۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۲۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85031948
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه آمریکا به آلمان، ترکیه و یونان می رود

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور از فردا پنجشنبه به وقت محلی، به آلمان، ترکیه و یونان سفر می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه از ۱۶ تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ (۲۷ بهمن تا سوم اسفند) به آلمان، ترکیه و یونان سفر خواهد کرد.

به گفته وی، بلینکن ۱۶ فوریه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر و در نشست های دوجانبه و چندجانبه شرکت خواهد کرد که مدعی شد محور آنها حمایت مستمر از اوکراین، کمک به ترکیه و مردم سوریه و تعهد واشنگتن به امنیت فرا آتلانتیک و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در ۱۹ فوریه از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه بازدید خواهد کرد تا از نزدیک از تلاش های ایالات متحده برای کمک به مقامات ترکیه و نیز برخی مناطق زلزله زده بازدید کند.

ند پرایس اضافه کرد که بلینکن سپس به آنکارا سفر خواهد کرد و با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و دیگر مقامات ارشد ترکیه دیدار خواهد کرد تا در مورد ادامه حمایت آمریکا از دولت و مردم ترکیه پس از زلزله های ویرانگر و همچنین راههای تقویت بیشتر مشارکت با آنکار بعنوان عضو ناتو گفتگو کند.

 سازمان جهانی بهداشت (WHO) وقوع زلزله مهیبی که ۶ فوریه برابر با ۱۷بهمن ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بخش‌هایی از ترکیه و شمال سوریه را لرزاند،  وخیم ترین فاجعه طبیعی طی یک قرن گذشته در ناحیه اروپایی عنوان کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی «پولیتیکو» (politico) با انتشار این خبر نوشت: هانس کلوگه (Hans Kluge)، مدیر منطقه‌ اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت که زمین‌لرزه‌های قدرتمندی که طی بیش از یک هفته گذشته مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند، بدترین فاجعه طبیعی در منطقه «اروپایی سازمان جهانی بهداشت» در یک قرن اخیر بوده است.

بنابراین گزارش کلوگه افزود: ما هنوز درحال بررسی شدت و بزرگی این زلزله هستیم و خسارت و هزینه ناشی از این زمین لرزه هنوز به درستی مشخص نشده است.

سازمان ملل متحد نیز در مورخ ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که نزدیک به ۹ میلیون نفر در سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های ویرانگر هفته گذشته قرار گرفته‌اند.

از سویی دیگر سازمان ملل درمورخ ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ فراخوانی بشردوستانه برای جمع‌آوری ۳۹۷ میلیون دلار جهت حمایت از زلزله زدگان سوریه برای مقابله با این زلزله ویرانگر صادر کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری گفت که این مبلغ کمک‌های مورد نیاز حدود پنج میلیون سوری طی یک دوره سه ماهه را تامین می‌کند.

وی بیان کرد که این کمک‌ها باید از هر سو و از همه جاده‌ها و بدون هیچ محدودیتی به همه طرف‌ها (مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان دولت) برسد.

گوترش افزود: رنج زلزله زدگان نباید با موانعی که انسان برای دسترسی، تامین مالی و تدارکات می‌سازد، افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha