۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85005015
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عملکرد ضعیف کشتی همدان در قهرمانی کشور؛ حضور در آسیا آرزوی دست نیافتنی

همدان- ایرنا- عملکرد ضعیف کشتی گیران همدانی در آوردگاه قهرمانی کشور باعث شد حتی کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا برای استانی که سابقه نشان‌های المپیک و جهانی در این رشته ورزشی را دارد، به رویای دست نیافتنی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور (مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی)، گرامیداشت سردار جان فدا شهید حاج قاسم سلیمانی طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ دی ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

رسیدن به دوبنده تیم ملی برای حضور در کشتی آزاد قهرمانی آسیا در غیاب نفرات اصلی تیم ملی بهترین فرصت برای نفرات حاضر در این دوره از رقابت‌ها بود که البته بازهم همدانی‌ها سهمی در این انتخابی نداشتند.

بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، نفرات اول این مسابقات به طور مستقیم راهی رقابت‌های آسیایی خواهند شد و نفرات دوم تا پنجم در جام تختی کشتی می‌گیرند.

ترکیب تیم کشتی آزاد همدان در این مسابقات موفق به کسب سهمیه حضور در قهرمانی آسیا نشد و فقط سه سهمیه در جام تختی به این استان رسید.

برای استان همدان که روزگاری بیشترین سهمیه ملی پوش را داشت (المپیک ۲۰۰۸ پکن) ، ۲ نایب قهرمان المپیک و چندین نشان آور جهانی و آسیایی را در ویترین افتخارات خود دارد، اکنون حتی کسب سهمیه قهرمانی آسیا هم آرزوی دست نیافتنی شده است.

پس از افتخارات پیاپی برادران جوکار، صادق گودرزی، سعید ابراهیمی، محمدحسین سلطانی، جمال میرزایی، حمید سیفی و بسیاری از قهرمانان دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، دیگر شاهد درخشش در کشتی استان نبوده‌ایم.

اگرچه در رده‌های نوجوانان و جوانان تک مدال‌هایی توسط کشتی گیران استان در مسابقات فراملی را شاهد بودیم اما هرگز نتوانسته جای ثابتی را در ترکیب اصلی تیم ملی فراهم کند.

در حسرت قهرمانی

رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور هر چند با اتفاق‌های جالب نظیر شکست کشتی گیران مطرحی نظیر ایمان صادقی، محمدعلی عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور و عرفان الهی در وزن ۷۴ کیلوگرم، عزت اله اکبری در وزن ۸۶ کیلوگرم و احمد بذری و علی شعبانی در وزن ۹۷ کیلوگرم بود اما هرگز مانع از سهمیه قهرمانی آسیا برای استان‌هایی نظیر مازندران، تهران، البرز و حتی لرستان و کرمانشاه نشد.

بهترین عملکرد منتخبان کشتی همدان در این مسابقات را هادی وفایی پور در وزن ۸۶ کیلوگرم داشت که البته او نیز با قبول شکست مقابل رقیب دیرینه خود علیرضا اکبری از البرز، به مقام دومی رسید.

بهترین عملکرد منتخبان کشتی همدان در این مسابقات را هادی وفایی پور در وزن ۸۶ کیلوگرم داشت که البته او نیز با قبول شکست مقابل رقیب دیرینه خود علیرضا اکبری از البرز، به مقام دومی رسید.

وفایی پور با شکستی دیگر مقابل علیرضا اکبری بازهم از رسیدن به دوبنده اصلی تیم ملی برای مسابقات قهرمانی آسیا محروم ماند و در بهترین حالت ممکن فقط می‌تواند در جام تختی کشتی بگیرد.

کشتی گیری که توانسته بود عزت الله اکبری کشتی گیر پرافتخار مازندرانی را در دیدار ما قبل نیمه نهایی شکست بدهد اما در فینال باوجود اینکه هم امتیاز با علیرضا اکبری بود اما به لحاظ پوئن کمتر بازنده اعلام شد.

وفایی پور در ماه‌های اخیر تلاش فراوانی داشت تا حداقل سهمیه قهرمانی آسیا را کسب کند اما با بدشانسی به این رویداد نرسید و باید خود را برای جام تختی آماده کند.

دانیال شریعتی نیا دیگر کشتی گیر همدانی نیز بازهم به نشان برنز رسید تا در کنار مهدی حاجیلوئیان دیگر سهمیه کشتی این استان در وزن ۹۷ کیلوگرم از رسیدن به قهرمانی آسیا محروم بمانند.

مجتبی گلیج کشتی گیر مطرح مازندرانی گربه سیاه کشتی گیران همدانی در این دور از مسابقات بود، او ابتدا دانیال شریعتی نیا را در دور سوم از پیش رو برداشت و سپس در دیدار ماقبل نیمه نهایی از سد حاجیلوئیان گذشت تا عنوان قهرمانی را به دست آورد.

نکته جالب توجه اینکه شریعتی نیا و حاجیلوئیان در گروه بازنده‌ها برای کسب عنوان‌های سوم تا پنجم به مصاف هم رفتند که شریعتی نیا توانست بر سکوی سوم قرار بگیرد و حاجیلوئیان که برای نخستین بار در این وزن مبارزه داشت، با کسب عنوان پنجم سهمیه جام تختی را تصاحب کرد.

کشتی گیران همدانی در وزن های ۵۷، ۶۱ و ۶۵ کیلوگرم حتی نتوانستند در جمع ۱۰ کشتی گیر نخست قرار بگیرند و در وزن ۷۰ کیلوگرم نیز یوسف کامرانی به عنوانی بهتر از هفتمی دست نیافت.

همچنین در اوزان ۷۴، ۷۹ و ۱۲۵ کیلوگرم تیم همدان بازهم ناکام بود و حسین رسولی در وزن ۹۲ کیلوگرم مقام هفتمی را برای کاروان کشتی همدان به ارمغان آورد.

در مجموع استان همدان در این دوره از مسابقات به ۲ نشان نقره و برنز رسید در حالیکه سال قبل سه نشان برنز را به دست آورده بود.

نتایج کسب شده در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور نشان داد که همدانی‌ها در یک دهه گذشته هیچ گاه در قامت یک مدعی ظاهر نشده و نتوانسته‌اند تحولی را ایجاد کنند.

خیلی‌ها تصور داشتند با روی کار آمدن حمیدرضا یاری در راس کشتی استان، شاهد دگرگونی بی‌نظیر در این ورزش باشیم اما نه تنها موفقیت لازم حاصل نشد بلکه خیلی از مربیان و قهرمانان مطرح نیز از کابینه هیات دور شدند.

موضوعی که باعث افت کشتی همدان با گذشت زمان شد و نتیجه آن رویای دست نیافتنی سهمیه قهرمانی آسیا برای استانی شد که روزگاری در المپیک، جهانی و حتی بازی‌های آسیایی یکه تاز تیم ملی بود.

یاری رییس هیات کشتی همدان هر چند شروع خوبی برای ایجاد تحول در ورزش کشتی استان داشت اما با گذشت زمان او نیز فعالیت کم رنگی به نمایش گذاشت تا جایی که به گفته نزدیکان او، قرار است قبل از انتخابات هیات کشتی در اردیبهشت ماه سال آینده، از سمت خود کنار برود.

یاری رییس هیات کشتی همدان هر چند شروع خوبی برای ایجاد تحول در ورزش کشتی استان داشت اما با گذشت زمان او نیز فعالیت کم رنگی به نمایش گذاشت تا جایی که به گفته نزدیکان او، قرار است قبل از انتخابات هیات کشتی در اردیبهشت ماه سال آینده، از سمت خود کنار برود.

رییس هیات کشتی همدان در این مدت هر چند تا حد توان مشکلات مالی این ورزش را حل کرد اما با حاشیه‌های متعددی روبه رو شد که در نهایت او را برای ادامه کار مایوس کرد.

یاری حتی در ماه‌های اخیر حاضر به بیان مشکلات و حواشی این ورزش در رسانه‌ها نشد و ترجیح داد با سکوت و بی‌سروصدا از ریاست این ورزش خداحافظی کند.

قطع به یقین مخالفت‌ها و انتقادهای تند مربیان و قهرمانان مطرح کشتی استان نظیر برادران جوکار با شیوه مدیریت و عملکرد یاری در راس هیات کشتی باعث شد تا این ورزش بیش از گذشته دچار چالش شود.

اختلاف نظرها و فعالیت کم رنگ در بدنه هیات حتی تاثیر خود را در بدنه اطلاع رسانی این ورزش گذاشت و اکنون پرافتخارترین رشته ورزشی استان همدان در فقر اطلاع رسانی قرار دارد.

همدان در قهرمانی کشور رتبه‌ای بهتر از هفتمی آن هم با ۵۱ امتیاز تیمی کسب نکرد، این در حالی بود که مازندرانی‌ها با ۱۱۶ امتیاز قهرمان شدند، تهران، لرستان، البرز، توابع تهران و منطقه آزاد اروند به ترتیب مقام‌های دوم تا ششم را به دست آوردند.

تیم کشتی آزاد همدان در مسابقات کشتی بزرگسالان قهرمانی کشور همچون سال گذشته عملکردی ضعیف ارایه داد تا ناکام بزرگ این رقابت‌ها لقب گرفته و زنگ خطر برای جایگاه ورزش کشتی همدان را به صدا درآورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha