بانک جهانی: نرخ تورم در افغانستان کاهش و صادرات افزایش یافته‌است

تهران- ایرنا- بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در افغانستان زیر کنترل طالبان کاهش و صادرات افزایش یافته‌است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری جمهور با اعلام این مطلب افزود: نرخ تورم کل سالانه از ۱۸.۳ درصد در جولای ۲۰۲۲ میلادی به ۹.۱ درصد در نوامبر همین سال کاهش یافته است.

بانک جهانی اعلام کرد: افغانستان از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، به ارزش ۱.۷میلیارد دلار کالا صادر کرده است. پاکستان (۶۵ درصد) و هند (۲۰ درصد) دو مقصد اصلی صادرات کالاهای افغانستان بوده است.

این بانک یاد آور شد که ارزش صادرات افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۰.۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۰.۸ میلیارد دلار امریکایی بوده است.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که افغانستان از ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ میلادی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار کالا وارد کرده است. ایران (۲۳ درصد)، پاکستان (۱۶ درصد) و چین (۱۴ درصد) مبدأ اصلی واردات گزارش شده‌است.

در بخش عواید، گزارش تازه‌ بانک جهانی نشان می‌دهد که طالبان در ۹ ماه اول سال مالی ۲۰۲۲ میلادی (۲۲ مارچ الی ۲۱ دسامبر) ۱۳۵.۹ میلیارد افغانی معادل ۱.۵۴میلیارد دلار امریکایی عواید داشته است.

افزایش قیمت و صادرات زغال‌سنگ نیز در افزایش عواید حکومت طالبان نقش داشته‌است. طبق این گزارش، نرخ پول افغانی در برابر ارزهای خارجی تا حد زیادی ثابت مانده و کالاهای اساسی خوراکی و غیرخوراکی نیز در بازارهای افغانستان موجود است.

گزارش افزوده است که بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان هر از گاهی دلار را در بازار آزاد به فروش می‌رساند، اما در سایت این بانک هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که بر مبنای آن بتوان تعداد دفعات و مبلغ پول عرضه شده را تأیید کرد.

این گزارش اضافه کرده است: "در نبود نظارت منظم بر بازار، طالبان به اعمال قوانینی بر بازار ارز برای مدیریت و نقدینگی مانند تنظیم بخش فراهم‌کنندگان خدمات پولی و ممنوعیت معاملات داخلی با ارز خارجی ادامه می‌دهد."

بانک جهانی در این گزارش گفته است که هنوز محدودیت‌هایی بر برداشت نقدی سپرده‌های پیش از آگوست ۲۰۲۱ از بانک‌ها اعمال می‌شود. بر این اساس "با وجود این‌که افراد در محدوده‌ای مجاز می‌توانند از حساب شخصی خود پول برداشت کنند، اما برخی مؤسسات مالی مشخص هنوز برای برداشت پول با مشکلاتی مواجه هستند."

در همین حال، در گزارش آمده است که هیچ محدودیت قانونی برای برداشت سپرده‌های پس از ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ میلادی، اعمال نمی‌شود. طبق این گزارش، حقوق کارمندان دولت برای زنان و مردان به موقع پرداخت می‌شود، اما زنان هنگام دریافت معاش از بانک‌ها با رفتار نامناسب کارکنان مواجه هستند.

این در حالی است که اخیراً دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل "اوچا" اعلام کرد که شمار افراد نیازمند در افغانستان به ۲۸.۳ میلیون نفر در سال جاری میلادی رسیده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha