ایرنا پیشگام کاشت درخت میوه در ادارات گلستان

گرگان - ایرنا - فراگیرشدن کاشت درختان میوه در ادارات و موسسات دولتی گلستان به جای درختان صنعتی و حتی مضر، گام اول گسترش فرهنگ استفاده حداکثری از ظرفیت آب و خاک این استان است که خبرگزاری جمهوری اسلامی گلستان با عمل به این توصیه مقام معظم رهبری تلاش می‌کند پرچم پیشگامی این طرح ثمربخش و پرفایده را بر عهده بگیرد.

به گزارش ایرنا، غرس نهال در محوطه ادارات گلستان طی سال‌های اخیر تبدیل به فرهنگ شده و در اغلب فضاهای متعلق به موسسات دولتی استان انواع درخت کاشته شده و این روند در ماه‌های پایانی سال به عنوان ایام مناسب کاشت نهال، شدت بیشتری می‌گیرد.

نگاهی گذرا به درختان کاشته شده در محوطه ادارات و موسسات دولتی گلستان نشان می‌دهد که اغلب آنها کاشت درختان غیرمثمر و حتی غیربومی را در دستور کار قرار داده و فقط به اجرای طرحی برای غرس نهال بدون توجه به فواید و مضرات آن اکتفا کردند.

یکی از برنامه‌های ثابت و موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، کاشت درخت است که ایشان همواره به انجام آن پایبند بوده و نسبت به آن اهتمام ویژه دارند.

رهبر معظم انقلاب حضرت در سال ۱۳۹۵ فرمودند: «من غالباً هر سال، درخت‌های کاج یا سرو یا درخت چنار و مانند اینها می‌کاشتم، لکن یک نفری در این یادداشت‌های مردمی که برای من هر روز می‌آید، به من نوشته بود که چرا درخت میوه نمی کارید؟ لذا امسال ما درخت میوه کاشتیم.»

همچنین ایشان در سال ۱۳۹۷ با تاکید بر کاشت درختان مثمر و مضر برشمردن بعضی از گونه‌های درختی فرمودند:« شنیده می‌شود در مورد غرس برخی از نهال‌های مضر در بعضی از نقاط کشور بی‌توجهی می‌شود؛ به این مسئله خیلی باید اهمیت داده بشود. شنیدیم در بعضی از مراکز کشور به‌خاطر جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی، برخی از نهال‌ها و اصله‌هایی که مناسب نیست و مضر است، کاشته می‌شود! خیلی ضروری است که دستگاه‌های مسوول مراقبت کنند که چنین اتفاقی نیفتد.»

ایرنا پیشگام کاشت درخت میوه در ادارات گلستان

نگاه ویژه و چشم‌انداز رهبر معظم انقلاب برای تغییر رویه کاشت درخت از غیرمثمر به میوه، راهبرد اصولی و دقیقی است که اجرای آن در همه نقاط کشور مانند پارک‌ها، خیابان‌ها، معابر، روستاها، ادارات و دیگر فضاهای عمومی می‌تواند تحولی بزرگ در تولید انواع میوه و مصرف همگانی آن ایجاد کند.

اگر کاشت درختان میوه مورد توجه همه مدیران از جمله مدیریت شهرهای گلستان قرار بگیرد، به جای سربرآوردن درختان غیرمثمری مانند نخل که بومی شمال ایران نبوده و کاشت و نگهداری آن به هزینه فراوانی احتیاج دارد، می‌توان درختان میوه‌ کاشت تا همه شهروندان از محصول آن استفاده کنند.

نگاه بلند مدیران و دوری از بخل و نگرانی از سرنوشت میوه درختانی که در ادارات و فضاهای عمومی تولید می‌شود، یکی از رمز و رازهای توسعه و گسترش این فرهنگ است.

مگر اشکالی دارد که یک شهروند خسته از روزگار و سختی زندگی در مراجعه به یک اداره پای درخت میوه بایستد و با کندن مثلا یک سیب و خوردن آن، نفسی تازه کند و انرژی بیشتری بگیرد؟

ایرنا پیشگام کاشت درخت میوه در ادارات گلستان

یکی از نگرانی‎‌های مدیران برای گسترش فرهنگ کاشت درختان میوه در محوطه ادارات، قیمت بالای نهال این درختان در مقایسه با درختان غیرمثمر است که در مواردی این اختلاف قیمت به حدود ۲۰ برابر هم می‌رسد اما اگر چشم اندازی مدیران برای اجرای طرح‌ها، نگاه به آینده باشد، صرف این هزینه‌ها سخت نخواهد بود.

در راستای گسترش فرهنگ کاشت درختان میوه در ادارات به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان استفاده حداکثری از حیاط ساختمان اداری خود را مورد توجه قرار داد و با کاشت چند نهال گردو، انجیر و انار، پیشگام اجرای این طرح شد.

محمد الازمنی با برخورداری از تجربه بیش از سه دهه‌ فعالیت در بخش باغداری و درخت‌کاری با همراهی چند جوان نخبه و علاقمند، فعالیت برای تولید نهال ارزان و مثمر را با هدف رونق کاشت این گونه از درختان در گلستان آغاز کرد.

ایرنا پیشگام کاشت درخت میوه در ادارات گلستان

این شرکت با آگاهی از نیاز گلستان به کاشت درخت برای تقویت پوشش سبز و کاهش مشکلاتی ناشی از برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها در سال‌های گذشته،تولید انواع درخت را با تمرکز بر درختان میوه آغاز کرد و در کنار آن به تلاش برای جلب رضایت مدیران استان در کاشت درختان میوه در فضای عموی ادارات و معابر عمومی کرد.

یکی از رویکردهای مهم این شرکت دانش‌بنیان، بارورسازی درختان قدیمی است که در آن با بهره‌گیری از روش‌های علمی و امتحان‌شده، درختان غیربارور به مسیر تولید میوه هدایت می‌شوند تا به جای قطع این درختان که سال‌ها برای رشد آن زمان و آب و انرژی صرف شده، از تنه آنها برای تولید میوه استفاده شود که عمومی‌شدن فرهنگ استفاده از این طرح هم می‌تواند گامی بزرگ برای ایجاد انگیزه در توسعه کاشت و نگهداری از درختان میوه باشد.

فراگیری نهضت کاشت درختان میوه در محیط‌های عمومی، نیازمند پیشگامی ادارات دولتی

عمل به توصیه محیط زیستی رهبر معظم انقلاب با رونق غرس نهال میوه در گلستان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha