پروژه‌های مطالعاتی برای تالاب بین‌المللی زریبار مریوان تعریف شود

سنندج-ایرنا-  استاندار کردستان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موظف است از محل اعتبارات پژوهشی، پروژه‌های مطالعاتی برای تالاب بین‌المللی زریبار مریوان تعریف کند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در سومین جلسه کارگروه استانی ساماندهی تالاب بین‌المللی زریبار مریوان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه اقدامات اجرایی در زریبار مبتنی بر کارهای مطالعاتی انجام شود، اظهار کرد: برای مشخص کردن مسیر حرکت و انجام کارهای موثر، دقیق و کامل باید پروژه‌های مطالعاتی برای زریبار تعریف شود.

وی بر حضور اساتید دانشگاه و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه ساماندهی تالاب زریبار تاکید کرد و افزود: تعرض به حریم تالاب بین المللی زریبار اگر به ضد ارزش تبدیل شود بازدارندگی آن بیشتر از احکام قضایی است و تحقق این مهم نیز توسط سازمان های مردم نهاد امکان پذیر است.

استاندار کردستان مهمترین نکته در حفاظت و مدیریت تالاب را هماهنگی‌های مدیریتی بین دستگاه‌های ذیربط خواند و اضافه کرد: این کارگروه رسالت ایجاد هماهنگی و انسجام بخشی در مدیریت تالاب را برعهده دارد و باید اعضای آن در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه تاکنون از ظرفیت گردشگری تالاب زریبار استفاده بهینه‌ای نشده است، یادآور شد: اداره کل محیط زیست باید آگاه باشد که اجرای برنامه‌های گردشگری، هنری و ورزشی منافاتی با برنامه‌های حفظ تالاب ندارد.

وی اظهار کرد: در یک سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برنامه و طرحی در ارتباط با استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب زریبار ارائه نکرده است و باید در جلسه آینده کارگروه برنامه‌های خود را در این رابطه اعلام کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه حفظ و اقتصاد تالاب از مسائل جدی است، گفت: این تالاب از ظرفیت فراوانی برخوردار است و افزون بر این سرمایه‌گذارانی هم هستند که خواهان سرمایه‌گذاری در آن هستند و باید مسیر را برای این موضوع هموار کرد.

زارعی کوشا ادامه داد: حذف و ممانعت از انجام هر گونه فعالیتی در محدوده تالاب بین المللی زریبار راهکاری برای حفظ آن نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است بنابراین باید با همکاری جامعه علمی و فعالان محیط زیست در این رابطه بهترین اقدام انجام شود.

پروژه‌های مطالعاتی برای تالاب بین‌المللی زریبار مریوان تعریف شود

عملکرد ضعیف شهرداری مریوان در محدوده گردشگری زریبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: محدوده گردشگری ۱۵ هکتاری زریبار در سال‌های گذشته به شهرداری مریوان واگذار شده بود که تاکنون نه اقدام مطلوبی انجام دادند و نه هزینه‌ای بابت این به محیط زیست پرداخت کردند.

اقبال حمیدی خواستار برون سپاری این محدوده و بهره‌مندی از توان سازمان محیط زیست در این راستا شد و افزود: شرکت‌هایی هستند که با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی می‌توانند طرح‌های گردشگری مناسبی را در زریبار اجرایی کنند.

وی به اقدامات انجام شده این اداره‌کل برای حفاظت از تالاب زریبار اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات و تدوین نقشه راه، ارزش گذاری اقتصادی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه قایقرانی، تهیه طرح جامع گردشگری برای مجموعه تفریحی زریبار و ایجاد ایستگاه پایش آنلاین کیفیت آب تالاب و پیگیری برای ردیف اعتباری مشخص از جمله اقدامات انجام شده و در دست اقدام اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

برداشت آب از تالاب زریبار مریوان دیگر انجام نمی شود

فرماندار شهرستان مریوان هم در این جلسه با اشاره به اینکه حفظ و احیای تالاب و توجه به گردشگری آن از جمله تاکیدات مدیریت ارشد استان است، اظهار کرد: تلاش کردیم وضع موجود را حفظ و با شناسایی ایرادهای گذشته رفع آنها را دنبال کنیم.

اسماعیل احمدی خواستار ایجاد گشت مشترک در سطح تالاب و محدوده آن شد و افزود: به طور هفتگی در سطح تالاب و محدوده گشت مشترکی متشکل از ادارات محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب ایجاد شود این اقدام تاثیر بسزایی نظارت و کنترل بیشتر بر تالاب دارد.

وی با اشاره با اقداماتی که انجام شده دیگر برداشت آب از کاسه تالاب بین المللی زریبار انجام نمی شود، اضافه کرد: یکی از مشکلات موجود مبهم بودن بستر و محدوده زریبار است و اطلاعات یکسانی بین دستگاه های مربوطه در این رابطه وجود ندارد.

فرماندار شهرستان مریوان یادآور شد: در اراضی اطراف دریاچه زریبار چاه های غیرمجاز حفر شده است که اگر با اقدام سلبی این چاه ها مسدود شود باید پیشنهاداتی هم مانند تخصیص آب از سد گاران به این اراضی داده شود تا مشکل ریشه ای برطرف شود.

احمدی مقابله با آتش سوزی در زریبار را از دیگر مشکلات این تالاب خواند و گفت: هنوز هم به شیوه سنتی و مانند سال های گذشته اقدام به اطفای حریق در زریبار می شود و افزون بر این برنامه اداره کل محیط زیست استان هم در این راستا برای ما مشخص و شفاف نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه های توسعه کشاورزی استان دارای پیوست محیط زیست و منابع طبیعی هستند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی از کشت توتون در استان به ویژه مریوان حمایت نمی کند ولی شرکت دخانیات کشور با کشت قراردادی این محصول را از کشاورزان خریداری می کند.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کشت توتون و برنج در محدوده دریاچه زریبار نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، افزود: ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید هیچ نوع محصول کشاورزی نداریم ولی با آموزش و ترویج کشاورزان را از معایب کشت بسیاری از محصولات آگاه می کنیم.

وی یادآور شد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در زریبار رهاسازی کردیم و در این راستا از گونه هایی استفاده کردیم که لجن خوار هستند.

پروژه‌های مطالعاتی برای تالاب بین‌المللی زریبار مریوان تعریف شود

افزایش میزان تخصیص آب سدگاران و قزلچه سو محقق شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: یکی از درخواست ها و مطالبات ۱۰ ساله ما از وزارت نیرو تغییر و افزایش میزان تخصیص آب سدگاران و قزلچه سو بود که روز پنج شنبه هفته گذشته این موضوع تحقق پیدا کرد و تایید شد.

آرش آریانژاد با اشاره به اینکه تخصیص آب برای اراضی پایاب سد گاران به ۳۴ میلیون مترمکعب افزایش یافت، اضافه کرد: با این اقدام دغدغه تامین آب حوزه صنعت و کشاورزی در شهرستان مریوان برطرف شد.

وی با اشاره به وجود ۲۹۸ حلقه چاه مجاز کشاورزی در محدوده تالاب زریبار، افزود: با برنامه ریزی مدون و منسجم می توان چاه مشترکی با نظارت این شرکت را جایگزین چندین چاه غیرمجاز در محدوده اراضی زریبار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه ۱۰۵ دستگاه کنتور هوشمند برروی این چاه ها نصب شده است، گفت: کنتور هوشمند جزو اقلامی است که صاحب سند باید نصب کند که قیمت آن طی یکی ۲ سال اخیر از سه میلیون تومان به ۲۴ میلیون تومان رسیده است و هر کشاورزی توان خرید آنرا ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha