۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱:۲۹
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85024625
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشاور رئیس جمهور سوریه: از هرگونه ابتکار برای کمک به زلزله‌زدگان استقبال می‌کنیم

تهران- ایرنا- بثینه شعبان مشاور رئیس جمهور سوریه چهارشنبه شب گفت که دمشق از هرگونه ابتکار کشورها و نهادهای بین المللی برای کمک به زلزله‌زدگان استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، شعبان تاکید کرد که سوریه از هرگونه ابتکار ارائه شده توسط کشورها و سازمان‌های بین المللی برای کمک به مقابله با اثرات فاجعه بار زلزله، مشروط بر اینکه این کار بدون سیاسی کاری انجام شود استقبال می‌کند.

مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه گفت که این کشور ساعاتی پس از وقوع زلزله از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان‌های بین المللی، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای بشردوستانه درخواست کمک کرد و این تائید می‌کند که ما کمک‌های همه کشورها را می‌پذیریم، مشروط بر اینکه این کمک‌ها سیاسی نباشد.

شعبان افزود: ما کمک‌های غرب را می‌پذیریم و اگر آمریکا و اتحادیه اروپا پیشنهاد ارائه آن را بدهند قبول می‌کنیم اما باوجود درخواست رئیس صلیب سرخ جهانی از همه کشورها، آمریکا و اروپا هیچ کمکی پیشنهاد نکردند.

وی اضافه کرد، غرب برای حمایت از تروریست‌ها در مناطقی که خارج از کنترل دولت سوریه قرار دارند کمک می‌کند اما به مناطقی که اکثر مردم سوریه در آن زندگی می کنند، توجهی ندارد.

مشاور رئیس جمهور سوریه همچنین گفت: تعداد زیادی از کشورهای دوست و برادر برای غلبه بر پیامدهای فاجعه زلزله به سوریه کمک ارسال کردند، در حالی که کشورهای غربی مدعی هستند که ارائه این کمک‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، هرچند این قطعنامه‌ها واضح است و تاکید می‌کند که کمک‌های بشردوستانه تحت تحریم نیست و تحویل آن به کشورهایی که در معرض بلایای انسانی و حملات تروریستی قرار دارند، مجاز است که در مورد وضعیت سوریه نیز صدق می‌کند.

شعبان در ادامه بر لزوم لغو تحریم اقتصادی غیرقانونی غرب علیه سوریه که باعث رنج مردم این کشور شده است و مانع از این شده تا نهادهای دولتی به صورت مطلوب عمل کنند، تاکید کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز پیش تر در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواسته بود تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه گفته بود: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله ‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار جان باختگان این زمین لرزه تاکنون در سوریه به ۲ هزار و ۹۰۲ نفر و شمار زخمی‌ها به ۵ هزار و ۸۵ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha