۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85005382
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح ملی الگوی کشت در شهرستان ملایر رونمایی شد

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبر: 85005382
طرح ملی الگوی کشت در شهرستان ملایر رونمایی شد

همدان- ایرنا- طرح ملی الگوی کشت شهرستان ملایر روز شنبه با حضور "صفدر نیازی‌شهرکی" معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در آئین رونمایی از طرح الگوی کشت در شهرستان ملایر افزود: اصلاح الگوی کشت یک سند ملی است که حدود سه ماه پیش در وزارت جهاد کشاورزی توسط معاون اول رئیس جمهور و با حضور مسئولان کشوری رونمایی شد.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" سند الگوی کشت را یک اقدام فرا وزارتخانه‌ای دانست و اظهار داشت: این سند علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، بسیاری از وزارتخانه‌ها را در برمی‌گیرد.

وی محتوای الگوی کشت را تراز کردن نیازمندی‌ها و توانمندی‌هایمان در حوزه امنیت غذایی عنوان و بیان کرد: طبق این سند باید محدودیت‌ها و مشکلات را در کشت و کشاورزی همچون کمبود آب، شرایط اقلیمی، مراقبت از منابع آب و خاک را لحاظ کرده و با اولویت‌بندی به کشت محصولات کشاورزی بپردازیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس توجه به نوع محصول در الگوی کشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید کشت خود را براساس تشخیص دولت انجام دهند و اولویت امروز کشت گندم است و در سال به حدود ۱۲ میلیون تُن گندم در سال نیاز داریم.

طرح ملی الگوی کشت در شهرستان ملایر رونمایی شد

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: امسال با تدبیر شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، دولت توانست هفت و نیم میلیون تُن گندم خریداری کند و ۸۲ هزار میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم پرداخت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز اظهار داشت: ملایر ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان حدود ۲۳ هزار هکتار آن معادل ۵۰ درصد آن باغ است و با ۱۱ هزار هکتار، بیش از یک چهارم سطح باغات استان مربوط به این شهرستان است.

همدان نخستین استان کشور در اجرای الگوی کشت

"رضا بهراملو" افزود: برنامه علمی کشاورزی در استان همدان در حال تدوین است و امیدواریم تا قبل از سال ۱۴۰۲ بتوانیم با حضور وزیر جهاد کشاورزی از این برنامه رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما این است که نقشه راه را در کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت به کشاورزان نشان دهیم تا با اطمینان خاطر به تولید محصولات متناسب با الگوی کشت اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در این برنامه ظرفیت‌های مختلف کشاورزی در شهرستان‌ها شناسایی می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌ها درست و متناسب با ظرفیت‌ها صورت گیرد.

بهراملو گفت: در زمینه طرح الگوی کشت همدان نخستین استان کشور بود که از این سند رونمایی کردیم و الگوی کشت از سال ۱۳۵۰ در کشور مطرح شد و امسال در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

به گفته وی، ۹۷ درصد از کشاورزی استان بخش خصوصی است و نمی‌توانیم به کشاورز دیکته کنیم که چه محصولی را کشت کند، اما این سند یک طرح فرا قوه‌ای است و در شورای ملی مطرح شده و موضوع آن استفاده بهینه از منابع آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم امنیت غذایی و اقتدار غذایی داشته باشیم و آیندگان ما بتوانند کشاورزی کنند، باید منابع آب و خاک را نگهداری کنیم و از کشت محصولات پرآب‌بر به سمت کشت محصولات کم آب‌بر برویم.

بهراملو با تاکید بر اینکه محصولات متناسب با الگوی کشت را باید جایگزین محصولات پر آب‌بر کنیم، ادامه داد: باید کشت محصولاتی همچون کلزا، گلرنگ و دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار دهیم و با حداقل مصرف آب، بیشترین تولید را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای الگوی کشت و عملیاتی شدن این برنامه اختصاص داده و قرار است ۱۰ تا ۲۰ درصد از کشت محصولات پر آب‌بر کم شود و محصولات کم آب‌بر جایگزین این محصولات شود.

کشاورزی؛ یکی از بزرگترین پیشران اقتصادی ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز بیان کرد: این شهرستان با وسعت حدود ۳۲ هزارو یکصد هکتار دارای ۱۳۸ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۵۵ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است که معادل ۸.۹ درصد از اراضی زراعی استان، ۲۳ هزار هکتار اراضی باغی آبی و دیم و معادل ۲۷ درصد از اراضی باغی استان است.

"یوسف کاکاوند" افزود: از مجموع ۲۳ هزار هکتار باغات این شهرستان وسعتی معادل ۱۱ هزار هکتار باغ انگور است و از این مقدار سالانه حدود ۲۷۶ هزار تُن انگور برداشت، ۴۳ هزار تُن آن به انواع کشمش تبدیل و ۳۲ هزار تُن به کشمش صادراتی کشمش تیزابی تبدیل می‌شود.

طرح ملی الگوی کشت در شهرستان ملایر رونمایی شد

وی گفت: ۵۵ واحد کشمش پاک‌کنی در این شهرستان فعال است و کشمش تولیدی هدف صادراتی، صادر و ۳۰ درصد باقیمانده صرف تولید مشتقات انگور و به مصرف تازه‌خوری می‌رسد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در سال زراعی گذشته ترکیب کشت غالب این شهرستان محصولاتی همچون گندم با ۴۵ درصد، جو ۲۹ درصد، یونجه ۱۹ درصد و سیب‌زمینی یک درصد و مابقی محصولات ۶ درصد از کل تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داد.

کاکاوند بیان کرد: اراضی آبی این شهرستان با استفاده از ۱۶۷۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، یک‌هزار دهنه چشمه و ۶۲۱ رشته قنات سیراب می‌شوند که در مجموع از ذخایر آب‌های زیرزمینی به طور متوسط ۲۱۹ میلیون مترمکعب آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب استفاده شده است.

وی یادآور شد: در مقایسه با آب برنامه‌ریزی شده که معادل ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که باید با اجرای برنامه‌های متنوع عملیاتی در بخش‌های مصرفی، به تعادل سفره‌های آب زیرزمینی کمک کرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان با ابلاغ و عملیاتی کردن سند اصلاح الگوی کشت، ضمن افزایش بهره‌وری در تمام سطوح زراعی و باغی، حفظ منابع آب و خاک، با استفاده از برش شهرستانی، گام موثری در جهت پایداری تولید و حفظ امنیت غذایی برداشته است.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی دیم و آبی و ۸.۹ درصد اراضی زراعی کشاورزی استان همدان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha