عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی: سند ملی زیارت فرا استانی و منطقه‌ای تدوین شود

مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی سرمایه ای متعلق به کل ایران است، گفت: سند ملی زیارت باید فراتر از سطح استانی و حتی نگاه فراملی و منطقه ای تدوین تا بتوان راهبردها و مدل های اجرایی و زیرساختی در آن لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، دکتر امیرحسین بانکی پورفرد دوشنبه شب در نخستین نشست "ابعاد راهبردی نگارش سند ملی زیارت" از "سلسله نشست‌های بررسی الزامات سند ملی زیارت " که به میزبانی پژوهشکده زیارت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: در این سند ملی، باید زیارت منحصر به مشهد نباشد، وقتی زائر بین المللی وارد این کلانشهر می شود بایستی به نحوی برنامه ریزی کنیم که زائر به دیگر نقاط زیارتی و گردشگری ایران در استان های دیگر نیز هدایت شود.

به گفته وی، سرمایه معنوی امام رضا علیه السلام و حرم مطهر رضوی معدنی است که تاکنون به اندازه یک هزارم آن هم از آن استفاده نکرده ایم و باید با این نگاه سند ملی نگارش شود که نه تنها عقب ماندگی موجود با وجود همه تلاش ها و خدمات جبران شود، بلکه افق روشن اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سرمایه اجتماعی برای جمهوری اسلامی محقق شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حدود ۳۰۰ هزار شیعه عثنی عشری در دنیا، تاکید کرد: در سند ملی زیارت، اتصال زیارت رضوی به زیارت اربعین که شروع شده و یک جریان آخر زمانی است، باید کاری کرد که پس از اتمام زیارت اربعین در عراق، زائران و مشتاقان آن امام مهربانی ها به ایران و مشهد سفر کنند.

بانکی پور با اشاره به اقدامات زیرساختی و گسترش بناها و فضای های درونی حرم رضوی از جمله صحن ها و رواق ها، تصریح کرد: هرچه حرم گسترده و بزرگتر شود، مهمان های امام رضا (ع) بیشتر می شود و این ناشی از جذبه معنوی امام مهربانی ها است که زائران و مشتاقان اهل سنت، ارمنی و غیره نیز آن را به عنوان یک کانون مهم معنوی جذب کرده و می‌کند.

وی با اشاره بر لزوم دیده شدن افزایش چند برابری زیرساخت های زیارت در مشهد، خاطرنشان کرد: فرودگاه و زیر ساخت های دیگر مشهد بایستی ظرفیتی مانند فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) در تهران داشته باشد.

به اعتقاد وی، امام رضا (ع) و حرم رضوی سرمایه عظیمی است برای ایران که هم می تواند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند.

بانکی پور همچنین خواستار توجه جدی به نقش رسانه در سند ملی زیارت شد و تاکید کرد: سرمایه امام رضا(ع) محدود به ما نیست، و نیازمند رسانه ای فراتر از سطح استانی هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست، سند ملی زیارت را فرصت مغتنمی دانست که سرمایه بزرگی با توجه به ابعاد معنوی و معرفتی فردی و جمعی به عنوان میثاقی بین مردم و امام خود (حضرت رضا علیه السلام) برای صیانت از سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی و ارزش ها و آرمان ها است.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد در خصوص بعد معنوی و معرفتی زیارت، با اشاره به حدیثی، خاطرنشان کرد: زیارت امام رضا (ع) میثاقی است بین مردم و امام مهربانی ها است و در سند ملی زیارت باید تسهیل کننده در حل موانع به صورت همه جانبه باشیم و تدبیر و برنامه ریزی کنیم.

تدوین سند ملی زیارت به پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی و با تایید رییس جمهوری، به آستان قدس و شورای عالی انقلابی واگذار شده است تا با همکاری دستگاه های متولی و مسوول این سند آماده بررسی و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha