۲۰ دی ۱۴۰۱، ۰:۴۵
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84993993
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دمشق: تحریم‌های غرب رنج‌های مردم سوریه را تشدید کرده است

تهران- ایرنا- نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در شورای امنیت گفت که ادامه تحریم‌های کشورهای غربی، رنج‌های مردم این کشور را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «بسام صباغ» گفت: حمایت از پروژه‌های بازیابی اولیه یک رکن اساسی در بهبود وضعیت بشردوستانه در سوریه و کاهش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه است.

وی افزود: ادامه سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه توسط غرب و فقدان اراده واقعی برای دستیابی به پیشرفت در وضعیت بشردوستانه و ادامه تحمیل اقدامات قهرآمیز غیرقانونی، رنج مردم سوریه را تشدید کرده است.

نماینده سوریه همچنین بر اهمیت انجام پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه برق و افزایش سهم طرح‌های بشردوستانه و ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای ارائه خدمات اساسی برای اطمینان از بازگشت پناهندگان تاکید کرد.

صباغ در ادامه بر لزوم افزایش ارسال کمک‌ها از داخل سوریه تاکید کرد به گونه‌ای که منجر به پیشرفت واقعی در این زمینه شود و اینکه دسترسی به داخل باید با اصول کار بشردوستانه، به ویژه احترام به حاکمیت، استقلال سوریه، وحدت و تمامیت ارضی مطابقت داشته باشد.

وی همچنین گفت که بایستی به اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اقدامات بشردوستانه و بر تلاش‌های سازمان ملل متحد و نهادهای آن در این زمینه بر اساس قطعنامه ۲۶۴۲ اشاره و بر لزوم اجرای تعهدات کشورها در مورد تأمین مالی طرح‌های بشردوستانه در سوریه تاکید شود.

صباغ توضیح داد که سوریه تمام تلاش‌های ممکن را برای ارائه خدمات اولیه به شهروندان خود انجام داده و همچنان انجام می‌دهد و با جدیت برای بهبود شرایط زندگی آنها تلاش می‌کند و با سازمان ملل متحد و آژانس‌های بشردوستانه آن برای اطمینان از ارائه کمک به همه سوری‌ها بدون تبعیض همکاری می‌کند.

نماینده سوریه خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی که سوریه برای بهبود وضعیت انسانی انجام می‌دهد، با چالش‌های واقعی و دشواری‌های بزرگی روبه‌رو بوده و همچنان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: نتیجه این اقدامات تأثیر بسزایی در عدم دستیابی به پیشرفت‌های محسوس در وضعیت انسانی تا امروز داشته است و به علت تداوم سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه از سوی برخی از کشورهای غربی و نداشتن اراده واقعی برای دستیابی به پیشرفت در وضعیت انسانی که مصداق آن عدم تعهد آنها به تأمین مالی طرح بشردوستانه و ادامه تحریم‌های غیرقانونی و استمرار تحمیل اقدامات قهری علیه مردم سوریه است، باعث تشدید درد و رنج سوری‌ها و نیز منجر به عدم دستیابی به اهدافی شده است که امید می‌رفت بر اساس مفاد قطعنامه شورای امنیت محقق شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه خود به وقت محلی در نیویورک، به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تصمیم شورای امنیت برای تائید تمدید مجوز عملیات‌های بشردوستانه فرامرزی سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه استقبال کرد.

قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل از دبیرکل می‌خواهد که گزارش ویژه‌ای در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند. این گزارش باید شامل روندهای کلی مربوط به عملیات امن و بدون مانع سازمان ملل، پروژه‌های بازیابی اولیه و اطلاعات دقیق در مورد کمک‌های بشردوستانه ارائه شده از طریق عملیات فرامرزی مرزی بشردوستانه سازمان ملل از جمله شفافیت، سازوکار توزیع، تعداد ذینفعان، شرکای عملیاتی، مکان‌های تحویل کمک و حجم و ماهیت اقلام تحویل شده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha