جهش ۵۵ برابری حوزه صنعت کرمانشاه پس از انقلاب

کرمانشاه - ایرنا - بخش صنعت، معدن و تجارت در استان کرمانشاه در بیش از چهار دهه عمر انقلاب اسلامی موفقیت های چشمگیری داشته که جهش ۵۵ برابری واحدهای صنعتی و ۴۶ برابری اشتغال این بخش نسبت به پیش از انقلاب نمونه‌هایی از این پیشرفت‌هاست.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با دارا بودن ۵.۲ درصد جمعیت و ۵.۱ درصد مساحت کل کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های آب و هوایی، نیروی انسانی، کشاورزی، معدنی، نفتی، صادراتی، توریسم سلامت، گردشگری یکی از استان های مستعد جهت رشد و توسعه صنعت ، معدن و تجارت است.

هوای معتدل، آب مناسب، نیروی کار، دسترسی به بازارهای فروش، فرودگاه بین المللی، دانشگاه ها و مراکز علمی و ده ها مولفه دیگر، استان را در زمره استان های پرپتانسیل، جهت توسعه صنعتی و معدنی قرار داده است.

همچنین وجود منابع آبی روان، میزان بارندگی متوسط و بالا در کشور، این استان را به عنوان یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای استقرار صنایع آب بر قرار داده است.

پتانسیل کرمانشاه در حوزه صنعت، معدن و تجارت یکی از ظرفیت های خوب کشور برای سرمایه گذاری است، پیشینه استان در امر تجارت با توجه به قرار گرفتن در کریدور تاریخی شرق به غرب ( جاده ابریشم ) و در میانه غربی کشور و همجواری با کشور عراق با داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با بخش های کُردی و عربی کشور عراق، وجود پنج مرز رسمی و یک بازارچه مرزی و داشتن سهم حدود ۴۳ درصد صادرات کشور به عراق از مرزهای این استان و سهم پنج درصدی از صادرات غیرنفتی کشور پتانسیل بسیار مناسبی را برای این استان بوجود آورده است.

دسترسی به بازار عراق، سوریه و سایر کشورها نیز فرصت خوبی جهت فعالیت های تجاری بخصوص تجارت خارجی و سرمایه گذاری در کالاها و محصولات صادرات محور است و همچنین با توجه به جذابیت های استان به لحاظ توریستی و گردشگری و قدمت تاریخی فرش سنقر و کرمانشاه و همچنین بازدید سالانه ۲ میلیون نفر از استان بطور متوسط، این استان می تواند، پیشران در توسعه تجارت و اقتصاد در کشور باشد.

در بخش معادن نیز وجود برخی مواد معدنی منجمله قیر طبیعی، انواع سنگ های تزئینی مرمریت، دولومیت و گچ در استان کرمانشاه در کشور کم نظیر و در سایر معادن منجمله منگنز، مارن، سیلیس، آهک دارای ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری معدنی و فرآوری صنایع معدنی است.

جهش ۵۵ برابری واحدهای صنعتی استان کرمانشاه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ارتباط ب وعیت صنعت استان به ایرنا گفت: استان کرمانشاه قبل از انقلاب اسلامی دارای ۱۵ واحد صنعتی با اشتغال تقریبی ۶۵۰ نفر در زمینه تولیداتی اعم از قند از چغندر قند، سیمان ، آرد ، شیر و لبنیات ، نوشابه های غیرالکلی، سنگبری، یخ و سایر بوده است که به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر این تعداد به ۸۳۰ واحد صنعتی با ۳۰ هزار نفر اشتغال در استان تبدیل شده است.

جهش ۵۵ برابری حوزه صنعت کرمانشاه پس از انقلاب

«محسن دارابی» افزود: این درحالی است که تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی نیز از یک فقره در قبل از انقلاب هم اکنون به ۲۳ فقره افزایش یافته است و اراضی در اختیار این نواحی و شهرک ها نیز از ۱۶۶ هکتار هم اکنون به ۲ هزار و ۶۶۳ هکتار رسیده است.

افزایش ۵۳ برابری استخراج معادن در استان کرمانشاه

وی در ادامه گفت: با توجه به ساختار زمین شناسی و وقوع سه ناحیه زمین شناسی در استان، مواد معدنی متنوعی در آن وقوع یافته اند به طوری که در منطقه شمال شرق استان در شهرستان سنقر (زون سنندج سیرجان)، اندیس‌های آهن، مس، باریت، ذخائر فلدسپات و خاک صنعتی وجود دارند.

دارابی افزود: در مرکز استان و ناحیه زاگرس رورانده، ذخائر متنوع سنگ تزئینی (مرمریت و دولومیت)، آهک و مارن در شهرستان های کرمانشاه، هرسین و اسالم آباد و ذخائر سیلیس در شهرستان‌های جوانرود و روانسر و همچنین منگنز در شهرستان هرسین وجود دارد. و در غرب و جنوب غرب استان نیز در ناحیه زاگرس چین خورده، ذخائر قیر طبیعی و گچ در شهرستان های گیلانغرب و قصرشیرین از مهمترین مواد معدنی استان است.

جهش ۵۵ برابری حوزه صنعت کرمانشاه پس از انقلاب

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در استان ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله ( بیتومین (قیر طبیعی)، سنگ تزئینی، دولومیت، منگنز، سیلیس، سنگ گچ، فلدسپات، سنگ آهن، میکا، سنگ لاشه، مخلوط کوهی، مارن و آهک) و همچنین ۲۲۷ معدن دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج ۱۴ میلیون تن و ذخیره قطعی ۷۰۳ میلیون تن است.

دارابی افزود: مقایسه ظرفیت معادن قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نشان می دهد که استان کرمانشاه قبل از انقلاب دارای ۱۴ معدن با ظرفیت استخراج ۲۶۵ هزار تن و با اشتغال تقریبی ۷۰ نفر در زمینه انواع مواد معدنی اعم از سنگ تزئینی، سنگ لاشه، گچ، مارن و آهک بود که در حال حاضر این تعداد به ۲۲۷ معدن با ذخیره قطعی ۷۰۳ میلیون تن و استخراج سالیانه ۱۴ میلیون تن و اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

افزایش ۱۶ برابری تعداد واحدهای صنفی استان کرمانشاه در حوزه تجارت

وی در ارتباط با وضعیت حوزه تجارت در استان نیز گفت: استان کرمانشاه، استانی است که علاوه بر توانمندی های مناسب در تمامی بخش های اقتصادی، از ظرفیت های مطلوب و قابل توجهی نیز در عرصه تجارت اعم از داخلی و خارجی برخوردار است که وجود ۸۰ هزار واحد صنفی در این استان که در مقایسه با قبل از انقلاب ۱۶ برابر شده است موید این مهم است.

دارابی افزود: وجود ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق این امکان و فرصت را در اختیار استان قرار داده تا ۴۳ درصد از سهم صادرات کشور به عراق را از آن خویش سازد.

وی گفت: در حالی که قبل از انقلاب تنها یک مرز رسمی داشتیم این تعداد در حال حاضر به پنج مرز رسمی در استان رسیده است و پنج درصد از کل صادرات کشور متعلق به استان کرمانشاه است به طوری که هم اکنون بیش از ۳۶۰ قلم کالا از طریق مبادی مرزی این استان به مقصد عراق و ۳۰ کشور هدف صادر می شود.

جهش ۵۵ برابری حوزه صنعت کرمانشاه پس از انقلاب

داربی اضافه کرد: فرش دستباف استان کرمانشاه به برکت استفاده از پشم مرغوب و رنگ های گیاهی، به عنوان یکی از زیر بخش های صنایع دستی مخاطبین داخلی و خارجی در کشورهای اروپایی به ویژه المان به خود جذب کرده است و در زمینه طرح ها و نقوش بکار رفته، (طرح کلیایی) براساس قدمت و کیفیت به ثبت ملی رسیده و از شهرتی جهانی برخوردار است.

به گفته وی در حال حاضر نان برنجی کرمانشاه به عنوان یکی از سوغات های این استان به ثبت ملی رسیده و جایگاه خوبی را در بازار عراق و دیگر بازارهای جهانی کسب کرده است.

افتتاح بیش از ۶ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی در کرمانشاه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در مورد طرح های افتتاح شده در دهه فجر نیز گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر امسال نیز ۱۱ طرح صنعتی و ۲ واحد راکد احیا شده با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت و با افتتاح آنها زمینه اشتغال ۵۸۷ نفر در استان کرمانشاه مهیا شد.

دارابی افزود: ۲ واحد صنعتی راکد با سرمایه گذاری هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان و اشتغال ۲۳۵ نفر احیا شده است و همچنین ۱۱ طرح صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۳۵۲ نفر نیز افتتاح و به بهره برداری رسید.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، حدود هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با اشتغالزایی بیش از ۳۰ هزار نفر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha