حجت الاسلام خسروپناه مشکلات فرهنگی کشور را به خوبی می شناسد/شاهد تغییرات موثری خواهیم بود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی سال‌ها مسوولیت‌های مختلفی در بخش‌های مختلف فرهنگی و علمی داشته است و به خوبی با فضای فرهنگی آشنا بوده و مشکلات کشور را می‌شناسد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید فرهیخته فلسفه حوزه و دانشگاه هفته گذشته با حکم آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیر جدید این شورا منصوب شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص ویژگی های فرهنگی و علمی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فردی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده است که مشکلات فرهنگی کشور را می شناسد و دغدغه آن را دارد.

وی افزود: حجت الاسلام خسروپناه مشکلات فرهنگی را در زمینه اعتقادی و اجرایی به خوبی می داند و از سوی دیگر دغدغه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در بخش فرهنگی کشور است. وی این دغدغه را دارد که با برنامه ریزی دقیق، کشور را از وضعیت موجود خارج کند و تحولاتی در بخش های مختلف جامعه، آموزش عالی، آموزش و پرورش و صدا و سیما و دیگر بخش های فرهنگی کشور ایجاد کند.

رئیس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: همانگونه که انتظار داریم اثرات اصلاحات اقتصادی را بر سرسفره های مردم ببینیم، در حال حاضر نیز انتظار داریم شاهد آثار تصمیمات و نظارت های خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در بین مردم، دانشگاه ها، مدارس، محتوای فیلم های تلویزیونی، سینما و تئاتر باشیم.

ابوترابی به جایگاه علمی حجت الاسلام خسروپناه اشاره کرد و گفت: دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراکز مختلف پژوهشی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال ها حضور داشته است بنابراین وی شرایط لازم را دارا است یعنی از آنچه که باید برای این کار بداند، آگاه است و در واقع زمینه های علمی، ‌فرهنگی و اعتقادی را از قبل با خود داشته است.

وی یادآور شد: حجت الاسلام خسروپناه با توجه به مسوولیت هایی که برعهده داشته است، تعاملات خوبی با سایر بخش ها دارد و امیدواری جدی وجود دارد که در حوزه مسوولیت جدید تحولی ایجاد شود.

حجت الاسلام خسروپناه مشکلات فرهنگی کشور را به خوبی می شناسند/شاهد تغییرات موثری خواهیم بود

شورای عالی انقلاب فرهگی یکی از قدرتمندترین شوراهای کشور است

رئیس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین در پاسخ به این سوال که در دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی چه انتظاراتی از این شورا وجود دارد، اظهار داشت: باید در چند جهت به این موضوع نگاه کرد، نخست اینکه این شورا از حیث جایگاهی که قانون تعیین کرده به طور کلی سیاست گذاری و تدوین ضوابط و نظارت بر فرهنگ کشور را برعهده دارد، یعنی این شورا از جهت قدرت اداری برای تحول در فرهنگ کشور یک مجموعه قدرتمند است چرا که هم قدرت قانونگذاری و هم نظارت بر اجرا را دارد بنابراین جایگاه باقدرتی است.

ابوترابی افزود: این شورا به لحاظ اعضا هم یکی از قدرتمندترین جایگاه های کشور است چرا که روسای سه قوه عضو هیات رئیسه و اعضای اصلی آن هستند. رئیس این شورای عالی رئیس جمهور و نایب رییس اول آن رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس دوم آن رییس قوه قضاییه است که دو بازوی اجرایی قوی و اصلی در کنار رئیس جمهور برای اجرا هستند و دیگر اعضای آن شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مسوولان اجرایی هستند که می توانند در فرهنگ این کشور، حل مشکلات فرهنگی کشور و مسایل اجرایی آن تاثیرگذار باشند.

وی با یادآوری این که از جهت قانونی، موقعیت ساختاری و اداری کمبودی در این شورا وجود ندارد، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهم ترین بازوی اجرایی و زمینه ساز اجرای همه شرایطی است که این شورا در اختیار دارد، بنابراین نقش این دبیرخانه مشخص می شود و دبیر شورا که اخیرا حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه این مسوولیت را برعهده گرفته است در راس این دبیرخانه قرار دارد و امیدواریم که در این مجموعه تغییرات و تحولاتی ایجاد کند.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف مهمی برعهده دارد، یادآور شد: تصمیم سازی برای این شورا توسط دبیرخانه آن انجام می شود بنابراین انتظار داریم زمینه های وظایف این شورا شامل شناخت فرهنگ، ایجاد شرایط برای تغییر فرهنگ کشور به نفع اسلام، ‌تقویت فرهنگ اسلامی در کشور، مقابله با غرب زدگی و غرب گرایی و نظارت بر اجرا را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم کند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی کشور کم نیست، ایران در عین حال بزرگ ترین فرهنگ دنیا را دارا است اما درحال حاضر هرچه ضربه می خوریم از بخش فرهنگی است، ‌هرچه قدرت وجود دارد از فرهنگ است بنابراین با توجه به این که مهم ترین مجموعه های فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند وظیفه این مجموعه برای حل مشکلات فرهنگی سنگین تر است.

وی همچنین گفت: امیدواریم دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید مسوولیت زمینه ساز تحولات جدیدی شود و انتظار داریم با توجه به مشکلات متعددی که در زمینه فرهنگی، اعتقادی، اجرایی، حجاب و در بخش فضای مجازی وجود دارد، حجت الاسلام خسروپناه تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: گرچه شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک شورای مستقل در کشور فعالیت می کند اما باید سیاست گذاری کلی فرهنگی که به آن نیاز داریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شود و برای اجرا به این شورا اعلام شود.

ابوترابی گفت: امیدواریم که با حضور حجت الاسلام خسروپناه این تحول ایجاد شود و این گله را از دولت های قبلی هم داریم چرا که دولتمردان گذشته به اندازه لازم دغدغه استفاده از ظرفیت و انرژی و زمینه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد را نداشتند.

وی دامه داد: حتی بعضی از روسای جمهور گذشته و دستگاه های زیرمجموعه آنها این شورا را به تعطیلی کشانده بودند در واقع زمینه ای را که نظام برای ایجاد فرهنگ قوی اسلامی در کشور و نظارت بر آن بوجود آورده را به کلی نادیده گرفته بودند.

رئیس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: امیدواریم با توجه به انگیزه های جدی رئیس جمهور و حجت الاسلام خسروپناه که بازوی قوی برای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود، ضعف های فرهنگی برطرف شود و به آنچه که انتظار رهبر معظم انقلاب و ملت به لحاظ علمی و فرهنگی دارند، دست یابیم.

ابوترابی بار دیگر تاکید کرد: هرکس در این مسوولیت قرار بگیرد تلاش ویژه می طلبد و همانطور که رئیس جمهور در این مسوولیت برای پیشرفت کشور شبانه روزی تلاش می کند باید برای مسایل فرهنگی هم خواب نداشت و امیدواریم با توجه به توانمندی های خسروپناه شاهد تغییرات موثری در بخش فرهنگی کشور باشیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این شورا در بهمن ماه سال ۱۳۴۵ در شهر دزفول متولد شد.

وی در شهرهای دزفول، یزد و شهر مقدس قم به تحصیلات حوزوی پرداخت و در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و ۱۲ سال از محضر استادانی همچون آیت الله وحید خراسانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله جعفر سبحانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی بهره برد. خسروپناه همچنین تحصیل دروس تخصصی کلام اسلامی را در کنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکترای کلام اسلامی با رتبه اول فارغ التحصیل شد و پایان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دین تدوین کرد.

تحصیل تفسیر قرآن و فلسفه و عرفان و بهره‌مندی از محضر استادانی همچون آیت‌الله تدین‌ نژاد، آیت‌الله حسن‌ زاده آملی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله انصاری شیرازی یکی دیگر از بخش‌های تحصیلی‌ دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است.

خسروپناه از سال ۱۳۷۰ در کنار تحصیل در بخش پژوهش هم فعال بوده و مدیریت‌های پژوهشی و اجرایی نیز برعهده داشته است.

تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی در مدارس حوزه علمیه دزفول، قم، موسسه امام صادق(ع)، مؤسسه امام خمینی(ره) و جامعه الزهراء(س) و همچنین در دانشگاه های تربیت معلم دزفول، ‌شهید چمران اهواز، شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از دیگر فعالیت های وی است.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مولف ۶۵ کتاب در زمینه فرهنگی، فلسفی، کلامی و فقهی است. خسروپناه مدرس خارج فقه نظامات اجتماعی حوزه علمیه قم مدیریت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیات اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله (عج)، ریاست دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است. معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر مسوولیت های وی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین در حال حاضر امام جمعه موقت دزفول است.

از سوابق مدیریتی وی می توان به رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره، جانشین مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم، سرپرست معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha