«ما و سلیمانی» (۱۰)/ بروجردی: دیپلماسی منهای میدان یعنی پول بدون پشتوانه

تهران- ایرنا- «علاءالدین بروجردی» رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است دیپلماسی منهای میدان مساوی است با پول بدون پشتوانه؛ یعنی اگر شما قدرت میدانی نداشته باشید و دنیا از شما از نظر اقتدار نظامی و توان میدانی حساب نبرد، توجهی به دیپلماسی شما نخواهند گذاشت.

«علاءالدین بروجردی» دیپلمات پیشین کشور در گفت‌وگو با پژوهشگر ایرنا در مورد اینکه نسبت دیپلماسی و میدان برای حفظ منافع ملی چگونه باید باشد؟ این جملات را بیان می‌کند.

او تاکید دارد، در واقع کشورها اگر این احساس را نکنند که شما از پشتوانه قدرت برخوردارید، فکر نمی‌کنم دیپلماسی بتواند نقشی را در این زمینه ایفا کند؛ بنابراین دیپلماسی و میدان لازم و ملزوم یکدیگرند؛ دیپلماسی بسیار مهم است اما دیپلماسی منهای قدرت میدانی، راه به جایی نمی‌برد و نمی تواند کارساز باشد.

جغرافیای سیاسی منطقه، مرهون نقش سردار

ایرنا: سردار سلیمانی را فرمانده شکست گروه تروریستی داعش می‌دانیم. این فرایند چگونه شکل گرفت و موفق شد؟ گاه در نقش ایران و سردار سلیمانی تشکیک‌هایی از جمله از سوی چهره‌های عراقی انجام می‌شود؛ چه پاسخی می‌توان به این موارد داد؟
همه چهره‌های رده یک عراق، اذعان دارند و می‌دانند؛ در تاریخ هم به ثبت رسیده است و حتی در اقلیم کردستان که در مقطعی داعش تصمیم گرفت آنجا را اشغال کند، آنها هم به خوبی می‌دانند اگر سردار سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در شکست داعش نبود، به طور قطع وضعیت جغرافیایی سیاسی منطقه همانند امروز نبود. بنابراین همه کسانی که منصف هستند و تاریخ را امانتداری می‌کنند، به این مساله اذعان دارند و بارها در سخنرانی‌ها و مطالبشان این را با افتخار اعلام کرده‌اند.

آنها به خوبی می‌دانند اگر سردار سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در شکست داعش نبود، قطعا وضعیت جغرافیایی سیاسی منطقه همانند امروز نبودایرنا: مهمترین میراثی که حاج قاسم برای خاورمیانه پرآشوب برجای گذاشت چه بود؟
با توجه به طرح آمریکایی‌ها که خاورمیانه بزرگ را طراحی کرده بودند تا سلطه رژیم غاصب صهیونیستی را گسترش دهند و جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر دهند، حاج قاسم با تدبیر، هوشمندی و اتکا به ذات اقدس الهی و ساماندهی، سازماندهی و تقویت جبهه مقاومت و بکارگیری نیروهای انقلابی در عمل این طرح شیطانی را خنثی کرد و آمریکایی‌ها هم با وجود اینکه از همه امکانات منطقه‌ای خود استفاده کردند، هم در لبنان و هم سوریه شکست خوردند.

رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا از همه ظرفیت خود استفاده کرد اما نتوانستند ساختار سیاسی حاکم بر سوریه را تغییر دهند و پس از سال‌ها شکست خوردند و این شکست در عراق هم تجربه کردند. با توجه به اینکه داعش زائیده و طراحی آمریکا برای سلطه بر منطقه بود، عامل اساسی شکست آنها این مرد بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی و مقاومت بود و سیدالشهدای مقاومت توانست همه این طراحی‌ها را خنثی کند، داعش شکست بخورد و طرح آمریکا ناکام باقی بماند.

اتاق عملیات در بغداد و دمشق

ایرنا: حاج قاسم چه نقشی در همگرایی کشورهای منطقه داشت؟
با توجه به ارتباط گسترده و تحرک میدانی حاج قاسم، وی توانست همه ظرفیت‌های منطقه را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی به کار گیرد و بعد از سفر به روسیه و دیدار تاریخی با پوتین، روس‌ها هم در این روند فعال شدند و اتاق عملیات در بغداد و دمشق تشکیل شد و در واقع با حضور جمهوری اسلامی ایران، روسیه، سوریه و عراق، طراحی گسترده آمریکایی‌ها شکست خورد. در واقع عامل اساسی همگرایی کشورهای محور مقاومت، شهید حاج قاسم بود که توانست این ظرفیت‌ها را به خوبی کنار هم قرار دهد و طرح آمریکا را به شکست برساند.

ایرنا: حاج قاسم مهمترین تهدیدات علیه کشور را چه می‌دانست؟
حاج قاسم یک دیدگاه هوشمندانه‌ای نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی ایران داشت؛ اولا به وحدت ملی و هم‌داستانی آحاد ملت در مقابل دشمن بسیار اهمیت می‌داد و و در این فضا عامل اساسی موفقیت را مقام معظم رهبری می‌دانست که به عنوان عمود خیمه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل در مجموعه سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های وی، محور ولایت را بسیار پررنگ می‌بینید. به همین دلیل با اتحاد ملی و انسجام اسلامی فراتر از مرزهای کشورمان، موفق شد توطئه‌ها را شکست دهد و جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک جایگاه و اعتبار ویژه‌ای را پیدا کند.

«ما و سلیمانی» (۱۱)بروجردی: دیپلماسی منهای میدان یعنی پول بدون پشتوانه


ایرنا: سردار سلیمانی، اجراکننده سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی و مدیریت جبهه مقاومت بود و مجاهدت‌های زیادی در این مسیر انجام داد؛ با این حال بخشی از افکار عمومی موافق این راهبرد نیستند و اتفاقا آن را برای منافع ملی کشور آسیب‌زا می‌دانند. چه پاسخی برای این گروه می‌توان داشت؟
حاج قاسم عملیات روانی دشمن را خنثی می‌کرد؛ به همین دلیل صحبت‌های حاج قاسم نیز مانند سیدحسن نصرالله تاثیر بسیار عمیقی بر وضعیت منطقه و دشمن داشت و این سخنان و مطالب دشمن را دچار رعب و وحشت می‌کردبه نظرم علت عمده آن بی‌اطلاعی است.
ما تجربه هشت سال جنگ را داریم که با یک غفلت، هشت سال کشور دچار جنگ شد و ده‌ها هزار نفر از جوانان ما به شهادت رسیدند و صدها میلیارد دلار خسارت مالی متحمل شدیم؛ بسیاری از زیرساخت‌های ما تخریب شد و اگر این دیدگاه حاج قاسم و ضرورت مقابله با دشمن در خط مقدم دشمن و نه مرزهای کشورمان نبود و این اقدامات صورت نمی‌گرفت، داعش موفق می‌شد عراق، سوریه و لبنان را در اختیار بگیرد و هم مرز ما شود. آن‌وقت ما یکبار دیگر تجربه تلخ دوران جنگ را تکرار می‌کردیم با آن خسارت‌های هنگفت و جبران ناپذیر.
این را بسیاری از افراد ناآگاه می‌گفتند چرا ما باید در سوریه، فلسطین و غیره هزینه کنیم و به همین سبب، برخی نظر مثبت ندارند که به دلیل بی‌اطلاعی از این طراحی‌های دشمن و آسیب‌هایی است که در صورت غفلت ممکن است به ما وارد شود؛ همانگونه که در دوران جنگ به ما تحمیل شد.

معادله قدرت، به ضرر رژیم صهیونیستی است

ایرنا: راهکارهای سخت و نرم سردار سلیمانی برای پیشبرد اهداف جبهه مقاومت چه بود و در این مسیر چگونه از روابط شخصی و عمیق با نخبگان کشورهای دیگر استفاده می‌کرد؟
بُعد مهم جنگ امروز، جنگ نرم، فضای مجازی و جنگ روانی است. حاج قاسم اشراف خوبی نسبت به این مسایل داشت و عملیات روانی دشمن را خنثی می‌کرد، به همین دلیل صحبت‌های حاج قاسم نیز مانند سیدحسن نصرالله تاثیر بسیار عمیقی بر وضعیت منطقه و دشمن داشت و این سخنان و مطالب دشمن را دچار رعب و وحشت می‌کرد.

در مورد لجستیک منطقه هم گروه‌های فلسطینی، موفق شدند به سخت‌افزار مجهز شوند، استفاده کنند و دانش موشکی را در اختیار بگیرند. حزب‌الله لبنان و مجموعه کشورهای جبهه مقاومت، به نوعی موفق شدند خودشان را تجهیز و مسلح کنند که معادله قدرت تغییر کرد.
یعنی از سال ۱۹۴۹ که انگلیس این غده سرطانی را در قلب جهان اسلام کاشت تا ۵۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۰۰، همیشه در جنگ‌ها، رژیم صهیونیستی زمین را اشغال کرد و کشور، خط مقدم جبهه را شکست داد اما از سال ۲۰۰۰ به بعد یعنی در ۲۲ سال گذشته در همه جنگ‌ها، جبهه مقاومت پیروز شد، باوجود اینکه دولت‌ها دخالتی در این جنگ نداشتند و رژیم صهیونیستی از جنگ ۳۳ روزه گرفته تا بقیه جنگ‌ها که بیشتر در غزه اتفاق افتاد شکست خورد و امروز معادله قدرت کاملا به ضرر رژیم صهیونیستی و به نفع جبهه مقاومت تغییر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha