پلاک‌کوبی دام راهکاری برای جلوگیری از قاچاق در مازندران

ساری - ایرنا - پلاک‌کوبی سه میلیون و ۶۹۰ هزار دام سبک و سنگین راهکاری اصولی برای پیشگیری از قاچاق، حمایت از دامداران و هویت بخشی به دام‌ها در استان مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که محموله های دام قاچاق بارها توقیف و روانه کشتارگاه ها شده است اما این برخوردها هیچگاه راهکاری اساسی برای جلوگیری از قاچاق دام نشده و این معضل متولیان امر را بر آن داشته تا این بار بااجرای طرح پلاک گذاری دام به کمک جلوگیری از قاچاق دام آمده و این پدیده را به حداقل برسانند.

طی سال های گذشته تفاهم نامه ای بین راهداری و حمل و نقل جاده ای و دامپزشکی مبنی بر ارائه مجوز حمل دام به رانندگان منعقد و این مهم نیز اجرایی شد اما مجدد با قاچاق دام سبک و سنگین مواجه بودیم و این طرح هم نتوانست آنگونه که باید کارساز و جوابگو باشد.

اما مسوولان طرح پلاک کوبی و شناسامه دار کردن را برای بسته شدن همیشگی راه قاچاق دام پیاده کرده اند که در حال اجراست و از طرفی بدون داشتن پلاک ۱۵ رقمی خرید و فروش دام در مازندران نیز غیرممکن خواهد شد.

پلاک‌کوبی دام راهکاری برای جلوگیری از قاچاق در مازندران

نقش برجسته دامپزشکی در پلاک‌کوبی دام

مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان ۷۹۰ هزار راس دام سنگین و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۴۰ راس دام برای هویت بخشی پلاک کوبی شدند.

داود دری کنده با بیان این که، در سه سال گذشته ۴۰۱ هزار و ۲۶۷ راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۵۲ راس دام سبک در مازندران پلاک کوبی شد، گفت: وضعیت استان از حیث در مقایسه با دیگر نقاط کشور خوب است.

وی ادامه داد: در اجرای هویت بخشی به دام های سبک و سنگین استان نقش دامپزشکی در جابجایی دام، حذف پلاک و پلاگذاری بسیاری محوری و اساسی است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که، تمامی دام های سبک و سنگین استان که به کشتارگاه ها ارسال می شود باید دارای پلاک باشند، تصریح کرد: دامداران برای دریافت خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و امور مراتع منابع طبیعی و دامپزشکی ملزم به پلاک گذاری دام های سبک و سنگین هستند.

دری کنده افزود: جابجایی دام های سبک و سنگین بدون داشتن پلاک ممنوع است و انتقال دام های بی‌هویت به صورت دورن و بیرون استانی به منزله قاچاق دام است و نیروی انتظامی هم در این ارتباط نظارت ویژه ای دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha