۱۹ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84993961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل سازمان ملل از تمدید باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه استقبال کرد

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از  تصمیم شورای امنیت برای تایید تمدید مجوز عملیات‌های بشردوستانه  فرامرزی سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی افزود که دبیر کل معتقد است که تمدید مجوز عملیات های بشردوستانه فرامرزی سازمان ملل در سوریه راهی ضروری برای کمک به ۴.۱ میلیون نفر در شمال غرب سوریه است.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: تمدید این مجوز برای شش ماه دیگر در حالی انجام می شود که نیازهای بشردوستانه سوریه به بالاترین سطح از زمان آغاز درگیری در سال ۲۰۱۱ رسیده است. مردم سوریه با زمستان سخت و شیوع وبا دست و پنجه نرم می کنند.

گوترش تاکید کرد: سازمان ملل متعهد به پیگیری همه راه‌ها برای ارائه کمک از طریق امن‌ترین، مستقیم‌ترین و کارآمدترین مسیرها است.

وی ادامه داد: دسترسی بشردوستانه در سراسر سوریه، از جمله از طریق عملیات برون مرزی و فعالیت های بشردوستانه از طریق سرمایه گذاری در پروژه های بازسازی باید گسترش یابد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل در نشست امروز دوشنبه خود به وقت محلی در نیویورک، به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد.

قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل از دبیرکل می خواهد که گزارش ویژه ای در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند. این گزارش باید شامل روندهای کلی مربوط به عملیات امن و بدون مانع سازمان ملل، پروژه های بازیابی اولیه، و اطلاعات دقیق در مورد کمک های بشردوستانه ارائه شده از طریق عملیات فرامرزی مرزی بشردوستانه سازمان ملل، از جمله شفافیت، سازوکار توزیع، تعداد ذینفعان، شرکای عملیاتی، مکان های تحویل کمک و حجم و ماهیت اقلام تحویل شده باشد.

قطعنامه همچنین تشکیل یک گفتگوی تعاملی غیررسمی شورای امنیت را به منظور بررسی و پیگیری منظم اجرای این قطعنامه، از جمله پیشرفت در پروژه‌های بازیابی اولیه، تشویق می‌کند که از طریق این سازوکار، شورا می‌تواند پیشرفت در اجرای مؤثر و متوازن قطعنامه را رصد کند.

سازمان ملل معتقد است: هیچ جایگزینی برای راه حل کمک های فرامرزی در سوریه وجود ندارد. مجوز کمک فرامرزی برای ادامه عملیات های سازمان ملل در سوریه، بسیار حیاتی است.

سخنگوی سازمان ملل می گوید موضع این سازمان در خصوص نیاز به ادامه کمک های فرامرزی به سوریه که بسیاری به آن وابسته هستند، تغییر نکرده است.

استفان دوجاریک معتقد است: می توانیم از همه گذرگاههای مرزی که در اختیار ما قرار داده شود، استفاده کنیم اما درحال حاضر تنها با یک گذرگاه مرزی موافقت شده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۱ تیرماه امسال پس از چند روز رایزنی، باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه از طریق ترکیه را به مدت شش ماه همانطور که روسیه پیشنهاد داده بود، تمدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha