انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌ها متمایز از سایر انقلاب‌ها

زنجان - ایرنا - انقلاب اسلامی که از ابتدای شکل گیری تا پیروزی شکوهمند شاهد فراز و نشیب‌ها و مملو از حماسه‌ها است با سایر انقلاب‌های جهان فرق داشت و الگویی جدید و متفاوت از حرکت به سمت پیشرفت و تعالی را به دنیا معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انقلاب اسلامی که با ماهیت دینی، پشتوانه عظیم مردمی و مرجعیت یک روحانی در حال شکل گیری بود، اکثریت قریب به اتفاق سیاسیون و تحلیلگران را از قرار دادن آن در چهارچوب‌های معمول انقلاب ها و شناخت ابعاد مختلف آن عاجز کرد به طوریکه گاه با بررسی و نگاه سطحی و کم عمق، حکم به سقوط آن طی چند هفته و حداکثر چند ماه می دادند.

انقلاب اسلامی به رغم همه شیطنت ها و دسیسه های غرب و شرق و معاندان داخلی با ایثار و جانفشانی های اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان این مرز و بوم درحالی به پیروزی رسید که امروز پس از گذشت ۴۴ سال از عمر پر برکت آن، جهانیان شاهد اقتدار، سربلندی و عظمتش هستند و این صلابت و استواری روز به روز بر وحشت دشمنان می افزاید.

جوانانی که از روزهای اول شکل گیری انقلاب اسلامی به ندای رهبر خود لبیک گفتند و با بهترین و شیرین‌ترین دارایی خود که همانا جانشان بود به میدان آمدند و بسیاری از آنان به فیض عظیم شهادت نایل شدند، بسیاری نیز با جانبازی و ایثار اجازه ندادند ذره ای از خاک ایران اسلامی به دست دشمنان بیفتد و امروز نظاره گر نظامی هستند که بسیاری از قدرتهای جهانی در برابر آن سر تعظیم فرود می آورند.

جوانان دهه های ۴۰ و ۵۰ امروز پدران و پدربزرگان و مادران و مادربزرگانی هستند که بر خود وظیفه می دانند تا نسل های جدید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را از چرایی، چگونگی و فراز و فرودهای روزهای گذشته بر این انقلاب آشنا کنند.

خبرنگاران ایرنا مرکز زنجان نیز با هدف بررسی عوامل موثر در شکل گیری انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، سلسله نشست هایی را با شماری از افراد صاحب نظر، کارشناسان مسایل سیاسی، جانبازان، رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس برگزار کرده اند که در ادامه مشروح گفت و گو با امیر سرتیپ یدالله واعظی، خلبان جانباز ۷۰ درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خواهد آمد. انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌ها متمایز از سایر انقلاب‌ها

ایرنا. دلایل و روند شکل گیری انقلاب اسلامی را بیان کنید

واعظی: با وجود اینکه عوامل خارجی و داخلی دست به دست هم دادند تا این انقلاب شکل بگیرد اما فساد رژیم پهلوی عمده دلیل ایجاد زمینه های آن بود. از چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بودم که پس از انقلاب در عملیات مسلم ابن عقیل در ۱۵ مهرماه سال ۶۱ با موشکی که به زیر مخزن سوخت هلیکوپتر جنگنده کبرای ما اصابت کرد مجروح شدم و خلبان همراهم، سرلشگر خلبان یحیی شمشادیان به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

من زاده صایین قلعه هستم، منطقه ای که آن زمان روستای کوچکی بود. زمین های آنجا به اسم "محمدعلی میرزا" از نوادگان قاجار بود و خودشان در خارج از کشور به سر می بردند و کارها را به مباشران سپرده بودند که همین مباشران خون مردم را در شیشه می کردند. ظلم های آنان را به عینه مشاهده می کردیم. اصلاحات ارضی را شاهد بودیم اما این اصلاحات واقعی نبود چرا که اربابان زمین هایشان را در برابر وامی که به کشاورزان داده می شد به آنها می فروختند و از این محل ثروت هنگفتی عاید اربابان می شد که با آن کارخانه ها و اموال زیادی را می خریدند و در این طرح از استثمار کشاورزان به استثمار کارگران روی آورده بودند.

اصلاحات ارضی به نام کشاورزان و به کام اربابان بود در اصل تغییری در کار مردم ضعیف و کشاورزان ایجاد نشد چراکه آن موقع اربابان امکانات لازم برای کشاورزی را داشتند و برای کشاورزان تنها زمین خالی و بدون امکانات رسیده بود که برخی از آنها حتی نتوانستند زمین های خود را احیا کنند چراکه ارباب از این حوزه خارج شده بود و آنها امکانات لازم را برای کشت محصول نداشتند. انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌ها متمایز از سایر انقلاب‌ها

ایرنا. چگونه باید با سیاهنمایی که در مورد انقلاب و دستاوردهای آن می شود، مقابله کرد؟

امروز برجسته کردن مشکلات و گل و بلبل نشان دادن زمان قبل از انقلاب به خصوص در فضای مجازی بسیار دیده می شود. این تبلیغات و پمپاژ یاس و ناامیدی شاید در بین نسل های اول و دوم انقلاب که از نزدیک با چگونگی و علت وقوع آن آشنا هستند، محلی از اعراب نداشته باشد اما باید برای نسل جوان تبیین و تاکید کرد تا با مطالعه تاریخ، آگاهی و اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهند و بدانند که هیچ ملتی در شرایط مطلوب و به اصطلاح گل و بلبل دست به انقلاب و دگرگونی نمی زند.

وجود برخی مشکلات را که آنهم اغلب مرتبط با کم کاری برخی مسوولان و دست داشتن عوامل خارجی و تهدیدها و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان است، انکار نمی کنیم ولی نسل های جدید باید درک کنند که قبل از انقلاب مسایل و مشکلات بسیار زیادی گریبانگیر ملت ایران و این کشور مستعمره آمریکا بود.

سال ۵۲ که وارد ارتش شدم چهار ماه دوره نظامیگری طی کردم. برخوردهای تحقیر آمیز آمریکایی هایی را که برای آموزش های فنی ما می آمدند دیده بودیم که کاپیتولاسیون نمونه عینی و بارز این رفتارها بود.

در آن دوران عده بسیار قلیلی در ناز و نعمت بودند و عده زیادی حقیرانه و فقیرانه زندگی می کردند به خصوص مردم روستاها و حاشیه شهرها بسیار وضعیت اسفباری داشتند. فقر و فحشا بیداد می کرد، در تلویزیون ملی نمایش فحشا عادی شده بود. زمانیکه روسای جمهور آمریکا به ایران می آمدند مسوولان ما به دست بوسی آنان می رفتند.

ایرنا. عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی را بیان کنید

بیش از ۹۹ درصد مردم ایران مسلمان هستند اینها همه مومن بودند و عاشقانه دوست داشتند که اسلام واقعی و عدالت علی(ع) در کشور پیاده شود. وقتی مشکلات اقتصادی و اخلاقی را می دیدند اکثریت مردم ناراضی بودند به همین خاطر وقتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ندای انقلاب سردادند اغلب مردم لبیک گفتند و به سوی او شتافتند.

شعار انقلابیون (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) بود. استقلال همان است که امروز شاهد آن هستیم و آزادی نیز به معنای فحشا نبود بلکه آزادی های فطری موجود در ذات انسان و آزادی های بیان و سیاسی و اجتماعی بود که از خواسته های مهم و اصلی مردم ایران در سالهای انقلاب محسوب می‌شد در حالیکه گروه‌های مارکسیستی از جمله حزب توده، چریک های فدایی خلق و سازمان مجاهدین شعار برادری، برابری و حکومت کارگری را مطرح می کردند ولی خواست و شعار قاطبه مردم ایران برادری، برابری و حکومت عدل علی بود.

اگرچه اذهان مردم در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی و رادیویی معاندان تشویش می شود اما این ملت از انقلاب اسلامی ناراضی نیستند بلکه فشار تحریم های ظالمانه و بی نظیری که از سوی دشمنان بر کشور تحمیل شده، مردم را در برخی تنگناهای اقتصادی قرار داده است. اگرچه ادعا می کنند که این تحریم ها علیه حکومت ایران است نه مردم آن، اما جلوگیری از ورود دارو به کشور که به خصوص بسیاری از جانبازان و بیماران خاص را دچار دغدغه و مشکللا کرده، تحریم عموم مردم است.

انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌ها متمایز از سایر انقلاب‌ها

ایرنا. چه توصیه هایی به جوانان دارید؟

جوانان ما باید خود را باور داشته باشند و با تلاش و همت مضاعف در شرایط کنونی استعدادها و توانمندی های خود را شکوفا کرده و آن را در راه خدمت به مردم و رشد و توسعه کشور به کار ببندند.

با وجود اینکه در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده خلبانی، آمریکایی ها برخورد درستی نداشتند اما به اتفاق اذعان می کردند که ایرانی ها بسیار باهوش هستند.

در جشن فارغ التحصیلی دوره عمومی خلبانی یکی از اساتید آمریکایی که پشت تریبون قرار گرفت تا برنامه های برگزاری این جشن را توضیح دهد ناخودآگاه این سخن را که " ما آمریکایی ها از هوش سرشار شما ایرانی ها در حیرت هستیم " به زبان آورد و در چرایی آن گفت: این درسی که شما می خوانید همه به زبان انگلیسی است که زبان مادری ما هست و بر روی وسایل پرنده‌ای که آموزش داده می شود همه ساخته آمریکا است ولی ما درمانده شده ایم از رتبه هایی که شما کسب می کنید و ما نمی توانیم کسب کنیم.

آنها برخلاف آنچه که القا می کردند، به هوش ایرانی ها ایمان داشتند، مانورهایی که اساتید در پروازها به ما آموزش می دادند، ایرانی ها بسیار بیشتر و بلافاصله و بسیار بهتر آن را انجام می دانند که موجب حیرت و تعجب آنها می شد.

شهید دوران‌ها و بابایی ها و شهید سرلشگر خلبان علی محمد سلیمانی که استاد خلبان هواپیمای جنگنده اف چهار و از تاپ های نیرو هوایی کشور بودند باید برای جوانان ما الگو باشند.

شهید علی محمد سلیمانی، زمان شهادت سرهنگ بود درحالی که اکثر درجه های ما کمتر از سرگرد بود این شهید که کمتر به مردم معرفی شده است وقتی جنگ شروع شد به واسطه خانواده اش که در آمریکا ساکن بودند، در آن کشور بود.

۳۱ شهریور با آغاز جنگ به خانواده می گوید باید به ایران بازگردم چراکه کشورم برای من هزینه کرده است، من دوره دیده ام باید برگردم و از کشورم دفاع کنم، به رغم اینکه در آمریکا از امکانات مالی و اقتصادی بسیار زیادی برخوردار بود به ایران بازگشت و عملیات های زیادی را انجام داد.

در یکی از پروازهای داخلی هواپیمای او دچار سانحه شد و مورد اصابت قرار گرفت که خود و کمک خلبان از هواپیما بیرون پریدند. این شهید با چشمان آبی و پوستی روشن در منطقه ای در ایران فرود آمده بود که مردم آنجا به تصور غیر ایرانی و دشمن بودن با مشت و لگد از او پذیرایی کرده بودند تا زمانیکه نیروهای کمکی هوانیروز سر رسیده و او را معرفی کرده بودند با اینکه بسیار زخمی شده بود بعد از چند روز دوباره به عملیات ها بازگشت و در ششم بهمن سال ۶۱ هواپیمای او در درگیری در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت و سقوط کرد که جنازه این شهید نیز از درون آبها پیدا نشد.

ایران از این دلاوران که دفاع از وطن خود را با افتخار انتخاب کردند و شمار زیادی از آنان نیز در این راه به شهادت رسیدند کم ندارد که باید بیشتر به نسل های جدید معرفی شوند.

انقلاب اسلامی مملو از حماسه‌ها متمایز از سایر انقلاب‌ها

ایرنا. از سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بیان کنید

زمانیکه انقلاب اسلامی پیروز شد کلیه مستشاران آمریکایی یک ماه مهلت داشتند که ایران را ترک کنند. زمان خداحافظی یکی از آنان که نماینده بقیه بود با تبختری خاص گفت ما از ایران می رویم ولی بعد از ما وسایل پرنده در ایران تنها یکی ۲ هفته می توانند پرواز کنند بعد از آن باید بیایید و منت ما را بکشید و التماس کنید تا دوباره ما اینها را آماده کنیم که شما بتوانید پرواز کنید این درحالی بود که بلافاصله بعد از رفتن آنها مسایل کردستان و بعدها جنگ و برخی حوادث غیرمترقبه و طبیعی مانند سیل و زلزله پیش آمد که ما پروازهای بسیاری انجام می دادیم بدون آنکه به یک نفر خارجی نیاز پیدا کنیم.

هر یک ساعت پرواز صدها ساعت به کار فنی و پشتیبانی نیاز دارد همه آنها از نیروهای خودمان بودند. در کمترین زمان بعد از انقلاب،میزان آمادگی پروازی و رزمی وسایل جنگی، کشتی، ناو، تانک و هواپیماهای ما به بالاترین میزان ممکن رسید در حالیکه وقتی آمریکایی ها در ایران بودند این میزان آمادگی در حداکثرترین حالت ۸۵ درصد اعلام می شد.

فنی های ایرانی بدون هیچ چشمداشتی سه شیفته کار می کردند، آشیانه تعطیل نمی شد کار ۲۴ ساعته بود وسایل آماده شده و پرواز می کردند. دشمن به عینه دید که شعار نه شرقی نه غربی، انقلاب اسلامی به واقعیت پیوست از هر طرف توطئه هایی برای ساقط کردن هر چه سریعتر آن، انجام داد از تشکیل بیش از ۲۰۰ گروهک تا ادعای استقلال طلبی و تجزیه ایران همه و همه توطئه های دشمنان بود که با عشقی که ملت ایران به وطن خود داشتند و رهبری های دهیانه امام راحل همه آنها خنثی شد.

دستهایی برای تفرقه افکنی و تضعیف ارتش جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب بود چون ارتش ما قویترین در منطقه و چهارمین نیروی هوایی دنیا بود.

نیروی زمینی ارتش با ۲ لشگر بر کل ارتش عراق کافی بود اما متاسفانه دشمنان کشور و نظام توطئه هایی کردند که به خصوص نیروی زمینی ارتش از هم پاشید.

قبل از شروع جنگ بیش از ۱۴ هزار نفر از بهترین های ارتش را به اسم پاکسازی اخراج کردند، متخصصانی که می توانستند طراحی های اصولی انجام دهند این اقدامات ادامه می یافت که نامه ای به حضرت امام نوشتیم که ایشان نیز بلافاصله در سخنرانی هایشان فرمودند: " ارتش باید بماند و با اقتدار هم باید بماند" که پس از آن این روند کاهش چشمگیری یافت.

نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش جانانه مقاومت کردند. از همه چیز خود گذشتند و اجازه ندادند صدام به اهداف خود برسد. صدام در پخش تلویزیونی عراق، توپی را به صورت نمادین به سوی ایران پرتاب کرد و در جواب خبرنگاری که قصد مصاحبه با او را داشت، گفت: سه روز دیگر در اهواز و یک هفته دیگر در تهران با من مصاحبه کن. صدام تنها با دیدگاه قدرت نظامی ما راست می گفت اما فکر غیرت ایرانی ها و شخصیت کاریزماتیک امام و هوانیروز را نکرده بود.

سپاه شاید در اوایل جنگ به این حد از اقتدار نرسیده بود و در حد توان خود کار می کرد اما الان عظمتی که سپاه دارد قابل مقایسه با قدرتهای دیگر نیست و با پیشرفتهایی که در همه حوزه های نظامی دارد دشمنان از این اقتدار و عظمت آنها می هراسند.

زمانیکه جنگ شروع شد ایران موشک زمین به زمین برد بلند برای دفاع از خود نداشت دشمن با حمایت تمامی کشورهای غرب و شرق و تجهیزات نظامی مدرن شهرهای ما را هدف قرار می داد و ما مجبور به مقابله ای بودیم که تنها با هواپیما انجام می شد و در این راه سرمایه های اصلی خود را که خلبانان با تجربه و متبحر بودند از دست می دادیم اما امروز یکی از قدرتهای موشکی و پهپادی دنیا هستیم.

دستاوردهای حوزه های دیگر نیز بسیار چشمگیر و غیرقابل انکار است که به برکت این انقلاب به دست آمده و همچنان با همت مسوولان و درایت رهبر معظم انقلاب و مقاومت مردم از پیچ های خطرناکی که دشمنان برای ما ایجاد و هر روز بلوا و سنگ اندازی می کنند به سلامت عبور خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha