۲۳ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۰۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84997800
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان جنوبی: جلوگیری از قطع گاز نیازمند همراهی مردم است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: قطع گاز در بخش خانگی استان نخواهیم داشت اما جلوگیری از بحران قطع گاز در مناطق شهری و روستایی نیازمند همکاری بیشتر مردم در مدیریت مصرف است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت جمعه شب در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به سرمای کم سابقه و به تبع آن افزایش مصرف گاز، مردم با رعایت الگو و مدیریت مصرف از هر گونه مشکل در روند تامین گاز استان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به سرما و برودت هوا در شرایط خاصی به سر می‌بریم که باید انعکاس خوبی نسبت به شرایط کنونی داشته باشیم گفت: ممکن است استان و ‌کشور یکی دو هفته درگیر مدیریت انرژی باشد اما به امید خدا این وضعیت هم به خوبی مدیریت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که یکی از مشکلاتی که کشور و خراسان جنوبی از آن رنج می‌برد، کم‌آبی و خشکسالی‌های مستمر است افزود: در این وضعیت خشکسالی، بارش باران و برف نعمت الهی است که در هفته اخیر شامل کشور و خراسان جنوبی شده و نیاز است که با انعکاس‌های خوب، دل مردم را شاد کنیم و از این زاویه مثبت هم می‌توان به مسائل چند روز اخیر نگاه کرد.

وی از فرمانداران و مسئولان متولی خواست در مصاحبه‌های خود شرایط را بحرانی و نگران‌کننده جلوه ندهند اما در کنار آن دقت لازم را در مدیریت انرژی داشته باشند تا مشکلی به وجود نیاید.

قناعت با بیان اینکه حداکثر تولید گاز از پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود گفت: مصرف روزانه گاز کشور هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب و تولید ما ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که به دلیل کمبود تولید باید در این بخش مدیریت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به ‌چالش جهانی کمبود انرژی، برودت هوا و حتی قطعی گاز در برخی کشورهای پیشرفته بیان کرد: این موج سرما در کشور بی‌سابقه است که به صورت میانگین هر یک دهه یک بار رخ می‌دهد و هم نعمت الهی را داریم از طرفی تمرینی برای مدیریت بحران عملی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تداوم موج سرما در سطح کشور حداقل تا پایان هفته پیش رو ادامه دارد و اکنون ۲۷ استان و ۴۶۰ شهر کشور درگیر سرما و برودت شدید هوا هستند، شب گذشته بالاترین مصرف گاز در کشور رقم خورد اما باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا قطع گاز خانگی به عنوان خطر قرمز را نداشته باشیم.

وی با اشاره به سه تماس تلفنی خود در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز استان با وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز به منظور پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی گفت: از این مسئولان قول مساعد را برای قطع نشدن گاز استان گرفته‌ایم و جای نگرانی نیست.

قناعت با تاکید بر اینکه در کنار همه این پیگیری‌ها باید خودمان را برای روزهای سخت آماده کنیم افزود: باید مصوبات ستاد مدیریت بحران استان به طور کامل در همه شهرستان‌ها دنبال شود.

وی با بیان اینکه در صورت شدت برودت هوا، احتمال افت فشار در برخی مسیرهای آنتی‌ شبکه‌ گاز خراسان جنوبی وجود دارد گفت: فاز اول قطع آنتی‌ها برای مناطق شهرستان‌های زیرکوه و درمیان و بخش دُرح شهرستان سربیشه خواهد بود که مردم این مناطق آمادگی برای قطع احتمالی گاز را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار این است که فرمانداران این شهرستان‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند اما درخواست ما از مردم در همه شهرستان‌ها این است که همراهی لازم را در مدیریت مصرف گاز داشته باشند.

وی با تاکید بر پیگیری و اجرایی شدن مصوبات قرارگاه مدیریت بحران استان گفت: فرمانداران، مسئولان متولی و ستاد مدیریت بحران تعامل و همراهی لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشویم.

قناعت افزود: فرمانداران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم در صورت نیاز برای توزیع نفت در شرایط اضطراری را داشته باشند همچنین در صورت ضرورت مساجد، تکایا و پایگاه‌های بسیج با محوریت فرمانداران برای اسکان مردم از نظر گرمایشی آماده شوند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی ضمن تشکر از نیروهای امدادی به خصوص ماموران و کارکنان شرکت گاز که در این شرایط سخت در حال خدمت شبانه‌روزی به مردم هستند گفت: گاز پایدار در سطح کشور و خراسان جنوبی داریم و با همراهی، همدلی، مدیریت خوب و کار تیمی این بحران را هم به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.

استاندار خراسان جنوبی از تمدید تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی این استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ماه خبر داد و گفت: با تعطیلی ادارات استان‌های همجوار شبکه گاز پایدارتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تامین گاز خانگی استان‌های مازندان و گلستان از کشور ترکمنستان است بیان کرد: این کشور به دلیل فراگیری سرما در تامین گاز خود دچار مشکل شده و صادرات گاز را به ایران قطع کرده در غیر این صورت دچار مشکل نمی‌شدیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha