«آینه در آینه۲» با نمایش آثار زنده‌یاد قربان خلیلی افتتاح شد

تهران- ایرنا- نمایشگاه «آینه در آینه۲» با نمایش آثار زنده یاد قربان خلیلی با موضوع «تهران ۱۳۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه آینه در آینه ۲ با نمایش آثار زنده یاد قربان خلیلی به‌ عنوان یکی از بخش‌های پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عبادرضا اسلامی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از مسئولان و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با گرامیداشت یاد زنده یاد خلیلی اظهارداشت: عکاسان همیشه در شرایط سخت، در مواردی با نگرانی و دلهره، کنار کارها هستند و لحظات ماندگار را برای همیشه تاریخ، ثبت و ضبط می‌کنند، امروز در چهل و چهارمین بهار انقلاب بیش از زمان‌های گذشته قدر آثار زنده‌یاد خلیلی را می‌دانیم و در دهه‌ها و سده‌های آینده، ارزش این کارها بیشتر دیده خواهد شد.

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این آیین گفت: این جشنواره سعی کرده تا دامنه‌های فعالیت خود را در استان‌ها و به ویژه با رویکرد پژوهش گسترش دهد، در حوزه پژوهشی فعالیتی را از سال گذشته آغاز کردیم و در این راستا رویداد «آینه در آینه یک» با موضوع نقاشی در هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.

میرهاشمی افزود: امسال رویداد «آینه در آینه» را با محوریت عکاسی با نمایش آثار زنده‌یاد خلیلی برگزار کردیم و امیدواریم این رویداد را در سال‌های آینده ادامه دهیم، تمامی کارهای ما پژوهش‌محور و آورده‌ای برای هنر و هنرمندان در حوزه تجسمی داشته باشد.

زنده یاد خلیلی ۱۲۴۱ فریم عکس ثبت کرد

مجتبی کوچکی نمایشگاه‌گردان «آینه در آینه ۲» نیز در این آیین گفت: مرحوم خلیلی تا میانه دهه‌ ۸۰ هیچ کس به جز همکاران نزدیکش، او را نمی‌شناختند، به دلیل کمکی که فرزند وی؛ شهرام خلیلی داشت، توانستیم در حوزه هنری یک بار ایشان را معرفی کنیم.

وی افزود: ما سه عکس خیلی معروف و تاثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی داریم که این عکس‌ها در جریان روحی و عاطفی مردم اثربخش بوده و در روزنامه کیهان منتشر شده است، یکی از عکس‌ها متعلق به مرحوم عبدالحسین پرتوی (در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷) و دو عکس دیگر از این مجموعه متعلق به قربان خلیلی است؛ یکی «سرباز نزن» که دهم بهمن در روزنامه کیهان چاپ شده و عکس دوم مربوط به سخنرانی حضرت امام (ره) است.

کوچکی درباره دلیل برپایی دومین دوره نمایشگاه «آینه در آینه» با موضوع آثار زنده‌یاد خلیلی اظهارداشت: وی یکهزار و ۲۴۱ فریم از شهریور تا اسفند ۱۳۵۷ طی ۶ ماه، عکاسی کرده یعنی حدود ۴۰ حلقه عکاسی که این می‌تواند دلیل اقتصادی داشته باشد، چون زنده یاد خلیلی کارمند نهادی نبوده و عکاس آزاد بوده است.

وی بیان کرد: در مقایسه با میشل سِتبون عکاس فرانسوی که ۲۸هزار فریم برای آژانس سیپا کار کرده است، زنده‌یاد خلیلی با یکهزار و ۲۴۱ فریم شاهکار آفریده است، وی هیچ تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر نداشته و خودآموز بوده و

خودآموز بودن وی بسیار قابل توجه است.

کوچکی افزود: آثار زنده‌یاد خلیلی متاسفانه مفقود شده است و باید همگی کمک کنیم تا این آثار پیدا شود، چون در ایران است و از وزیر ارشاد برای پیدا شدن این فریم‌ها درخواست کمک می‌کنیم، در حال حاضر ۵۷ فریم از آثار زنده یاد خلیلی در نمایشگاه «آینه در آینه ۲» به نمایش گذاشته شده، تک نسخه هدیه به من بوده است که از روی آن کپی‌برداری شده و باید بازگردانم. 

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران نیز با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار زنده یاد خلیلی در این موزه اظهارداشت: در زمانی که هنرمند در عرصه حیات ظاهری، زمینی و فیزیکی نیست، آن چنان اثرگذار بوده است که ما اکنون رویداد تهران در سال ۱۳۵۷ را را با یک دریچه هنری واکاوی می‌کنیم.

عبدرضا اسلامی گفت: با همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر تهران سعی کرد در بحث‌های زیرساختی به روز شود، پس از نمایشگاه کانسپچوال آرت که میزبان تورهای خبری سراسر دنیا و هنرمندان بودیم، برخی از بخش‌های موزه مرمت شد.

اسلامی افزود: نگاه مدیریت فعلی موزه هنرهای معاصر تهران با حمایت معاونت امور هنری بیشتر پژوهش‌محور است، ۱۵ کتاب در دست چاپ داریم. قدردان امانت‌داری هنردوستان هستیم و سعی می‌کنیم در نمایش آثار به هنرهای جدید توجه کنیم.

در این نمایشگاه، آثار زنده‌یاد خلیلی با موضوع تهران ۱۳۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی با مشارکت گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه آثار حوزه هنری، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مجموعه‌های شخصی با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور به نمایش گذاشته شده است.

آثار نمایشگاه عکس آینه در آینه ۲ سال ۱۳۸۳ توسط مجتبی کوچکی یافته شده و در همان سال در گالری خانه عکاسان ایران برای نخستین بار با عنوان «تپش سبز» به نمایش گذاشته شده و نسخه‌ای از آن به گنجینه خانه عکاسان ایران سپرده شده است.

اکنون پس از حدود ۲۰ سال از معرفی زنده‌یاد خلیلی مجدداً آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر شامل ۴۸ اثر از آثار مرحوم قربان خلیلی در اندازه‌های بزرگ در کنار یک نسخه از اصل آن به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» از ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ واقع در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.

مرحوم قربان خلیلی متولد سال ۱۳۲۶ در تهران، عکاس مظلوم و ناشناخته‌ای بود که تا سال ۱۳۸۳ که کارهایش از محله جوادیه توسط مجتبی کوچکی شناسایی و به خانه عکاسان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انتقال یافت، اصلا شناخته شده نبود.

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس سال‌ها تلاش داشت تا بتواند برای معرفی این هنرمند که صاحب عکس معروف «نزن سرباز» است، کاری بکند. امسال با همت موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه مفصلی از این هنرمند برگزار کرده که انجمن نیز کمک کرده تا این رویداد به خوبی و شایسته برگزار شود.

خلیلی آبان ماه سال ۱۳۷۷ در سن ۵۱ سالگی پس از سال‌ها مبارزه با بیماری کلیوی به دلیل نارسایی کلیه از دنیا رفت.

«آینه در آینه۲» امتداد «آینه در آینه یک» است که سال گذشته در قالب بخشی جدید، به جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزوده و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

فصل نخست نمایشگاه «آینه در آینه» سال گذشته با مروری بر تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۵۳ با رویکرد هنر اعتراضی و انقلابی با نمایش ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی از هنرمندانی همچون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد ، کاظم‌ چلیپا، حبیب‌الله صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفرزاده، حسین خسروجردی و ایرج اسکندری به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha