شکارچیان غیرمجاز ۳۱ میلیارد ریال به محیط زیست خراسان رضوی خسارت زدند

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ شکار و صید غیرمجاز متخلفان طی ۹ ماه گذشته از سال در استان ۳۱ میلیارد ریال به محیط زیست خسارت وارد کرد.

ابوالفضل شعبانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۹ ماه گذشته از سال جاری تعداد ۷۷۸ متخلف شکار و صید در خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شدند که در این قالب ۵۰۹ پرونده در مراجع قضایی تشکیل شد.

وی ادامه داد: از این متخلفان ۱۲۹ سلاح شکاری توقیف و سه هزار عدد انواع فشنگ شکاری ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌در این مدت ۱۱۴ قطعه ماهی، ۱۱۹ راس لاشه شکار از گونه‌هایی مانند قوچ، میش،کل، بز ، آهو و گزار و ۳۳۱ قطعه پرندگان شکار شده به همراه ۵۶۲ قطعه انواع تاکسیدرمی حیوانات و پرندگان کشف شده است.

شعبانی همچنین با اشاره به تخلف زنده‌گیری حیوانات با هدف فروش آنان افزود: تعداد ۳۷ بره زنده قوچ و میش، کل و بز و آهو از شکارچیان غیرمجاز کشف، ضبط و پس از تیمار و آماده‌سازی در محیط زیست رها شده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha