۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85032882
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

هشت پایگاه در گیلان برای اهدای خون در عید مبعث فعال است

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان از فعالیت هشت پایگاه‌ انتقال خون استان برای اهداء خون در سالروز مبعث حضرت رسول اکرم (ص) خبر داد.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پایگاه‌های انتقال خون رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، بندرانزلی، تالش، آستارا و فومن برای خونگیری در سالروز مبعث حضرت رسول اکرم (ص) آماده حضور مردم برای اهدای خون به بیماران نیازمند است.

وی با بیان اینکه این پایگاه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ برای خونگیری از مردم نوعدوست برای اهدای خون فعال است، اضافه کرد: شماره تماس دفتر برنامه‌ریزی و جذب و نگهداری انتقال خون استان گیلان به شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ - ۰۱۳ و ۳۳۳۲۶۰۰۶ - ۰۱۳ برای پاسخگویی فعال است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران خاطر نشان کرد: از افراد واجد شرایط برای اهدای خون دعوت می شود که تا به پایگاه‌های یاد شده مراجعه و یاریگر انتقال خون استان برای تامین خون بیماران باشند.

وی با بیان اینکه با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، اظهار کرد: از هر واحد خون فرآورده‌هایی از جمله پلاکت و پلاسما تولید می‌شود از این‌رو اهدای خون امری خداپسندانه و نوعدوستانه بوده که موجب اهدای زندگی می‌شود.

پویش چتر سرخ زندگی از سوی سازمان انتقال خون با توجه به فصل سرما و کاهش ذخایز خونی نیز در استان گیلان راه اندازی شده که علاقمندان برای شرکت در این پویش تا پایان اسفندماه فرصت دارند تا با اهدای خون به تامین نیاز استان و بیماران کمک کنند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآروده‌های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha