۱۲ خانه محیط زیست امسال در مدارس کرمانشاه تاسیس شد

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری دانش آموزان در حفاظت پایدار از محیط زیست، امسال ۱۲ خانه محیط زیست در مدارس استان ایجاد شده است.

«لیدا کلانتری»، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی خانه های محیط زیست در مدارس، توسعه سواد زیست محیطی برای دستیابی به اهداف یک جامعه پایدار و مولد و پرورش شهروندانی متعهد به صیانت از محیط زیست حیاتی است.

وی با بیان اینکه در راستای سیاست های مردمی‌سازی فعالیت های محیط زیست، یکی از برنامه های اصلی این سازمان تاسیس خانه های محیط زیست است، افزود: خانه های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی محیط زیست و فضایی برای گفت و گو، بحث، چالش و مطالبه گری و همه مباحث مربوط به حوزه محیط زیست و مکانی برای استفاده از ظرفیت های مختلف جامعه در راستای حفظ محیط زیست است.

رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با قدردانی از همکاری مسوولان آموزش و پرورش استان در ایجاد این خانه های محیط زیست در مدارس یادآور شد: در همین راستا پیش بینی شده است تا پایان امسال تعداد خانه های محیط زیست مدارس به ۲۷ واحد افزایش پیدا کند.

۱۲ خانه محیط زیست امسال در مدارس کرمانشاه تاسیس شد

کلانتری، با بیان اینکه خانه های محیط زیست در مدارس با کتاب های زیست محیطی، بسته های آموزشی و سایر امکانات آموزشی تجهیز خواهد شد تاکید کرد: امروزه آموزش و پرورش و به ویژه معلمان به عنوان مهمترین رکن در نظام تعلیم و تربیت جامعه می توانند نقش اساسی در جهت تربیت نسلی آگاه، مسئولیت پذیر و دوستدار محیط زیست ایفا کنند.

وی با بیان اینکه خانه های محیط زیست را می توان به غیر از مدارس در ادارات، سازمان ها، شهرداری ها، دانشگاه ها، مساجد و حتی روستاها نیز دایر کرد افزود: متاسفانه مشارکت سازمان های دولتی و به ویژه شهرداری در این امر بسیار ضعیف است که امیدواریم با تغییر رویکردشان، سازمان حفاظت محیط زیست را در این زمینه یاری رسانند.

کلانتری، با اشاره به اینکه اولین خانه محیط زیست کانون های پرورش فکری کودکان در واحد شماره چهار این کانون در بوستان معلم کرمانشاه نیز روز گذشته افتتاح شد ادامه داد: در همین راستا بخشداری های پنج شهرستان نیز برای تاسیس خانه محیط زیست اعلام آمادگی کرده اند و خانه محیط زیست دانشگاه رازی کرمانشاه نیز ایجاد و بزودی افتتاح خواهد شد.

۱۲ خانه محیط زیست امسال در مدارس کرمانشاه تاسیس شد

رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: امیدواریم با مشارکت مردم، مسوولان و همچنین ورود دستگاه های اجرایی مانند شهرداری بتوانیم خانه های متعدد محیط زیست را در سطح شهرستان ها، روستاها و همه مناطق ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: با تاسیس این خانه ها، تولید محتوا در این حوزه صورت گرفته و سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند که با افزایش سواد و آگاهی در نهایت محیط زیست بیشتر و بهتر حفظ می شود.

به گزارش ایرنا، حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود که به همین جهت در راستای سیاست های مردمی سازی فعالیت های محیط زیست، یکی از برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس خانه های محیط زیست است که پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۱، به تعداد ۱۴۰۱ خانه محیط زیست در کشور تاسیس شود.

محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یافته و به جامعه و شهرهای سالمتری دسترسی داشته باشند.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان دارد و اکنون ۳۷۰ هزار نفر دانش آموز توسط ۲۶ هزار معلم در سطح استان مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha