۲۳ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۴۷
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84997837
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اولویت در خراسان جنوبی تامین گاز خانگی است

۲۳ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۴۷
کد خبر: 84997837
اولویت در خراسان جنوبی تامین گاز خانگی است

بیرجند - ایرنا - معاون استاندار و سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: اولویت در استان تامین گاز خانگی است و همه تمرکز ستاد مدیریت بحران این است که در این بخش قطعی گاز نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده جمعه شب در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز خراسان جنوبی که استاندار نیز حضور داشت افزود: در هفته اخیر شاهد ورود ۲ توده سرما به کشور و خراسان جنوبی بودیم که سبب تداوم سرما در منطقه شد.

وی گفت: به دنبال آن در کشور و استان، سردترین روزها و شب‌های زمستانی را تجربه می‌کنیم که کم سابقه است و باید این شرایط را به خوبی مدیریت کنیم تا دچار مشکل نشویم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بیش از ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان کشور در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوا به زیر صفر درجه رسید، تصریح کرد: سرمای هوا سبب افزایش بی‌سابقه مصرف گاز خانگی شده به گونه‌ای که مصرف گاز طبیعی طی ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شد که نسبت به ۲۴ ساعت قبل‌تر از آن ۶ درصد افزایش دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته دمای هوا در استان به منفی ۲۰ درجه رسید گفت: در این شرایط بیشتر نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه بر اثر سرمای هوا در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند به طوری که کشور ترکمنستان صادرات گاز خود را به دلیل سرمای زیاد به ایران قطع کرده است.

وی بیان کرد: براساس گزارش وزارت نفت و شرکت ملی گاز تاکنون هیچ گونه وقفه‌ای در تولید گاز در کشور به وجود نیامده و همه پالایشگاه‌های تولید گاز در مدار قرار دارند، به طوری که در این روزها رکورد تولید گاز در کشور زده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: به دلیل سرمای شدید استان‌های شرق و شمال شرق کشور با مشکلاتی در زمینه مصرف گاز مواجه شده‌اند و سرمای زیاد سبب افت فشار گاز در کشور به‌ویژه در استان‌های شمال شرق شده است.

تاکنون قطعی گاز در بخش خانگی نداشتیم

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم مدیریت مصرف گاز را رعایت نکنند، احتمال قطع گاز وجود دارد گفت: با تلاش کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی تاکنون قطعی گاز نداشته‌ایم ولی با ماندگاری برودت هوا مردم باید در این زمینه به طور ویژه برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان جزو استان‌هایی هستتد که بیشتری مشکل را در این شرایط سخت در تامین انرژی دارند.

وی گفت: در راستای مدیریت مصرف انرژی همه مدارس و دانشگاه‌ها مانند ادارات دولتی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده جز پایه دوازدهم که امتحانات نهایی آنها برگزار می‌شود، تعطیل هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: براساس مصوبه کارگروه مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی همه امتحانات دانشگاه‌های استان لغو شده که این مصوبه به همه دانشگاه‌ها اعلام شده و لازم الاجرا است.

وی بیان کرد: بخش‌های خصوصی هم در این ۲ روز مانند ادارات و مراکز آموزشی تعطیل هستند مگر این که بتوانند از سوخت جایگزین برای تامین انرژی خود استفاده کنند؛ گاز صنایع هم تامین نمی‌شود و از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تامین گاز مرغداری‌ها و گلخانه‌ها مانند مصرف خانگی انجام می‌شود اما اگر مردم مصرف گاز را مدیریت نکنند، مجبور خواهیم شد که آنها را از مدار خارج کنیم و این موضوع را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز به سوخت جایگزین هستند افزود: نانوایی‌ها مشکلی برای ارائه خدمات نخواهند داشت.

احتمال قطع گاز در خراسان جنوبی وجود دارد

مدیرعامل شرکت‌ گاز خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه احتمال قطع گاز با توجه به شدت برودت هوا و افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: با توجه به این شرایط هم استانی‌ها ضمن پیش‌بینی تمهیدات گرمایشی لازم، حداکثر صرفه جویی را لحاظ کنند.

رحمان محمودی افزود: مصرف گاز طبیعی در ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

وی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش مصرف ثبت شده است.

محمودی عنوان کرد: تمامی مشترکان گاز در استان با رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه، پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌های ضخیم و روشن نکردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده، یاری‌رسان شرکت گاز در عبور از فصل سرد سال باشند.

وی ادامه داد: هر یک درجه کاهش دمای منازل باعث کاهش ۶ درصدی مصرف گاز استان می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha