حاشیه‌نگاری ایرنا از کنکور ۱۴۰۲؛ درخواست والدین داوطلبان نیازهای خاص تا خوراکی ممنوع

تهران- ایرنا- وزیر علوم با حضور در مجتمع شهید محبی از روند برگزاری کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نیازهای خاص مطلع شد و درخواست اولیای آنها را برای اختصاص سهمیه خاص به این داوطلبان شنید. داوطلبانی هم که با انواع خوراکی قصد حضور سر جلسه را داشتند، فهمیدند خوراکی سر جلسه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سوت آزمون سراسری ۱۴۰۲ در آخرین روز زمستان ۱۴۰۱ زده شد و داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی که مطابق معمول بیشترین تعداد داوطلب را در آزمون داشتند با۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب زودتر از همه و امروز صبح (پنجشنبه) سر جلسه آزمون رفتند.

اولین آزمون سراسری به شکل جدید که در دو نوبت برگزار می‌شود و نوبت اول آن در زمستان است، اخبار و حساسیت‌های زیاد در مورد کنکور به طور معمول و ضرورت اطلاع‌رسانی درباره آن باعث شد تا خبرنگاران به دعوت سازمان سنجش و همراه با وزیر علوم و رئیس این سازمان به بازدید از برخی حوزه‌های آزمون در تهران بروند.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه عبدالرسول پورعباس و سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور برای بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲ دقایقی قبل از شروع آزمون و در حالیکه داوطلبان هنوز وارد حوزه امتحانی دانشگاه علامه طباطبائی نشده بودند در این دانشگاه حاضر شده و برای بررسی دقیق‌تر و اطمینان از تامین گرمایش، سری هم به کلاس‌ها در دانشکده مدیریت دانشگاه زدند. آنها سپس در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات پاسخ دادند.

حوزه امتحانی دانشگاه علامه طباطبائی یکی از حوزه‌های آزمون سراسری ۱۴۰۲ است که به دلیل وسعت این دانشگاه از حوالی ساعت ۷ صبح امروز شاهد مراجعه داوطلبان و خانواده‌های آنها بود. داوطلبان با ورود به دانشگاه باید بر اساس شماره صندلی خود محل دقیق استقرارشان را در دانشکده‌های مختلف می‌یافتند.

حاشیه‌نگاری ایرنا از کنکور ۱۴۰۲؛ درخواست والدین داوطلبان نیازهای خاص تا خوراکی ممنوع

به گفته نماینده تام الاختیار دانشگاه علامه طباطبائی در برگزاری آزمون سراسری آزمون سراسری ۱۴۰۲ نوبت دی ماه، با رقابت ۹ هزار و ۵۰۳ داوطلب در دو نوبت صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه، ۲۹ و ۳۰ دی در دانشکده های حقوق و علوم سیاسی، ارتباطات، مدیریت و حسابداری و روانشناسی و علوم تربیتی این دانشگاه برگزار می شود.

همچنین در صبح نخستین روز آزمون، ۲ هزار و ۴۵۳ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی و در بعدازظهر همان روز، ۲ هزار و ۴۴۲ داوطلب گروه آزمایشی زبان های خارجی و در صبح دومین روز از برگزاری آزمون سراسری، ۲ هزار ۶۶۶ داوطلب در گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و در بعدازظهر دومین روز هزار و ۹۴۲ داوطلب در گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری در این دانشگاه شرکت می کنند.

صف نسبتا طولانی مقابل دانشکده مدیریت این دانشگاه برای ورود داوطلبان تشکیل شده بود و داوطلبان پیش از ورود به حوزه باید همه وسایل خود را تحویل می‌دادند و بازرسی بدنی می‌شدند. در حالیکه تقریبا همه آنها بسته‌ای خوراکی از آب‌ میوه تا کیک و بیسکوئیت و آب معدنی یا حتی ویتامین همراه داشتند، همه این وسایل را تحویل دادند و داخل دانشکده با یک آب معدنی و کیک مهمان سازمان سنجش شدند و سر جلسه آزمون رفتند.

داوطلبان مجاز بودند در جلسه آزمون فقط پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون را با یک سنجاق، اصل کارت ملی یا شناسنامه، ۲ عدد مداد سیاه نرم پررنگ، یک عدد پاک کن و تراش و ماسک اضافی سه لایه معمولی همراه داشته باشند و همراه داشتن تجهیزات الکترونیکی (تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند و...)، ماشین حساب، پیجر و هندزفری، خودکار و پاک کن هوشمند، کتاب، جزوه، نت و یادداشت، وسایل فلزی (گل سر، تل، آینه و... باید حتما ً پلاستیکی باشد)، ساک، کیف دستی و مواد خوراکی ممنوع بود.

حاشیه‌نگاری ایرنا از کنکور ۱۴۰۲؛ درخواست والدین داوطلبان نیازهای خاص تا خوراکی ممنوع

زلفی‌گل و پورعباس در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و هر کدام جداگانه به سوالات آنها پاسخ دادند. قطعی اینترنت و لزوم آن اولین و مهم‌ترین سوالات خبرنگاران بود که وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش هر دو با اشاره به تقلب های انجام شده با استفاده از اینترنت در دوره قبل دلیل این امر را جلوگیری از تقلب و برقراری عدالت آموزشی و تضییع نشدن حق همه داوطلبان دانستند.

همچنین تدابیری که برای برگزاری آزمون در شهر خوی به دلیل زلزله دیروز (چهارشنبه، ۲۸ دی) و شهرستان های استان سیستان و بلوچستان به دلیل سیل انجام شده از دیگر مواردی بود که پورعباس در سخنان خود به آن اشاره کرد و در مورد آنها توضیح داد.

صحبت‌های وزیر علوم را در جمع خبرنگاران اینجا و رئیس سازمان سنجش را اینجا بخوانید.

مجتمع نابینایان شهید محبی، بازدید بعدی وزیر علوم

وزیر علوم بعد از این به مجتمع نابینایان شهید محبی رفت که شماری از داوطلبان با نیازهای خاص از جمله نابینایان، کم‌بینایان، معلولان جسمی و حرکتی در این آزمون در مجتمع یادشده به رقابت می‌پرداختند. بر اساس تدابیر سازمان سنجش همه این داوطلبان یک منشی داشتند، هر کدام در یک کلاس آزمون می‌دادند، یک و نیم برابر زمان بیشتری برای پاسخ به سوالات نسبت به بقیه داوطلبان دارند، همچنین جزء داوطلبان منطقه ۳ کشوری تلقی می‌شوند که از مزایایی برخوردار است. به طور کلی سعی شده بود فضا برای این داوطلبان هم مهیا باشد. در مجموع یکهزار و ۸۵۰ داوطلب با نیازهای خاص در این رقابت حضور دارند.

حاشیه‌نگاری ایرنا از کنکور ۱۴۰۲؛ درخواست والدین داوطلبان نیازهای خاص تا خوراکی ممنوع

شماری از اولیای این داوطلبان اجازه ورود به محل آزمون را یافته بودند و بعد از بازدید وزیر علوم از محل جلسه آزمون و در ورودی ساختمان با او گفت وگو کردند. زلفی‌گل از آنها خواست اضطراب نداشته باشند و برای فرزندان خود دعا کنند. اما آنها خواسته دیگری هم داشتند، می‌خواستند فرزندان شان به دلیل شرایط خاصی که دارند از سهمیه برای ورود به دانشگاه برخوردار شوند.

زلفی‌گل به صحبت‌های آنها گوش داد و بعد توضیح داد: این امر نیاز به مصوبات خاص و فرادستی از جمله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

وی سپس از پورعباس خواست این موضوع را در قالب مصوبه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد و قول داد این موضوع را پیگیری کند.

وزیر علوم گفت: همین که در این حوزه حضور پیدا کردیم، یعنی سرنوشت این فرزندان برای ما بسیار مهم است.

اولیای این داوطلبان می‌خواستند این موضوع حتما امسال و پیش از پایان زمان پذیرش کنکور ۱۴۰۲ نتیجه بدهد که وزیر علوم گفت: می‌توانیم پیگیری کنیم ولی نمی‌دانیم تا آن زمان نتیجه می‌دهد یا خیر.

حاشیه‌نگاری ایرنا از کنکور ۱۴۰۲؛ درخواست والدین داوطلبان نیازهای خاص تا خوراکی ممنوع

دانشگاه صنعتی شریف ایستگاه آخر

بازدید آخر خبرنگاران و رییس سازمان سنجش آموزش کشور بدون حضور وزیر علوم، از حوزه امتحانی دانشگاه صنعتی شریف بود. زمانیکه دیگر حدود ۲ ساعتی از آزمون گذشته بود و عکاسان خبری به‌سختی و با حفظ تدابیر خاص، تحویل گوشی‌های تلفن همراه خود، شرط عکس نگرفتن از نزدیک از دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها توانستند وارد دو دانشکده از دانشکده‌های دانشگاه شریف بشوند. خبرنگاران هم بیرون جلسات آزمون و دانشکده‌ها ماندند.

پورعباس در این حوزه امتحانی هم بار دیگر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت که گزارش های فعلی از روند برگزاری آزمون نشان می‌دهد شبکه های تقلب توفیقی نداشته‌اند، سه شبکه تقلب عمده دیروز دستگیر شدند و یک فرد هم که در حد قبولی رشته پزشکی در پاسخ به سوالات به داوطلبان تقلب می رساند و تحت رصد بود، انتظار داریم تا امروز دستگیر می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد دلیل قطعی اینترنت در زمان برگزاری آزمون توضیح داد: یکی از راه های تقلب سر جلسه آزمون، عکس گرفتن از سئوالات با ابزارهای بسیار کوچک و فنی و با دقت بالا مانند ابزارهای جاسوسی است و این عکس ها با استفاده از اینترنت به خارج از جلسه آزمون ارسال می شود.

پورعباس ادامه داد: این ابزار عکاسی حتی با دستگاه ایکس ری قابل تشخیص نیست، همچنین نمی توان با استفاده از پارازیت یا دستگاه جمر (مسدود کننده سیگنال) مانع از ارسال عکس شد.

رئیس سازمان سنجش افزود: برای این دوره از آزمون سراسری ما ۲۸۰۰ دستگاه سیگنال یاب (آشکارساز) در حوزه های مختلف داریم ولی حتی این دستگاه ها هم ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال را تشخیص دهند در حالیکه برخی از این دستگاه‌های شبه‌جاسوسی که برای تقلب در کنکور استفاده شده است، به دلیل اینکه خودکار و هوشمند است عکس (از سوالات) را سریع و در لحظه و با زدن یک دکمه ارسال می‌کند.

با وجود همه این تدابیر و قطعی اینترنت هنوز ساعتی از شروع آزمون نگذشته بود که شبکه‌های مجازی اخباری از درزکردن سوالات به بیرون از جلسه آزمون دادند ولی پورعباس در این مورد نیز گفت: ۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند. یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از ۳ صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد.

وی افزود: با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها همچنین مراقبت های انجام شده با دستگاه های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعاهایی که در برخی کانال ها و شبکه های اجتماعی در این باره مطرح می شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

در نهایت حتی میزان تقلب در آزمون سال ۱۴۰۱ که اخبار زیادی در مورد لو رفتن سوالات آن منتشر شد زیاد نبود و پورعباس در نشستی در ایرنا در این مورد گفته بود: بعد از آزمون، بررسی‌های فنی انجام دادیم و توانستیم داوطلبانی شبهه‌دار را بیابیم که نتوانسته بودیم سر جلسه ‌آزمون تشخیص دهیم که این افراد کمتر از ۱۰۰۰ نفر و شبهه‌دار بودند. آزمون آنها را بر اساس معیارهای مختلفی از جمله نسبت نمرات سوابق تحصیلی با آزمون یا رتبه‌های آزمون‌های قبلی و از همه مهمتر در شباهت غیرمتعارف پاسخنامه ها تشخیص دادیم.

به گزارش ایرنا، فرایند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه، ۲۹ دی) آغاز شد و تا عصر فردا (جمعه ۳۰ دی) ادامه خواهد داشت. در این آزمون تعداد ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند و با احتساب آنکه برخی داوطلبان در رشته‌های زبان و هنر نیز علاوه بر گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی شرکت می‌کنند، در مجموع ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر در این دو روز سر جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ حاضر می شوند.

در اولین روز آزمون سراسری ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی با نسبت ۶۵ درصد زن و ۳۵ درصد مرد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تعداد داوطلب را در آزمون سراسری دارد.

همچنین داوطلبان گروه زبان‌های خارجی عصر امروز پنجشنبه در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند. این آزمون ساعت ۱۴:۳۰ آغاز می‌شود. آزمون گروه آزمایشی ریاضی‌فیزیک و علوم‌انسانی نیز ساعت هشت صبح جمعه ۳۰ دی آغاز می‌شود و داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز رقابت خود را آغاز خواهند کرد.

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور، گروه علوم انسانی دومین گروه از نظر تعداد داوطلب است. ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر با نسبت ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد در این گروه آزمایشی با یکدیگر به رقابت می پردازند. گروه علوم ریاضی با ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب کمترین داوطلب را بین سه گروه آزمایشی اصلی دارد که ۳۵ درصد داوطلبان را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

در دو گروه شناور هنر و زبان‌های خارجی نیز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۵ داوطلب و ۵۸ هزار و ۵۱۴ داوطلب در آزمون سراسری شرکت می‌کنند. به طور کلی، تعداد داوطلبان زن و مرد در نوبت اول ‌آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نسبت ۶۰ به ۴۰ دارد.

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نتایج نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، اسفند ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد و انتخاب رشته و پذیرش نیز مرداد ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha