۲۱ دی ۱۴۰۱، ۸:۴۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84993221
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ اجرای کشت قراردادی در پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- پیش بینی شده است که در سال زراعی جاری ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی به کشت گندم اختصاص یابد و حدود پنج هزار هکتار آن به صورت قراردادی کشت شود.

به گزارش ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران را موظف به کشت قراردادی گندم (تأمین بذر، کود، سم، آموزش و خرید تضمینی محصول) در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم‌زار کشور کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ کشت قراردادی گندم در بیش از نیمی از گندم‌زارهای کشور انجام شود.

طرح کشاورزی قراردادی علاوه بر گندم در مورد سایر محصولات همچون چغندرقند، پنبه و برنج نیز مؤثر بوده است و هدایت کشاورزان جهت عقد قرارداد با کارخانجات قند، برنج و پنبه در قالب قرارداد و جلوگیری از کشت آزاد آن از جمله اقدامات در این راستا است.

این طرح سه ساله با هدف دستیابی به خودکفایی در تولید پنبه و گندم با افزایش ۱۰۰ درصدی بهره‌وری مصرف آب و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و جانبی، به‌ویژه صنایع روغن‌کشی، کاهش ۵۲۵ میلیون دلاری ارز از کشور را به دنبال دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha