تسهیلات و کمک‌های مصوب دولت در حداقل زمان به دست زلزله‌زدگان خوی می‌رسد

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت به زلزله زدگان خوی و تصویب اعتبارات، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض قابل توجه برای مردم زلزله‌زده این شهرستان گفت: این تسهیلات و کمک‌ها در سریعترین زمان ممکن به دست مردم خسارت دیده می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در جلسه ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده خوی افزود: تسهیلات بلاعوض ۹۰ میلیون تومانی در بخش روستایی و ۱۰۵ میلیون تومانی در بخش شهری به‌صورت مستقیم در جلسه اخیر هیات دولت و با دستور رییس‌جمهور به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: دولت در تلاش است تا هزینه های آورده مردم را پایین بیاورد و در این راستا نیز وام های کم بهره را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان در بخش روستایی و در بخش شهری به ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض را به ۶۰ میلیون تومان افزایش داد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: مبالغ دیگری را به عنوان کمک های بلاعوض و تسهیلات برای مردمی که در زلزله آسیب دیدند، از جمله لوازم خانگی به مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و نیز به واحد های خسارت دیده دامی روستاییان ۲۰ میلیون بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از مصوبات دولت اعطا خواهد شد.

معتمدیان اظهار کرد: بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد در زمین لرزه اخیر خسارت دیده که بر اساس میزان خسارت وارد شده، ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان وام کم بهره ۶۰ ماهه که این مبلغ را هم ۱۰ میلیون تومان در هیات دولت افزایش داده ایم، برای مردم خسارت دیده پرداخت خواهد شد.

وی گفت: با زمان‌بندی صورت گرفته، آواربرداری ۲ هزار و ۱۲۰ واحد تخریبی باید انجام شود که در این خصوص، ماشین آلاتی از استان های همجوار و ستاد های معینی که به عنوان بازسازی در نظر گرفته شده، پای کار آمده و این روند شتاب خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: البته تاکنون آواربرداری ۲۲۰ واحد زلزله زده در خوی به اتمام رسیده است.

وی از صدور رایگان پروانه ساختمانی واحدهای تخریبی خبر داد و افزود: مرحله دوم عملیات اجرایی در مناطق، صدور پروانه های ساختمانی است که در مناطق شهری، توسط شهرداری های خوی و فیرورق و در مناطق روستایی توسط دهیاری ها به صورت رایگان انجام خواهد شد؛ همچنین سازمان نظام مهندسی خدماتی که ارائه می‌کند، به صورت رایگان انجام می‌شود.

معتمدیان تاکید کرد: تا ۶ ماه آینده عملیات نوسازی و بازسازی را در مناطق زلزله‌زده به اتمام می‌رسانیم.

به گفته وی، مصالح مورد نیاز اصلی ازجمله سیمان و میلگرد از طریق بنیاد مسکن نظیر زلزله قبلی تامین شده و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان غربی گفت: در زلزله مهرماه امسال، با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی و با هم افزایی و تعاملی که انجام شد، در کمتر از سه ماه، ۷۰ درصد پیشرفت در ساخت و ساز مناطق زلزله زده داشتیم که امیدواریم همین روند در زلزله بهمن ماه هم تکرار شود.

در این جلسه، در خصوص اقدامات لازم برای تسریع در آواربرداری و ساخت و ساز بحث و تبادل نظر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha