تلاش کردیم جشنواره، چراغ خاموش برگزار نشود/ به فکر تقویت جوایز هستیم

تهران- ایرنا- مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر نقش رسانه‌ها در معرفی و جلب توجه برای جشنواره شعر فجر گفت: باید توجه داشت ادبیات مادر فیلم، تئاتر و موسیقی است و به همین دلیل باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نهم بهمن ۱۴۰۱ در سرای کتاب خانه کتاب برگزارشد. در این نشست علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رضا اسماعیلی دبیر علمی این جشنواره حضور داشتند.

در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مجموعا ۳۱۲۵ کتاب مورد داوری قرار گرفت که از این تعداد، ۳۲۷ دفتر در بخش درباره شعر، ۳۲۸ دفتر در بخش شعر کودک و نوجوان، در بخش بزرگسال (کلاسیک، نیمایی و ترانه) در مجموع ۲۴۷۰ دفتر، در بخش شعر کلاسیک ۱۱۷۵ دفتر، در بخش شعر نیمایی ۱۲۰۰ دفتر و در بخش محاوره و ترانه ۹۵ دفتر به دبیرخانه این جشنواره فرستاده شد. این کتاب‌ها توسط ۸۸۹ ناشر چاپ شده بودند.

رمضانی با بیان اینکه شعر ثروت ملی ایرانیان است و می‌تواند نهضت خلق کننده بسازد، گفت: در سایر گونه‌های ادبی تا این اندازه الهام بخشی و همه‌گیری را نمی‌توانیم پیدا کنیم و به همین دلیل الهام بخشی شعر منحصر به فرد است. پس شعر الهام بخش است و هیچ سبک ادبی تا این اندازه الهام بخش نبوده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به پرتعداد بودن آثار شاعران جدید ادامه داد: باید توجه داشت، اگر دامنه پرتعداد نداشته باشیم نمی‌توانیم قله پرتعداد داشته باشیم.

رمضانی درباره زمینه آموزشی جشنواره شعر فجر توضیح داد: در کنار جشنواره، دوره آموزشی کلک خیال را با حضور ۱۲۰ نفر از شعرای جوان شعر در تهران و ۳۱ استان داشتیم. هر کدام از این افراد می‌توانستند سه اثر به دبیرخانه بفرستند و آثارشان ارزیابی شد.

او با اعلام اینکه اختتامیه این جشنواره بین‌المللی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهدشد، ادامه داد: اختتامیه در روز جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود. امسال در اختتامیه به عنوان بخش ویژه جشنواره تجلیل از قادر طهماسبی با تخلص فرید شاعر آیینی انجام خواهد شد.

تلاش کردیم جشنواره، چراغ خاموش برگزار نشود/ به فکر تقویت جوایز هستیم

ادبیات هیاهو ندارد

رمضانی با تاکید بر اینکه رسانه است که جشنواره‌ها را بیشتر به چشم می‌آورد، توضیح داد: شعر و کتاب هنری فردی است، به همین دلیل فیلم و تولیدات دیگر که موضوعی جمعی است، به واسطه رسانه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که رسانه‌ها باید توجه بیشتری به مادر فیلم، تئاتر و موسیقی که ادبیات است، داشته باشند. توجه امری جمعی است و باید همه توجه کنیم. ادبیات هیاهو ندارد و باید برای آن هیاهو ساخت تا محصول خلوت فردی افراد یعنی شعر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

او در اعلام جایزه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بیان کرد: جایزه شعر فجر در هفدهمین دوره معادل سال گذشته‌است، به برگزیدگان ۱۵۰ میلیون و به شایستگان تقدیر ۵۰ میلیون پرداخت خواهدشد. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران این ایده را برای برگزیده نشدن به دلیل فقدان بودجه کافی برای برگزیدگان ندارد. آثار اهالی ادبیات و افرادی که زحمت کشیدند بدون هیچ محدودیتی بررسی می‌شود. با وجود اینکه رقم جوایز بالا است اما به عنوان برگزار کننده به تقویت جایزه فکر کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بااشاره به تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مذاکره با کشور تاجیکستان برای بازگشایی سفارت ایران در شهر دوشنبه توضیح داد: اقداماتی در این حوزه انجام شده است و همچنین برای آینده نیز برنامه‌ریزی شده‌است. درباره ثبت جهانی نظامی، رودکی و مولانا به عنوان شاعران ایران، تلاش‌هایی شروع شده و ستاد نظامی سال گذشته شکل گرفت. اثر نظامی در غرفه جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب باکو به زبان آذری رونمایی شد. این اقدامات نمی‌تواند توسط یک نهاد به نتیجه برسد، همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند.

فرصت داوری تنگ بود

رضا اسماعیلی درباره اقداماتی که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر انجام شده‌است، توضیح داد: از زمانی که فراخوان جشنواره منتشر شد، با استفاده از تجربیات مدیران ادوار گذشته تلاش کردیم جشنواره با روال شایسته شروع شود و به نتیجه برسد تا در بخش بین‌الملل و دیگر بخش‌ها شاهد نتایج خوبی باشیم. مراحل داوری به خوبی پیش رفته و خود را برای اختتامیه آماده می‌کنیم.

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: آثار دریافتی رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتند. سال گذشته ۲۷۰۰ کتاب و امسال ۳۱۲۵ عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت. البته فرصت داوری در این دوره نسبت به دوره‌های قبل کمی تنگ بود.

او ادامه داد: در حوزه برگزاری محافل اطلاع‌رسانی با قوت انجام شد و برای اینکه از جشنواره تمرکززدایی کنیم، افتتاحیه در شیراز برگزارشد و نشست‌هایی در خرم آباد و خراسان رضوی داشتیم. چهره‌های جدید را در ترکیب هیات علمی و داوران داشتیم در ترکیب داوران از چهره‌های پیشکسوت و جوان استفاده شد.

حوزه ادبیات و فرهنگ از نظر درآمدزایی فقیر است

اسماعیلی در بیان سه برجستگی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: نشست ویژه شعر نو برگزار کردیم، نشست دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و در حوزه اطلاع‌رسانی و پوشش خبری گسترده‌تر عمل کردیم. به مصاحبه‌ها پاسخ داده شد، از جامعه ادبی یادداشت‌های زیادی منتشر شده و تلاش کردیم امسال چراغ خاموش برگزار نشود.

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: جشنواره شعر فجر به دنبال پویایی در ادبیات است تا شاهد خلاقیت و پویایی در این حوزه باشیم.

به گفته او حوزه ادبیات و فرهنگ از نظر درآمدزایی فقیر است. در حوزه ادبیات نمی‌توان مانند فیلم و تئاتر حامی مالی داشت. اگر این اتفاق بیفتد برگزار کنندگان می‌توانند جوایز بهتری به برگزیدگان اعطاکنند. همچنین صدا و سیما هم می‌تواند جایگاه مناسب‌تری برای ادبیات درنظر بگیرد.

در این دوره برگزیده و شایسته تقدیر داریم

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تاکید بر اینکه از نظر بودجه در انتخاب افراد برگزیده تحت فشار نبودند، ادامه داد: تلاش کردیم که در بخش‌های مختلف برگزیده داشته باشیم، اما داوران دقت نظر و وسواس دارند و در مقایسه با وضعیت موجود اثری که به عنوان برگزیده در این جشنواره اعلام می‌شود باید استاندارد مطلوبی را داشته باشد.

او افزود: داوران شعر را با آثار سعدی و مولانا مقایسه و در این حوزه توجه می‌کنند. در حوزه فرم و ساختار و تکنیک به خصوص در حوزه نوآوری و خلاقیت ادبی پیشرفت داشتیم. ما نظر داوران را لحاظ کردیم و برگزیده و شایسته تقدیر داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه آنطور که باید در جامعه و محافل ادبی به شاعران کودک و نوجوان توجه نمی‌شود، افزود: به همین دلیل شاهدیم که گاه شاعران این حوزه وارد حوزه بزرگسال می‌شوند. باید حوزه نشر مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد تا آثار شاعران کودک و نوجوان در شمارگان بیشتر منتشر شود. همچنین باید کودکان و نوجوانان را تربیت کنیم تا خودشان برای خودشان شعر بگویند.

داوران و نامزدهای پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) این جشنواره معرفی شدند که به شرح زیر است:

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر کلاسیک):

«دقایق» اثر سعید تاج‌محمدی از انتشارات شهرستان ادب
«زیر ساعت حرم» اثر مریم سقلاطونی از انتشارات سوره مهر
«شعر نان نمی‌شود!» اثر مهدی میرزا رسول‌زاده از انتشارات کتاب بهار
«مرتد» اثر  مهدی جهاندار از انتشارات شهرستان ادب
«یاربست» اثر سیدضیاء موسوی از انتشارات شانی

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر نو):

«از کنار روزها» اثر هادی منوری از انتشارات شاعران پارسی زبان
«روی پیشانی باد نوشته ویرانی» اثر فاطمه اقلامی از انتشارات  نفیر
«میان جیوه و اندوه» اثر لیلا کردبچه از مؤسسه انتشارات نگاه

عباس باقری، صادق رحمانی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، ایرج قنبری، زهرا محدثی خراسانی، جلال محمدی و سعید یوسف‌نیا داوران بخش «شعر بزرگسال» بودند.

نامزدهای بخش شعر کودک و نوجوان :

«جنگل» اثر معصومه معصوم‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«دلتنگم و می‌دانی...» اثر مریم زندی از انتشارات سروش
«قلب کوه از سنگ نیست» اثر غلامرضا بکتاش از انتشارات سروش

طیبه شامانی، سیداحمد میرزاده و سیدحبیب نظاری نیز داوری بخش « شعر کودک و نوجوان» را بر عهده داشتند.

نامزدهای بخش درباره شعر:

«شاعران حوزه ادبی خراسان: عنصری، منوچهری‌دامغانی، فرخی‌سیستانی، مسعود سعد» اثر محمد غلامرضایی از انتشارات سمت
«قرن‌های بی‌زمان: درآمدی تحلیلی - معرفت‌شناختی بر منطق‌الطیر عطار» اثر  مهدی محبتی از انتشارات هرمس
«نظامی گنجه‌ای و پنج گنج: جستاری در زندگی و شعر نظامی گنجه‌ای با گزیده‌ای از منظومه‌های او»  اثر نصرالله امامی از انتشارات سمت
«هشت رود» نوشته محمد کاظم کاظمی از انتشارات شهرستان ادب

سیدوحید سمنانی، سیدمهدی طباطبایی و محمد مرادی داوران بخش «درباره شعر» بودند. 

در بخش «شعر محاوره» از نظر هیئت داوران هیچ کتابی به عنوان نامزد معرفی نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha