محورهای توسعه فارس در برنامه هفتم گنجانده می‌شود

شیراز-ایرنا-رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: در سلسله جلساتی که اخیرا با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیران کل استان و نمایندگان فارس در حال برگزاری است به دنبال این هستیم که تمام محورهای اساسی و ضروری استان را شناسایی کنیم و در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم.

محسن علیزاده دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با سیاستگذاری برنامه هفتم توسعه و انتظارات نمایندگان و مسئولان فارس از این برنامه برای توسعه استان گفت: مدتی است که در استان فارس نشست‌هایی به منظور بررسی انتظارات استان در برنامه هفتم توسعه با حضور مجموعه نمایندگان، امام جمعه شیراز و استاندار فارس برگزار می‌شود؛ در این نشست‌ها تمام محورهای اساسی و شاخص برنامه هفتم توسعه موردبررسی قرار می‌گیرد.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس افزود: دولت قبلا پیش‌نویسی را برای برنامه هفتم توسعه تهیه و پیش‌فرضی را به استان‌ها اعلام کرده بود که بر اساس آن هر استان می‌بایست پیشنهادهای خود را در مسیر این پیش‌فرض تنظیم کنند.

توسعه فارس نیازمند آمایش صنعت
علیزاده ادامه داد: متأسفانه بنا به دلایل مختلف از جمله عدم پیگیری مدیران و مسئولان در سالیان گذشته، برای استان فارس در این برنامه تنها توسعه بخش بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته و سایر موضوعاتی که برای ما مهم و اثرگذار است نادیده گرفته شده است؛ به طور مثال برای توسعه استان فارس نیاز مبرمی به آمایش صنعت، صنعتی شدن و ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت داریم اما این اتفاق نیفتاده است.
او بیان داشت: در سلسله جلساتی که اخیرا در حال برگزاری است به دنبال این هستیم که تمام محورهای اساسی و ضروری استان را شناسایی کنیم و در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم.
رئیس مجمع نمایندگان فارس گفت: در این نشست‌ها مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف استانی که مرتبط با موضوعات مورد پیگیری هستند حضور دارند. همچنین نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن تخصصی که دارند یکی از محورها را عهده‌دار شده‌اند و یک نفر به عنوان معین از استانداری و دفتر امام جمعه نیز این محورها را دنبال می‌کنند.
وی یادآوری کرد: روز یکشنبه ۲۵دی‌ماه هم جلسه دیگری از این سلسله نشست‌ها برگزار شد و پس از آن یک جلسه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار می‌کنیم تا بتوانیم انتظاراتی را که از این برنامه داریم به مسئولان کشوری هم منتقل کنیم.

محورهای اساسی مورد انتظار در برنامه هفتم توسعه
علیزاده به بیان محورهای اساسی مورد انتظار در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: در حال حاضر توسعه راه‌های مواصلاتی برای ایجاد کریدور شمال به جنوب در استان فارس اهمیت بسیاری دارد. یکی از مهمترین راه‌های مواصلاتی کشور که شمال به جنوب را به هم وصل می‌کند آزادراه شیراز-اصفهان است که از استان فارس می‌گذرد.

وی ادامه داد: لذا به دنبال این هستیم که توسعه راه‌های مواصلاتی را در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار دهیم تا اتصال آزادراه به جنوب هم اتفاق بیفتد و در امتدادش بتوانیم شاخه‌های این آزادراه را نیز تعریف کنیم تا راه‌های دسترسی برای شهرستان‌ها آسان‌تر شود.

طرح‌های اولویت دار فارس
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین محورهای توسعه در کشور ایجاد راه‌های مواصلاتی است، افزود: امیدواریم با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان تا قطعه هفت تا پایان سال ۱۴۰۱، شاهد تحول در ایجاد راه‌های مواصلاتی باشیم. استان فارس تا پیش از ایجاد این آزادراه حتی از یک سانتیمتر آزادراه برخوردار نبود؛ در حالی که استان‌های شمالی فارس از این نعمت برخوردار بوده اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ایجاد راه‌آهن شیراز-بوشهر از دیگر محورهایی است که باید در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار بگیرد. هرچند دولت با کمبود اعتبارات و منابع مالی مواجه است اما نیاز است راه‌کارهایی را برای تأمین منابع مالی این پروژه‌ها تعریف کنیم. پیشنهاد داده‌ایم تا از محل تهاتر معادن موجود در استان و محل تهاتر نفت بتوانیم این کار را دنبال کنیم.
علیزاده یادآور شد: ایجاد راه آهن گل‌گهر-شیراز-اهواز و اتصال آن به فسا و داراب نیز از دیگر محورهای اساسی است که کمک‌شایانی به توسعه صنایع معدنی استان و جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی می‌کند. بزرگراه شیراز-کوار-فیروزآباد به جم-عسلویه که نقش مهمی در توسعه مراودات فارس با استان‌های جنوبی برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی و کاهش حوادث متعددی دارد که در این محور رخ می‌دهد.

ضرورت ایجاد خط انتقال فرآورده‌های نفتی از جنوب به شیراز
علیزاده بیان کرد: ایجاد خط انتقال فرآورده‌های نفتی از جنوب به شیراز نیز یکی از مهمترین و اساسی‌ترین انتظارات ما در برنامه هفتم توسعه محسوب می‌شود چراکه تحقق این امر سهم بسزایی در ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در استان دارد.
وی بر ضرورت ایجاد خط انتقال پروپیلن به مرکز تأکید کرد و افزود: متاسفانه این امر مهم در دهه گذشته با مخالفت‌هایی روبه رو شده است؛ انتظار داریم در شرایط کنونی و در دولت سیزدهم شاهد تحقق این امر باشیم چراکه خط انتقال پروپیلن می‌تواند ارزش افزوده و اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد کند وخوراک بسیاری از واحدهای پایین دستی پتروشیمی و پالایشی در استان باشد.

لزوم راه‌اندازی پالایشگاه دوم شیراز و خط انتقال آب خلیج فارس
علیزاده بر لزوم راه‌اندازی پالایشگاه دوم شیراز تأکید کرد و گفت: باید به دنبال راه‌اندازی پالایشگاه دوم شیراز و ایجاد مخازن ذخیره گاز در استان فارس باشیم. همچنین انتقال آب از خلیج فارس به سه نقطه از استان فارس در شرق، غرب و مرکز استان باید در اولویت قرار بگیرد چراکه یکی از موانع در توسعه صنایع فولادی و سیمان کمبود آب است.
وی اضافه کرد: در استان‌های دیگر مانند استان کرمان که راه دسترسی دورتری نسبت به آب داشتند توانستند این خط انتقال آب را با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنند و از آن بهره ببرند. متأسفانه استان فارس در این حوزه، عقب افتاده و باید تلاش کنیم تا سه خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در یک افق ۱۰ ساله اتفاق بیفتد.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی،عنوان کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مجمع نمایندگان فارس، استاندار و معاون اول رییس جمهور برگزار شد به این توافق رسیدیم که از محل تهاتر معادن در استان فارس و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران در استان، خط انتقال آب اتفاق بیفتد تا شاهد توسعه و رونق صنایع در استان فارس باشیم.

توجه به ظرفیت‌های گردشگری فارس در برنامه هفتم توسعه
رئیس مجمع نمایندگان فارس توجه به ظرفیت‌های گردشگری فارس در برنامه هفتم توسعه را ضروری دانست و گفت: استان فارس پتانسیل بالایی در گردشگری طبیعی، تاریخی، زیارتی و سلامت دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا از تمام این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب بهره ببریم و یک راه درآمدی مطمئن، مناسب و سالم را به جای راه درآمد از نفت جایگزین کنیم.

به گزارش ایرنا؛ رئیس‌جمهوری چهارشنبه (۲۱ دی‌ماه) لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به بهارستان برد. در این لایحه از مجلس درخواست شده تا برنامه ششم توسعه کشور تمدید شود تا فرایند تدوین و بررسی بودجه ۱۴۰۲ در حالی که هنوز برنامه هفتم توسعه به تصویب نرسیده است، مطابق قانون و منطق باشد.
به گفته مسئولان اجرایی، برنامه هفتم توسعه در دست تدوین و تنظیم است و به زودی نهایی و برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha