.

رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: توسعه روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها از اهداف کیفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت عنوان دیپلماسی علمی و توسعه روابط بین‌الملل است از این رو دانشگاه گیلان و سایر دانشگاه‌های کشور توسعه و پی‌گیری این مهم را در برنامه‌های خود دارند تا بتوانند همکاری های علمی و بین المللی را با دانشگاه های همسایه و جهان اسلام داشته باشند.

وی با اشاره به شروع به کار اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر از سال ۷۵ خاطر نشان کرد: دانشگاه گیلان از سال ۹۵ در این حوزه فعالیت دارد، این دانشگاه عضو اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر بوده ضمن اینکه دبیرخانه این اتحادیه در دانشگاه گیلان قرار دارد.

دکتر نجفی با بیان اینکه اندیشکده مطالعات اوراسیا در دانشگاه گیلان تاسیس شده است، اضافه کرد: این دانشگاه در حال پیگیری همکاری های علمی به ویژه روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و چین است.

وی ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین نشست هایی موجب هدفمندتر شدن شکل گیری ارتباطات دانشگاه های کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر، منطقه اورسیا و شانگهای شود.

شرایط متفاوتی را در روابط بین‌الملل تجربه می‌کنیم

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان گفت: با توجه به رویکرد بسیار خوب دولت سیزدهم در افزایش ارتباطات منطقه‌ای، شرایط متحولی در روابط بین‌الملل تجربه می‌کنیم.

دکتر مهدی هدایتی نیز در نشست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر اظهار کرد: ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می تواند به نوعی زمینه ساز سیاست‌های در دستور کار دولت باشد.

وی با تشریح برنامه های راهبردی دانشگاه گیلان در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر بیان کرد: تقویت همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه حاشیه دریای خزر، توسعه تبادلات بر پایه داده‌های علمی در زمینه مسایل مربوط به دریای خزر، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک مرتبط با موضوعات دریای خزر و گسترش تبادل اساتید و دانشجویان میان دانشگاه‌های عضو اتحادیه در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی از جمله این برنامه‌ها است.

نشست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور مسئولان کشوری و مدیران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی عضو اتحادیه به میزبانی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد.

در این نشست، ضمن به اشتراک گذاری فعالیت‌های یک سال اخیر اعضاء بویژه کمیسیون‌های دانشجویی و آموزشی در خصوص اقدامات پیش‌روی اتحادیه برای همگرایی بیشتر نیز هم‌اندیشی شد، دانشگاه گیلان به‌عنوان دبیرخانه دائمی اتحادیه، مسئولیت پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه و هماهنگی بین اعضا را بر عهده دارد.

دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان در "واجارگاه" و ۲ پژوهشکده گیلان شناسی و حوزه آب خزر است.

این دانشگاه دارای نزدیک ۶۰۰ عضو هیات علمی بوده که حدود نیمی از آنها دانشیار و استادتمام هستند، نزدیک ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه هر ساله چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو جدید در این دانشگاه پذیرش می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha