«ما و سلیمانی» (۶)/ پرسش تحلیلگر فلسطینی از حاج قاسم

تهران- ایرنا- «اگر با حاج قاسم دیدار می‌کردم از او می پرسیدم چگونه توانسته به عنوان یک انسان، به این سطح از ایمان و آمادگی برسد و بتواند این همه اقدامات و مجاهدت‌ها را در آن شرایط پیچیده و دشوار برای حفظ و پیروزی کشورها و ملت اسلامی و محور مقاومت انجام دهد.»

از زمان عملیات تروریستی آمریکا علیه فرماندهان ایرانی و عراقی که جمعه ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از رهبران حشد شعبی عراق انجامید، اعتراض و نگرانی در محافل سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به وجود آمد.

پرسشی که بلافاصله در میان گروه‌های مختلف در آمریکا مطرح شد دلیل ترور ژنرال ایرانی و مقام رسمی عراقی از سوی دولت آمریکا بود که پاسخ‌های کلی و دورغ‌گویی کاخ سفید بیش از پیش به حساسیت درباره این اقدام تروریستی دامن زد.

از سوی دیگر، پاسخ جمهوری اسلامی با موشک‌باران پایگاه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عین‌الاسد و اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی دولت آمریکا درباره تلفات واقعی آن، خشم بسیاری را در واشنگتن و در محافل نظامی آمریکا برانگیخت؛ به‌گونه‌ای که « انجمن کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی» با انتشار بیانیه‌ای از رئیس جمهوری آمریکا خواست؛ بابت کم‌اهمیت جلوه‌دادن مصدومیت و کشته‌شدگان احتمالی نظامیان این کشور در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عذرخواهی کند.

در این خصوص پژوهشگر ایرنا با «حسن لافی» نویسنده و کارشناس سیاسی فلسطینی مستقر در غزه گفت‌وگویی را انجام داد.

ایرنا- از نگاه خود، شهید سلیمانی را چگونه معرفی و توصیف می‌کنید؟
حاج قاسم سلیمانی را نمی‌توان جدا از اسلام، جهاد و فلسطین توصیف کرد؛ حاج قاسم یکی از چهره‌های مبارز اسلامی است که فلسطین را آرمان اصلی خود می‌دانست.

ترور حاج قاسم به دست آمریکا، به‌دلیل تلاش برای خنثی‌کردن نقشه کاخ‌سفید برای تجزیه خاورمیانه و نابودی کشورهای محور مقاومت بود حاج قاسم، خاورمیانه را از طرح تجزیه محافظت کرد
ایرنا- به نظر شما آمریکایی‌ها چرا سردار سلیمانی را ترور کردند؟

ترور حاج قاسم به دست مقام‌های ایالات متحده آمریکا، به دلیل تلاش او برای خنثی‌کردن نقشه آمریکا برای تجزیه خاورمیانه، نابودی کشورهای محور مقاومت و استقرار نیروهای تروریستی تکفیری در بافت اجتماعی خاورمیانه بود تا از این راه، عاملی دائمی برای ایجاد ناامنی در منطقه وجود داشته باشد.
اقدامی که حاج قاسم تلاش به از بین بردن آن کرد، امنیت و صلح اجتماعی منطقه را تحلیل می‌برد و درها را به روی هرج‌ومرج سیاسی و امنیتی باز می‌کرد تا به آمریکا، اسرائیل و متحدان آنها در منطقه این توانایی را بدهد تا همه سیاست‌های خود را با هدف از بین بردن توانمندی‌های منطقه و پایان‌دادن به بقای مقاومت به کار بگیرد.

نقش رژیم‌صهیونیستی در ترور سردار سلیمانی
ایرنا- به نظر شما آیا ترور حاج قاسم، آن‌گونه که برخی رسانه‌های غربی نشان می‌دهند تصمیم شخصی دونالد ترامپ رئیس‌یجمهور وقت آمریکا بود؟

هنگام صحبت از دلایلی که آمریکا را به ترور حاج قاسم سوق داد، نمی‌توان از نقش اسرائیل چشم‌پوشی کرد، زیرا نقش اساسی در دخالت دولت ترامپ در اتخاذ این تصمیم را رژیم صهیونیستی داشت. اسرائیل حاج قاسم را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانست. حاج قاسم توانست حلقه‌هایی از آتش را مهندسی و مدیریت کند که اسرائیل را در محاصره جبهه‌های محور مقاومت قرار داد. ایجاد این جبهه‌های متعدد باعث شد عرصه‌های زیادی برای رویارویی با اشغالگران صهیونیستی به وجود بیاید.

حاج قاسم محور مقاومت را فراتر از عقاید و فرقه‌ها توسعه داد
ایرنا- مهمترین اقداماتی که شهید قاسم سلیمانی در منطقه انجام داد چه بود؟

معتقدم حاج قاسم نقش اساسی در شکست توطئه بین‌المللی علیه خاورمیانه ایفا کرد، زیرا رهبر واقعی نبرد برای شکست نیروهای شر و تکفیر داعش به شمار می‌رفت و در نتیجه صلح و ثباتی را که داعش هدف قرار داده بود، به این منطقه بازگرداند. منطقه و مردم آن را در برابر طرح تجزیه‌ای که قرار بود توسط آمریکایی‌ها و متحدان آنها اجرا شود، محافظت کرد. همچنین حاج قاسم توانست نیروهای مقاومت را در مقابل پروژه صهیونیستی _ آمریکایی در منطقه خاورمیانه دور هم جمع کند و محور مقاومت را فراتر از عقاید و فرقه‌ها توسعه دهد. به این ترتیب، دیگر اسرائیل و آمریکا به تنهایی عوامل تصمیم‌گیرنده و تعیین‌کننده مسلط بر منطقه نیستند.
حاج قاسم توانست نیروهای مقاومت را در مقابل پروژه صهیونیستی _آمریکایی در منطقه خاورمیانه دورهم جمع کند و محور مقاومت را فراتر از عقاید و فرقه‌ها توسعه دهد
سیاست آمریکا برای تحریف تاریخ
ایرنا- کمی بعد از شهادت قاسم سلیمانی، شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام اقدام به حذف تصاویر و ویدئوهای او از پلتفروم‌های خود کردند. به نظر شما دلیل این اقدامات چیست؟

حذف کردن تصاویر و ویدئوهای حاج قاسم از شبکه‌های اجتماعی یک سیاست امپریالیستی است که تلاش می‌کند نمادهای مقاومت اسلامی را نظرها پنهان کند. نمادهای مقاومت بخشی از حافظه تاریخی جوانان ملت‌های مسلمان هستند تا به عنوان الگو از آنها پیروی کنند. علاوه بر این، آمریکا و متحدانش علاقه زیادی به تحریف تاریخ درباره حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مجاهد خستگی‌ناپذیر دارند. آنها هرتلاشی را که منجر به معرفی درست این فرمانده شهید می‌شود سرکوب می‌کنند.
در شرایطی که عکس‌های حاج قاسم در شبکه‌های اجتماعی ممنوع شده، این شبکه‌های اجتماعی به سکوهایی تبدیل شدند تا حداکثر توان خود را برای ارائه چهره‌ای منفی از او به کار بگیرند و افرادی را که شناخت کافی از او ندارند را به اشتباه بیاندازند.

ایرنا- اگر امروز حاج قاسم درمیان ما بود و قرار بود با او دیدار کنید، چه سوال یا خواسته‌ای از او داشتید؟
اگر حاج قاسم زنده بود، امید داشتم که در میدان نبرد با او دیدار می‌کردم؛ ملاقات با فرمانده وفادار به محور مقاومت و راه مبارزه برای فلسطین و آرمان آن.
مهمتر از ملاقات با حاح قاسم این بود که از او می پرسیدم چگونه توانسته به عنوان یک انسان، به این سطح ایمان و آمادگی برسد تا بتواند این همه اقدامات و مجاهدت‌ها را در آن شرایط پیچیده و دشوار برای حفظ و پیروزی کشورها و ملت اسلامی و محور مقاومت انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha