آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری+فیلم

شهرکرد-ایرنا- جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از روز چهارشنبه در چهارمحال و بختیاری با وجود برودت هوا و بارش برف و باران آغاز شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری میزبان جشن‌های ویژه‌ای دهه فجر از روز ۱۲ بهمن‌ماه شد.

اجرای رژه موتوری همزمان با سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور، آغاز بهره‌برداری از طرح مهم و زیرساختی، اجرای جشنواره‌های فرهنگی هنری از جمله برنامه های روز نخست دهه فجر در این استان است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۵ کمیته برای اجرای برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی در استان تشکیل شده و اجرای ۴۰۰ برنامه‌ شاخص را در دستور کار قرار داده است.

موسی انصاری به آغاز اجرای طرح اکرام مساجد در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: در این طرح مدیران برای ارائه اقدامات در مساجد حاضر می‌شوند و به پرسش‌ها و مطالبه‌های مردم پاسخ می‌دهند.

بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۲۱ طرح عمرانی با اعتبار دو هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

علی حیدری افزود: این طرح‌ها در تمامی بخش‌ها شامل آموزشی، بهداشت و درمان، خدماتی، دامپروری، زیرساختی، صنعتی، فرهنگی، کشاورزی، گردشگری، مسکونی، ورزشی و فضای اداری است.

وی با بیان اینکه بیشترین طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در حوزه زیرساخت است، تصریح کرد: با توجه به کمبود زیرساخت‌ها در استان، تمرکز بر تقویت این بخش قرار داده شده است.

حیدری از آغاز عملیات اجرایی ۸۹ طرح عمرانی در استان همزمان با دهه فجر نیز خبر داد و گفت: برای اجرای این تعداد طرح یک هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۱۰ طرح با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان در دهه فجر امسال بهره‌برداری و کلنگ‌زنی می‌شود که این میزان اعتبار به طور میانگین چهار برابر اعتبار عمرانی استان است.

حیدری افزود: همچنین تعداد طرح‌های دهه فجر امسال و میزان اعتبار اختصاص یافته به آن نسبت به دهه فجر سال قبل دو و نیم برابر شده است و برخی از این طرح‌ها که در استان کلنگ‌زنی می‌شود نظیر کلنگ‌زنی همزمان ۹ شبکه فاضلاب تاکنون مشابه نداشته است و ابرپروژه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طرح‌های افتتاحی دهه فجر در تمامی شهرستان‌های استان توزیع شده است، اظهار داشت: از مجموع طرح‌های این دهه ۸۷ طرح در شهرستان شهرکرد، ۵۱ طرح در شهرستان بروجن، ۳۶ طرح در شهرستان فارسان، ۳۷ طرح در شهرستان کوهرنگ، ۲۹ طرح در شهرستان کیار، ۱۴ طرح در شهرستان فلارد، ۲۲ طرح در شهرستان بن، ۳۰ طرح در شهرستان سامان، ۲۵ طرح در خانمیرزا، ۳۵ طرح در شهرستان اردل و ۴۱ طرح در شهرستان لردگان افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از ۴۴ طرح کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۴ طرح بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۱۲۶ میلیارد تومان برای افتتاح در دهه فجر در نقاط مختلف استان آماده شده است.

حسین برزگر افزود: از طرح‌های آماده بهره‌برداری در استان ۱۵ طرح در حوزه آب و خاک با ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۴ طرح در حوزه دام و طیور با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان، ۱۴ طرح در حوزه تولیدات گیاهی با اختصاص اعتبار ۷۹ میلیارد تومان و یک طرح در حوزه شیلات و آبزیان با سرمایه‌گذاری ۸۷۰ میلیون تومان است.

وی، اشتغال طرح‌های آماده افتتاح در دهه فجر امسال را یک هزار و ۱۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: این طرح‌ها برای ۴۷۸ نفر بصورت مستقیم و ۶۶۵ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با افتتاح این طرح‌ها، ۸۵۵ خانوار و اهالی ۴۶ روستا و شهر از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

برزگر افزود: افتتاح مجتمع گلخانه سبزی و صیفی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار دیم و آبی، پرورش گوسفند پرواری، پرواربندی گوساله، پرورش شترمرغ، تولید مرغ گوشتی، اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار، کانال‌های آبرسانی و سیستم‌های آبرسانی از جمله طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین عملیات اجرایی یک طرح نیز با اختصاص اعتبار ۵۱۳ میلیون تومان در دهه فجر انقلاب اسلامی در استان آغاز می‌شود.

بهره‌برداری از خانه‌های روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۰ واحد مسکن محرومین تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر بهره‌برداری و افتتاح می‌شود.

فرشید ریاحی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه‌های دهه فجر این اداره‌کل افزود: افتتاح ۹۳ طرح هادی روستایی با اعتبار چهار میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان از مهمترین طرح‌های دهه فجر استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این طرح‌های هادی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، کوهرنگ، اردل، لردگان، خانمیرزا، کیار، بن و سامان افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین از آغاز عملیات طرح نهضت ملی مسکن شهر سامان همرمان با دهه فجر خبر داد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰۲ میلیارد تومان وارد مرحله اجرایی می‌شود.

ریاحی سامانی با اشاره به افتتاح ۴۹۶ واحد مسکونی خسارت‌دیده ناشی از زلزله کوهرنگ، تصریح کرد: این واحدها با اعتبار ۴۹۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی شده است و به طور رسمی همزمان با دهه فجر تحویل مردم منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با دهه فجر طرح هادی روستایی در هفت روستا با اعتبار سه میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان وارد مرحله اجرایی می‌شود.

برنامه‌های ویژه روستاییان و عشایر در دهه فجر

مسوول کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۰ ویژه‌برنامه همزمان با دهه فجر با حضور گسترده مردم روستاها و مناطق عشایری استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این برنامه‌ها شامل اجرا طرح‌های عمرانی و همچنین طرح‌های فرهنگی و تبیینی است که در هر ۱۰ شهرستان استان به صورت شاخص در یک روستا به شکل گسترده و پرشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کاشت نهال و بذرکاری، غبارروبی گلزار شهدا، توزیع نهال رایگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری جشن انقلاب، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات قرآن کریم، برپایی میز خدمت و نواختن زنگ انقلاب از مهمترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن ویژه روستاییان و عشایر استان، تصریح کرد: این مسابقات استانی در ۶ رشته از جمله ترتیل، قرائت و اذان برگزار می‌شود و نفرات برتر به مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و کاشت بذر بادام در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه استان از دیگر برنامه‌های شاخص دهه فجر در روستاها و مناطق عشایری استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش مردم مناطق روستایی در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های آن، اظهار داشت: روستاییان و عشایر همواره پایداری خود در مسیر ارزش‌های انقلاب اسلامی را نشان داده و در مسیر ولایت فقیه حرکت کرده و با حضور به موقع خود در صحنه نقشه‌های دشمن را خنثی کرده‌اند.

مدارسی برای نسل آینده

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری از افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۶ طرح آموزشی در استان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ طرح قابل افتتاح و عملیات اجرایی ۶ طرح نیز اجرا می‌شود.

سلمان کارگر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در قالب ۵۱ کلاس درس در شهرستان‌های خانمیزرا، لردگان، بروجن، کوهرنگ و اردل احداث و برای ساخت این مدارس بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی، ۴۰ میلیارد ریال از این میزان از محل کمک‌های خیری و مابقی اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تامین شده است.

وی از آغاز عملیات ساخت طرح آموزشی در قالب ۲۰ مدرسه همزمان با دهه فجر در استان خبر داد و گفت: برای احداث این طرح‌ها بیش از ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

کارگر افزود: طرح‌های آماده ساخت در قالب احداث ۱۰ مدرسه طرح شهید پناهی در شهرستان کوهرنگ و ۲ مدرسه طرح شهید پناهی در شهرستان اردل و احداث یک کارگاه هنرستان در شهرکرد و ۲ مدرسه ۹ و چهار کلاسه در فرخشهر و فلارد است.

وی با اشاره به اینکه در طرح شهید پناهی، احداث مدرسه جدید برای حذف مدارس کانکسی در دستور کار قرار دارد ،گفت: این مدارس جدید در مناطقی احداث می‌شود که بیش از ۱۰ دانش‌آموز در مدارس کانکسی مشغول تحصیل باشند.

به گفته وی، در این طرح حذف ۴۰ مدرسه کانکسی با همکاری بنیاد برکت و سازمان نوسازی ،توسعه وتجهیز مدارس استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قدمت برخی از مدارس استان بالاست، گفت: ۳۰ درصد مدارس استان در برابر زلزله مقاوم نیستند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند و ۱۰درصد مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی است.

نمایشگاه هنرهای تجسمی انقلاب

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: هنرمندان هنرهای تجسمی اُستان ۱۰۰ اثر هنری را برای ارزیابی در بخش اُستانی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این جشنواره ارسال کردند و ۴۵ اثر برگزیده به نمایش عموم گذاشته شده است.

پیام احمدی در آیین آغاز به کار پانزدهمین جشنواره اُستانی هنرهای تجسمی فجر در چهارمحال و بختیاری و 'نمایشگاه تجسم هنر' در مجتمع فرهنگی، هنری غدیر شهرکرد افزود: امسال ۱۰۰ اثر هنری در رشته های هنری گرافیک، نقاشی، تصویرسازی، نگارگری، خطاطی و خوشنویسی، کارتون و کاریکاتور، عکاسی، آثار حجمی و تذهیب به نمایشگاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: این آثار برای بررسی بیشتر به دبیرخانه هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد و هفت اثر خوشنویسی، ۱۲ اثر تذهیب و نگارگری، هشت اثر عکاسی، ۱۰ اثر نقاشی با آبرنگ، پنج اثر نقاشی با رنگ روغن، پنج اثر نقاشی به روش تذهیب، ۲ اثر گرافیک،۲ اثر کاریکاتور و سه اثر حجمی برتر انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های گرامی‌داشت دهه فجر انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه در نقاط مختلف شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha