مدیرکل فرهنگ و ارشاد تهران :دهه فجر تاثیر بسزایی در رشد هنر داشت

شهرری- ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت: مناسبت های دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ و هنر ایرانی انقلابی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی که روز چهارشنبه در بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد، محمد خراسانی زاده با تبریک آغاز دهه مبارک فجر و ایام نورانی ماه رجب و میلاد امام جواد (ع) افزود: دهه فجر انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ و هنر داشت .

وی تصریح کرد: شاید اگر این انقلاب نبود چیزی به عنوان دستاورد امام رضا(ع) و معارف ایشان در اختیار ما نبود، گره خوردن این مناسبت در همین دوره توفیقی برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بود که میزبان جشنواره خوشنویسی رضوی باشد.

امام رضا (ع) خودشان هنرمند خوشنویس بوده اند

مدیر کل ارشاد استان تهران اظهار داشت: امام رضا (ع) خودشان هنرمند خوشنویس بوده اند، خوشنویسی اتصالی به وجود امام رضا (ع) دارد، ویژگی مهم هنر خوشنویسی این است که امام رضا (ع) هنرمند این عرصه بوده است، امامان در عرصه خوشنویسی نقش آفرین بودند، نهج البلاغه را ببینید که امام علی(ع) به عنوان یک مدرس و معلم از شیوه لیقه گذاشتن تا قلم نگاشت را به کاتب آموزش می دهند، در موزه آستان قدس اثری منصوب به امام رضا (ع) است که نشان می دهد فراتر از یک خط عادی است و خود امام این هنر را داشته اند، هنر خوشنویسی مستقیما کلام الهی را مرقوم می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد تهران :دهه فجر تاثیر بسزایی در رشد هنر داشت

خراسانی زاده با بیان اینکه جشنواره خوشنویسی رضوی زمینه ماندگاری خط و خوشنویسی اسلامی را فراهم می کند افزود: جشنواره خوشنویسی رضوی از دومین دوره جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) کار خود را آغاز کرد و امسال ۱۹ دوره است که برگزار می شود؛ در دوره های گذشته استان های مختلفی میزبان جشنواره خوشنویسی رضوی جشنواره بوده اند و خوشحالیم که امسال در عرصه خوشنویسی میزبان هنرمندان خوشنویس باشیم.

مدیر کل ارشاد استان تهران با اشاره به میزبانی این اداره کل از جشنواره های فرهنگی هنری گفت: در برنامه تحول ارشاد استان تهران یکی از رویکردهایی که اتخاذ شد بسترآفرینی برای مردم و سپردن کارها به تشکل های مردمی در راستای سیاست ها و رویکرد دولت سیزدهم است، بر اساس این رویکرد تمام رویدادها به تشکل های مردمی واگذار می شوند، صفر تا صد جشنواره خوشنویسی رضوی که استان تهران میزبان برگزاری آن است را انجمن خوشنویسان تهران به دبیری آقای سپهری برگزار می کند.

وی افزود: تمام تلاش ما این بود که هنرمندان گران سنگ، دقیق و دارای پیشینه هنری وارد کار شوند، این می تواند تعامل همه هنرمندانی که حتی عضو انجمن خوشنویسان هم نیستند با جشنواره منجر شود و در نهایت خروجی آن را در پایان جشنواره ببینیم و در تمامی رشته ها آثار داشته باشیم.

محمد خراسانی زاده درباره میزان جوایز نوزدهین جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: باید در نظر داشته باشیم جشنواره امام رضا(ع) در یک رشته خاص برگزار نمی شود و در سلسله رشته هاست و همزمان در ۱۶ استان برگزار می شود و یک شورای سیاستگذاری کلان برای آن وجود دارد. طبیعتا در جشنواره های متعدد تناسبی بین جوایز و توان اجرایی کار باید باشد. اگر قرار است جشنواره هدایای اش تناسبی با ۱۵ دوره قبل نداشته باشد که سیاست درستی نیست. ما با تعادل بین بخش ها و دوره های قبل جوایز را می دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد تهران :دهه فجر تاثیر بسزایی در رشد هنر داشت

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت

در این نشست خبری رییس انجمن خوشنویسان تهران و دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی اظهار داشت:ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا علیه‌السلام و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی،هنری و رسانه‌ای؛ شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت؛ انجام می گیرد.

غلامرضا سپهری فرآوری محتوای تولیدی جشنواره‌ جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛ توسعه و ترویج فرهنگ رضوی و تولید آثار فاخر و تاثیرگذار هنری با الهام از سیره رضوی را از اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: تلاش برای ارتقاء پیوند دیداری جامعه با هنر ناب ایرانی‌ اسلامی خوشنویسی در بستر تعالیم فرهنگ رضوی و توجه به زیبایی‌شناسی خوشنویسی مبتنی بر مفاهیم و معرفت رضوی از دیگر اهداف جشنواره ملی خوشنویسی رضوی است.

سپهری با اشاره به داوری آثار نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت: آثار نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از روز دهم اردیبهشت ماه سال بعد داوری اولیه می شوند و سپس آثار منتخب در نمایشگاهی به نمایش درمی آید و پس از آن آثار به نمایش درآمده از سوی داوران انجمن خوشنویسان ایران داوری و به آثار برگزیده جوایزی اهدا می شود. همچنین از از یک هنرمند که بیشترین کتیبه درباره امام رضا (ع) را در کارنامه خود دارد تقدیر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد تهران :دهه فجر تاثیر بسزایی در رشد هنر داشت

توسعه فرهنگ رضوی

مدیر عامل بنیاد بین الملی امام رضا(ع) بیان کرد: ماموریت بنیاد بین الملی امام رضا(ع) احیای امر اهل بیت و آقا امام رضا و توسعه فرهنگ رضوی است و این امر با توجه به حدیث شریفی که خود امام رضا فرمودند رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ خدا رحمت کند بنده ای را که احیا امر ما را انجام می دهد پرسیدند چگونه حضرت پاسخ دادند که علوم ما را بیاموزد و به دیگران بیاموزاند و حضرت اشاره دارند که محاسن کلام ما و مکتب اهل بیت و اسلام توسط مبلغین این حوزه به مردم و عموم بشریت منتقل بشود.

مرتضی سعیدی زاده ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در چهار پنج ماه اخیر در بستر جامعه افتاد جشنواره امام رضا می تواند محل وفاق همه جریانهای فکری همه نگرشهای سیاسی با سلیقه های مختلف باشد و انشاالله همه هنرمندان بتوانند آثارشان را به جانب حضرت اهدا کنند.

اهداف
• ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا علیه‌السلام و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛
• شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت؛
• فرآوری محتوای تولیدی جشنواره‌ جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛
• توسعه و ترویج فرهنگ رضوی؛
• تولید آثار فاخر و تاثیرگذار هنری با الهام از سیره رضوی؛
• تلاش برای ارتقاء پیوند دیداری جامعه با هنر ناب ایرانی‌ اسلامی خوشنویسی در بستر تعالیم فرهنگ رضوی؛
• توجه به زیبایی‌شناسی خوشنویسی مبتنی بر مفاهیم و معرفت رضوی؛
• به کارگیری هنر اصیل خوشنویسی به عنوان یکی از ابزار تأثیرگذار در توسعه فرهنگ دینی و رضوی؛

موضوعات
• احادیث و روایات حضرت امام رضا علیه‌السلام؛
• سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و سیره نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام در کلام امام رضا علیه‌السلام؛
• آثار ادبی فاخر (شعر، نثر، تک‌جمله‌ و…) مرتبط با حضرت امام رضا علیه‌السلام و فرهنگ رضوی؛
• روایت‌های معصومین علیهم‌السلام دربارۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام؛
• فرمایش‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله) دربارۀ حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام و حوزه‌های مختلف فرهنگ رضوی؛

تقویم جشنواره
• آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱
• مرحله اول انتخاب آثار: ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱
• آخرین مهلت ارسال اصل اثر به دبیرخانه جشنواره: ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱
• داوری آثار راه‌یافته به مرحله نهایی: ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱
• نمایشگاه آثار منتخب: ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
• تاریخ اختتامیه جشنواره: نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
• مکان برگزاری جشنواره: مراکز فرهنگی هنری استان تهران

نشانی دبیرخانه
تهران، سعادت آباد، بلوار دریا، کوی مروارید، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران،
کدپستی: ۱۹۹۸۷۷۸۳۵۱

ارتباط با دبیرخانه
سایت: shamstoos.ir
رایانامه:

Razavifestival.kh@gmail.com

شماره تماس : ۶۶۴۶۹۲۳۹ – ( ۴۲۹۹۱ داخلی ۱۲۰ ز ۱۲۹ )

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha