۲۶ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84999839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: وضعیت شبکه گاز در خراسان جنوبی شکننده است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: وضعیت شبکه گاز در این استان با توجه به اینکه در انتهای خط انتقال قرار دارد، شکننده است و باید همچنان در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه یکشنبه در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان که با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران برگزار شد افزود: سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارند لذا اگر مصرف گاز در سطح کشور افزایش پیدا کند این استان‌های انتهای خط ممکن است با افت فشار گاز مواجه شوند.

وی با اشاره به تداوم برودت هوا در کشور گفت: در شرایط افت فشار برخی از مناطق استان دچار قطعی گاز می‌شود لذا از هفته گذشته تصمیماتی در ستاد مدیریت مصرف انرژی استان گرفته شد و تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، تاسیسات کشاورزی، شهرک‌های صنعتی، بخش‌های آموزشی و دانشگاه‌ها از جمله این اقدامات است ضمن آنکه شاهد همکاری خوبی از سوی مردم هستیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: با این وجود انتظار می‌رود مردم در مدیریت مصرف انرژی همکاری بیشتری داشته باشند چون وضعیت واقعا شکننده است و براساس آخرین آمار فشار گازی که از خراسان رضوی وارد خراسان جنوبی می‌شود باید بالای ۶۰۰ پی. اس. آی باشد اما الان ۱۷۸ است.

وی بیان کرد: ورودی گاز در شهرستان طبس به ۵۸ و در سرایان به ۵۰ رسیده که کاهش محسوس داشته است و نشان از شکننده بودن وضعیت دارد لذا مردم باید صرفه‌جویی های لازم را انجام دهند که شاهد قطعی کامل گاز نباشیم.

قناعت گفت: جز چند روستای شهرستان بشرویه تا این لحظه در هیچ نقطه دیگری از استان قطعی گاز نداریم که البته بشرویه و طبس بیشتر تحت‌ تاثیر کاهش فشار ورودی گاز است.

ذخیره‌سازی مطلوب نفت سفید و نفت‌گاز در استان

وی یادآور شد: ذخیره‌سازی خوبی از لحاظ سوخت جایگزین در استان صورت گرفته و تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید بین مردم توزیع شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۱۳ هزار لیتر گازوئیل توزیع شده و ذخیره‌سازی در این زمینه هم خوب است گفت: از لحاط ذخیره‌سازی نفت سفید و نفت‌گاز در استان مشکلی نداریم اما درخواست می‌شود مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر جایی گاز قطع شود با هماهنگی فرمانداران سوخت جایگزین توزیع می‌شود افزود: ورود این توده هوای سرد به کشور را باید به فال نیک گرفت زیرا می‌تواند امیدی برای بهبودی خشکسالی باشد.

قناعت عنوان کرد: به خاطر آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی خوبی که برای مدیریت مصرف انرژی در کشور نشده شاهد افت فشار گاز در خراسان جنوبی و برخی دیگر از استان‌ها هستیم.

وی گفت: کشور در تولید گاز مشکلی ندارد و در روزهای اخیر رکورد هم زده لذا روزانه ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود اما به جهت برودت هوا مصرف گاز هم بالا رفته و وقتی این مصرف چند برابر شود، میزان مصرف کشور از تولید عبور می‌کند لذا الان ۲۶۹ میلیون مترمکعب گاز مصرفی خانگی کسری داریم که باید مدیریت شود.

استاندار خراسان جنوبی با اظهار امیدواری به اینکه با همکاری همه مردم این شرایط به خوبی پشت سر گذاشته شود افزود: یکی از کشورهای همسایه که دارای ذخایر خوبی از گاز است ترکمنستان بوده و ۲ استان کشور از این کشور گاز دریافت می‌کنند که در حال حاضر ترکمنستان گاز صادر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عملکرد ما در فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف ضعیف بوده است گفت: دستگاه‌های اجرایی که با مصوبات ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی انرژی همراهی نداشته باشند تذکر جدی گرفته و گاز آن دستگاه قطع می‌شود در صورت تکرار به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

جلوگیری از قطعی با تلاش جهادی کارکنان شرکت گاز

قناعت افزود: در این مدت شاهد اقدامات خوبی هم بودیم به نحوی که بامداد روز گذشته به بخش مانیتورینگ شرکت گاز رفتیم و مشاهده کردیم فشار گاز برخی شهرها به زیر ۱۰۰ هم رسید اما گاز قطع نشد در صورتی که برخی شهرهای استان‌های دیگر با فشار بالای ۱۵۰ قطعی گاز داشتند.

قناعت گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که نیروهای شرکت گاز به معنای واقعی پای کار بوده و در ایستگاه‌ها با شرایط سخت و سرمای شدید مشغول خدمت‌رسانی هستند، تعویض به موقع فیلتر یکی از اقدامات اساسی نیروهای امدادی گاز است که باعث جلوگیری از قطع گاز شده و جای تقدیر از نیروهای شرکت گاز دارد.

وی از همکاری نیروهای شرکت برق و شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی هم تشکر کرد و گفت: دیگر مجموعه‌ها از جمله رسانه‌ها نیز همکاری خوبی داشتند و در نشستی با حضور وزیر کشور از خبرنگاران و رسانه‌های استان تقدیر شد که در فضای شفاف و با نشاط اطلاع‌رسانی به موقع را انجام می‌دهند.

پیگیر خط انتقال گاز از سیستان و بلوچستان هستیم

استاندار خراسان جنوبی به پیگیری طرح‌های اساسی استان در حوزه تامین انرژی اشاره کرد و افزود: ضرورت تسریع در اجرای طرح انتقال فرآورده‌های نفتی از سمت رفسنجان به خراسان جنوبی در نشست ویدئو کنفرانسی با وزیر کشور مطرح شد همچنین ۱۷۱ کیلومتر خط انتقال گاز باید از سمت سیستان و بلوچستان به استان اجرا شود که مجدد در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اگر پروژه خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان اجرا شود در زمان‌های خاص و اضطراری در صورتی که گاز استان از سمت خراسان رضوی خوب تزریق نشود می‌توانیم بخشی از گاز مورد نیاز را از جنوب دریافت کنیم.

قناعت در ادامه با بیان اینکه فرمانداران در خط مقدم مدیریت این بحران هستند گفت: فرمانداران باید نفت سفید را زمانی توزیع کنند که منطقه‌ای دچار قطع کامل گاز شود لذا مقدمات توزیع نفت سفید در شهرستان‌ها فراهم شود که مردم با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: جای هیچ نگرانی برای ذخیره‌سازی و توزیع نفت سفید نیست درخصوص گازوئیل هم همین شرایط وجود دارد اما تعامل و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران مورد تاکید است و انتظار می‌رود در مدیریت وضعیت موجود اقدامات خلاقانه انجام شود.

تقدیر وزارت کشور از کارهای ابتکاری در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: معاون وزیر کشور هم روز گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران کشور با حضور ویدئوکنفرانسی استانداران به ابتکار خراسان جنوبی در استفاده از کرسی برقی اشاره کرد که توسط گروه‌های جهادی برای مناطق آسیب دیده از زلزله انجام گرفته و در صرفه‌جویی مصرف انرژی تاثیر بسیاری داشته است.

وی افزود: نیاز است فرمانداران موارد قطع گاز را به موقع به شرکت گاز اطلاع دهند چون این قطعی ناشی از افت شدید فشار است.

قناعت با تاکید بر اینکه برای خانه‌های کارگری تاسیسات کشاورزی توزیع نفت سفید مدیریت شود گفت: این شرایط قابل پیش‌بینی نیست اما براساس پیش‌بینی هواشناسی شاهد ۲ مرحله سرمای شدید هستیم لذا تا ۲ یا سه هفته درگیر خواهیم بود اما تا اوایل بهمن از شدت سرما کاسته می‌شود.

وی عنوان کرد: در هر صورت باید آمادگی کامل برای ۲ تا سه هفته آینده داشته باشیم و نباید عزم مسوولان کم شود زیرا هرچه تعامل و همکاری بیشتر باشد ضرر و زیان و آسیب‌ها هم کمتر خواهد شد.

مدیران و فرمانداران همچنان آمادگی داشته باشند

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه همه فرمانداران و دستگاه‌های عضو ستاد همچنان آمادگی کامل برای مدیریت مصرف انرژی را داشته باشند گفت: فرضیه فرمانداران این باشد که هر لحظه امکان قطع گاز وجود دارد لذا نباید منتظر چنین اتفاقی باشند و سپس اقدامی انجام دهند بلکه باید تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند.

وی افزود: انشعابی که به سمت غرب استان می‌رود وضعیت شکننده‌تری دارند و فرمانداران این چهار شهرستان باید به طور جدی پای کار باشند که بتوانند موضوع را مدیریت کنند.

قناعت با تاکید مجدد بر اینکه شرایط گاز در استان شکننده است گفت: تامین نان و سوخت جایگزین مهمترین اقدام در شرایط قطع گاز است که باید فرمانداران تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند.

وی اضافه کرد: اقدام شهروندانی که در پویش «هر خانه یک اتاق گرم» مشارکت کردند هم جای تقدیر دارد و امید است این همکاری تداوم داشته باشد.

با ورود موج سرما به کشور و استان طی روزهای اخیر دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر هم در خراسان جنوبی کاهش یافت.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی در روزهای ۲۱ و ۲۲ و سپس ۲۴ و ۲۵ دی ماه تعطیل شد.

با توجه به ادامه برودت هوا، با پیشنهاد شرکت گاز استان، تصویب کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موافقت استاندار خراسان جنوبی، تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی استان برای امروز دوشنبه ۲۶ دی ماه نیز تمدید شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha