استفاده از آب‌های نامتعارف در مدیریت خشکسالی موثر است

کرمانشاه- ایرنا- رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در کشور باتوجه به خشکسالی های پی در پی و کاهش نزولات آسمانی، گفت: استفاده از آب‌های نامتعارف باتوجه به محدودیت منابع آبی کشور در بحث مدیریت خشکسالی مؤثر و کارآمد است.

به گزارش ایرنا؛ دکتر «علی بهشتی‌آل‌آقا» عصر پنجشنبه در سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، افزود: مساله آب از گذشته تا به امروز جزو چالش‌های ساکنان فلات ایران بوده است. ایران همواره با چالش کم آبی مواجه بوده و شاید به همین دلیل است که ایرانیان برای مصرف بهینه آب به فکر ابداع قنات افتاده‌ و به عنوان مخترع قنات به دنیا معرفی شده‌اند.

وی اضافه کرد: در کشوری مانند ایران که همیشه با کم‌آبی درگیر بوده باید سیاست‌های کم آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف در برنامه قرار گیرد، باتوجه به محدودیت‌های موجود در زمینه منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف دیگر تنها یک گزینه نیست و چه بخواهیم، چه نخواهیم باید از این آب‌ها استفاده کنیم، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیریم.

استفاده از آب‌های نامتعارف در آبیاری فضای سبز

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در ادامه گفت: استفاده از آب غیرمتعارف یکی از راه‌های توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود، اما باید بااستفاده و بهره‌گیری از اصول مدیریتی آسیب‌های آن را به حداقل رساند، به عنوان نمونه باید به جای استفاده مستقیم از آب‌های نامتعارف از تصفیه برای کنترل آن بهره بگیریم و از مواد اصلاحی که به حذف فلزات سنگین منجر می‌شود برای حل مشکل تجمع فلزات سنگین استفاده کنیم.

بهشتی‌آل‌آقا اظهار داشت: استفاده از آب‌های نامتعارف شامل آب‌های آلوده به فاضلاب، آب‌های با درجه شوری بالا و آب‌های حاوی فلزات سنگین در بخش کشاورزی تبعات خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: استفاده از این آب‌ها در بخش کشاورزی در کنار آلودگی‌های زیست محیطی که ممکن است در پی داشته باشد، می‌تواند سلامت انسانها را هم به مخاطره بیاندازد، لذا باید از روش‌های نوین و علمی برای استفاده درست از این آب‌ها بهره بگیرد.

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، از موارد مناسب استفاده از آب‌های غیرمتعارف را استفاده از این آب‌ها در آبیاری فضای سبز شهری دانست و بیان کرد: باتوجه به کاهش چشمگیر منابع آبی، استفاده از آب‌های غیرمتعارف تصفیه شده بهترین راهکار برای نجات فضای سبز شهری است.

وی یادآور شد: به دلیل درگیر بودن کشور با دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت خشکسالی و از طرفی با توجه به دایمی بودن منبع پساب، این منبع می‌تواند نقش مهمی در تامین آب مصارف برخی بخش‌ها به ویژه صنعت ایفا کند.

تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری

در ادامه مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم با بیان اینکه به دنبال روش‌های کم‌آبیاری برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی استان هستیم، گفت: در این راستا تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری در برنامه است.

«امیر حسنی» اشاره ای هم به اقدامات خوب صورت گرفته در کرمانشاه در راستای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری داشت و افزود: هم اکنون بالای ۵۰ درصد اراضی آبی استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده‌اند، در حالیکه در کشور ۳۵ درصد اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز هستند.

وی اشاره ای هم به دیگر برنامه‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در راستای اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی داشت و گفت: در این راستا اقداماتی شامل جایگزینی کشت محصولات کم آب بر مثل زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی، ایجاد سایبان باغ، اجرا و نظارت دقیق بر الگوی کشت مصوب و سخت کردن عرصه برای کشاورزان غیربومی در برنامه استان قرار دارد.

ارسال ۸۲ مقاله به دبیرخانه همایش

عضو هیات علمی دانشگاه رازی و دبیر علمی سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف نیز اظهار داشت: ۸۲ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شد که چهار اثر آن رد و مابقی پذیرش شدند.

«هوشنگ قمرنیا» گفت: در جریان برگزاری این همایش ۲ روزه که به صورت مجازی از سراسر کشور شرکت کننده داشت، ۱۹ مقاله در حوزه استفاده از تکنیک‌های کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف ارایه شد و در روز دوم نیز شرکت‌کنندگان از سد«گاوشان» و تاسیسات آن بازدید کردند.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: ۲ همایش قبلی به ترتیب در شهرهای مشهد و فسا در استان فارس برگزار شد.

وی در ادامه از کشاورزان مهاجر به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی بخش کشاورزی کرمانشاه یاد کرد و افزود: این کشاورزان بااستفاده بی رویه از سموم و کودها برای تولید محصولات آب‌بری مثل سیب زمینی سرمایه‌های بخش کشاورزی استان را به خارج از استان منتقل می‌کنند.

قمرنیا، با بیان اینکه استان کرمانشاه ۱۵ هزار و ۵۵۳ حلقه چاه کشاورزی دارد، گفت: پنج هزار و ۵۴۶ مورد از این چاه‌ها بصورت غیرمجاز حفر شده‌اند.

تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در کرمانشاه

به گزارش ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی،۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha