کمیسیون برنامه و بودجه موافق اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ است/ با بررسی سه دوازدهم بودجه مخالفیم

تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای کمیسیون با اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به تایید طرح بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه،‌ اعلام وصول و بررسی لایحه بودجه منعی ندارد.

محمدمهدی مفتح در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با بیان اینکه در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه، اکثریت نمایندگان بر این نظر بودند که ابتدا لایحه بودجه ۱۴۰۲ بررسی شده و پس از آن برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشت: بررسی سیاست‌های برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به طول انجامید، لذا لایحه برنامه به زودی به مجلس تقدیم نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت سه دوازدهم سبب ایجاد خلل در برنامه‌های جاری کشور می‌شود و ساز و کار مناسبی برای اجرای بودجه نیست.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با اشاره به تایید طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس از سوی شورای نگهبان، گفت: بر اساس این قانون لایحه بودجه در دو مرحله بررسی خواهد شد، ابتدا احکام بودجه از سوی دولت به مجلس ارسال شده و در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت در ادامه ارقام و جداول بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارسال شده و بررسی می‌شود، لذا دیگر لزومی به بررسی بودجه به صورت سه دوازدهم یا مدل‌های شبیه به این نیست.

وی یادآور شد: البته دیدگاه بنده این است که در بودجه هیچ حکم و تبصره‌ای نداشته باشیم و ۱۱ ماه که در مجلس قانون تصویب می‌کنیم، یک ماه باقی مانده سال را به بررسی تاثیر قوانین و مقررات بر اعداد و ارقام بودجه بپردازیم.

مفتح گفت: با توجه تایید طرح بررسی دومرحله‌ای لایحه بودجه در شورای نگهبان، دیگر منعی برای اعلام وصول و بررسی احکام لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس وجود ندارد و امیدوارم در روزهای آینده هیات رییسه مجلس نیز دراین باره به اتفاق نظر برسد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: طبق گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه، همه درآمدها تعیین شده در بودجه ۱۴۰۱ وصول شده است، لذا بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، بهادری جهرمی سخنگوی دولت با بیان اینکه مبنای قانونی عدم وصول بودجه روشن نیست گفت: با اعلام وصول و توزیع بودجه بین نمایندگان محترم، ایشان فرصت بیشتری برای بررسی کارشناسی بودجه خواهند داشت.

وی تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین شده است، تصور اینکه برنامه پنجساله کشور را می‌توان دو سه ماهه نوشت، منطبق با واقعیات موجود و یک نظر کارشناسی شده نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha