۶۵۰هزارنفر در چهارمحال‌ وبختیاری از طرح پزشک خانواده استفاده می‌کنند

 شهرکرد -ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری گفت: هم اکنون ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زیر پوشش طرح پزشک خانواده روستایی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، علی احمدی دوشنبه شب در جلسه کمیته آموزش، ارتباطات و مشارکت اجتماعی ستاد اجرایی برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر استان افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های نظام سلامت در قالب سطح بندی و نظام ارجاع و در قالب مراقبت‌های اولیه بهداشتی در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی، پایگاه های بهداشت، مراکز بهداشت شهری، مطب های خصوصی، مراکز جامع سلامت در شهرها و روستاها و کلینیک های تخصصی و بیمارستان‌ها ارائه شده است.

وی گفت: با فعال شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خدمات بر مبنای سطح بندی به بیماران ارائه می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری اظهارداشت: از سال ۸۲ این طرح در روستاها و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر آغاز شده و ۶۵۰ هزار نفر جمعیت استان زیرپوشش طرح پزشک خانواده روستایی و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر قرارگرفته و این طرح ناقص اجرا شده است.

به گفته وی، از سال‌جاری نیز اجرای این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین طرح قبلی با اصلاح نظام ارجاع اجرایی می‌شود تا با کمترین هزینه، خدمات در مطب‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بیمارستانی خدمات درمانی به بیماران ارائه شود.

احمدی افزود:با اجرای این طرح پرداخت از جیب مردم برای ویزیت، فرانشیز پزشک متخصص و دریافت خدمات سرپایی و بستری کاهش پیدا می‌کند و رضایتمندی مردم و کیفیت خدمات بالا خواهد رفت.

رییس مرکز بهداشت استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه استان حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۴۰۰هزار نفر از این جمعیت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر شهرکرد، هفشجان، فرخشهر، بروجن، فارسان و لردگان ساکن هستند،گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در استان اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، اجرای طرح پزشک خانواده درشهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در شهرهای شهرکرد، هفشجان، فارسان، بروجن، لردگان و فرخشهر اجرا خواهد شد و در این طرح هر پزشک سه تا چهار هزار نفر را زیرپوشش قرارخواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دستور کاردولت سیزدهم قرارگرفته، افزود: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده ونظام ارجاع است که باید از همه ظرفیت‌ها به خصوص بیمه ها، فضای مجازی ،رسانه‌ها، رسانه های مکتوب و روابط عمومی ها، فضای مجازی ،خبرگزاری‌ها، تریبون‌ها، ائمه جمعه و جماعات و معتمدان محلی استفاده کرد.

احمدی افزود: برای اجرای این طرح علاوه بر پزشکان بخش دولتی با خرید راهبردی خدمات بیش از ۱۲۰ پزشک، ۲۴۰ مراقب سلامت و ماما در بلوک‌های جمعیتی تقسیم شده مد نظر قرارگرفته است.

به گزارش ایرنا، اجرای برنامه پزشک خانواده حدود ۱۷ سال قبل در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز شد و در مناطق شهری در دو استان فارس و مازندران نیز از حدود ۱۰ سال پیش تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین برای اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، استقرار سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، بیمه ها؛ نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha