نگرانی از کمبود ذخایر موشکی، دلیل مخالفت آمریکا با ارسال سلاح دوربرد به کی‌یف

تهران- ایرنا- دولت جو بایدن یکی از دلایل واشنگتن برای مخالفت با ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف را نگرانی از ناکافی بودن ذخایر موشکی ایالات متحده برای دفاع از خودش عنوان کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا در مطلب روزنامه آمریکایی پولیتیکو آمده است: طبق اظهارات چندین منبع آگاه، در دیدارهای اخیر صورت گرفته در پنتاگون (ساختمان وزارت دفاع آمریکا)،‌ مقام‌های آمریکایی به نمایندگان کی‌یف گفتند واشنگتن هیچ سامانه موشکی تاکتیکی (ATACMS) مازادی ندارد تا در اختیار اوکراین قرار دهد.

این منابع که به شرط افشا نشدن نام‌های خود درباره مسائل حساس ارتش آمریکا با پولیتیکو گفت‌وگو کردند، اذعان داشتند که ارسال این موشک‌های دوربرد موسوم به ATACMS به میدان‌ نبرد در اروپای شرقی، به کاهش ذخایر تسلیحاتی و آمادگی ارتش آمریکا در برابر درگیری‌های احتمالی منجر خواهد شد.

بدین ترتیب، این مساله که اکنون به نگرانی‌ قبلی دولت بایدن درباره امکان استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای نابودی اهدافی در خاک روسیه افزوده شده، دلایل اصلی واشنگتن برای امتناع از ارائه تسلیحات دوربرد ATACMS به اوکراین درنظر گرفته می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید: ارزیابی‌ وزارت دفاع آمریکا از انبارهای تسلیحاتی این کشور، بررسی و برنامه‌ریزی درباره تعداد اسلحه و مهمات موجود و مورد نیاز در صورت رویارویی با یک دشمن را دربر می‌گیرد. اما از زمان آغاز جنگ در اوکراین، طرح‌های قبلی پنتاگون در این رابطه به طور قابل قبولی بازبینی نشده و برای رویارویی احتمالی با روسیه و در واقع جنگی که اکنون در اوکراین در حال وقوع است، برنامه‌ریزی و ارزیابی دوباره صورت نگرفته است.

لورا کوپر مقام ارشد پنتاگون در امور روسیه، اوکراین و اوراسیا به تازگی در گفت‌وگویی تصریح کرده بود که وزارت دفاع آمریکا درحالی که به حمایت نظامی از اوکراین ادامه می‌دهد، همواره آمادگی برای درگیری‌های احتمالی و مهمات مورد نیاز برای آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) یک شرکت فعال در حوزه هوافضا، ساخت تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکا،‌ در طول دو دهه گذشته حدود چهار هزار انواع مختلف سامانه‌های موشکی تاکتیکی را تولید کرده که برخی از این موشک‌های تولید شده به کشورهای متحد فروخته شده‌اند. همچنین نیروهای آمریکایی ۶۰۰ موشک از این سری را در جریان «جنگ‌ عراق» و «جنگ اول خلیج فارس» شلیک کرده‌اند.

به گفته یکی از چهار منبعی که این گزارش به اطلاعات‌ آن‌ها استناد کرده، یکی از رویکردهای حال حاضر کی‌یف در کنار درخواست مستقیم از آمریکا برای ارسال سلاح دوربرود، دریافت تایید از واشنگتن برای خرید آن‌ها از متحدان این کشور با استفاده کمک‌های مالی آمریکا است.

کشورهای کره جنوبی،‌ لهستان، رومانی، یونان، ترکیه، قطر و بحرین فهرست کشورهایی را تشکیل می دهند که اکنون موشک‌های دوربرد ATACMS آمریکا را در اختیار دارند.

در این میان، یک منبع نزدیک به دولت اوکراین گفته‌ است که کی‌یف انتظار ندارد آمریکا در بسته نظامی جدیدی که قرار است این هفته اعلام کند سلاح تازه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha