۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 2712
کد خبر: 85036110
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهردار بیرجند: بودجه شهرداری ۱۰۰ درصد افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - شهردار بیرجند گفت: کاهش اتکای بودجه شهرداری به شهر فروشی یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری است و مجموعه تدابیر منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری در دوره یک ساله شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی بهترین روز سه‌شنبه در دیدار مدیران شهرداری با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: مساله‌ای که همیشه مورد تاکید بوده، بودجه است و ما در شهرداری چند نکته را در رابطه با بودجه مورد توجه قرار دادیم.

وی گفت: نکته اول کاهش فشار اقتصادی بر اقشار آسیب‌پذیر است و در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ به شورای شهر بیرجند ۲۵ درصد بهای خدمات و عوارض را برای اکثریت جمعیت آسیب‌پذیر شهر کاهش دادیم یعنی در قسمت عمده‌ای از شمال شهر نه تنها در سال ۱۴۰۱ افزایش هزینه نداشتیم بلکه آن را کاهش دادیم و به عبارتی شهر را برای اقشار آسیب‌پذیر ارزان‌تر کردیم که این روند در بودجه ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کرده است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: نکته دوم کاهش اتکای بودجه شهرداری به تخلفات ساختمانی است و کاهش تخلفات ساختمانی به لحاظ رعایت مسائل شرعی و اسلامی که به آن اعتقاد داریم، همواره دغدغه نماینده ولی فقیه در استان بوده که در این دوره از مدیریت شهری سعی کردیم موضوعات مدنظر محقق شود.

وی افزود: ما در بودجه شهرداری بیرجند تخلفات ساختمانی و بودجه‌ای که از این محل کسب می‌شود را به حداقل رساندیم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

بهترین نکته سوم را افزایش اتکای بودجه به درآمدهای پایدار ذکر کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در همه دوره‌ها و کشور تحقق درآمدهای پایدار است و همیشه عنوان کرده‌ایم که باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

وی افزود: اولین کاری که در شهرداری انجام دادیم قراردادهای مشارکتی برای ساخت مسکن در زمین‌های متعلق به شهرداری بوده و الان زمین‌های شهرداری خام‌فروشی نمی‌شود بلکه با کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک با شهرداری دارند، وارد مذاکره شدیم.

شهردار بیرجند گفت: این اقدام منجر به رونق اقتصادی و اشتغالزایی می‌شود لذا یکی از مهمترین اهداف ما علاوه بر درآمدهای پایدار ایجاد شغل است هرچند شهرداری جزو دستگاه‌های متولی شغل نیست ولی همواره این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم ضمن اینکه ارزش افزوده زمین‌های شهرداری را به دنبال دارد.

وی افزود: برای نمونه در خیابان ظفر قراردادهای متعددی را منعقد کردیم که منجر به تولید ۵۰ واحد مسکن در سال آینده می‌شود.

بهترین اقدام دوم در حرکت به سمت درآمدهای پایدار را انعقاد قرادادهای مشارکتی در املاک تجاری متعلق به شهرداری عنوان کرد و گفت: سومین اقدام مشارکت با بخش خصوصی در بخش‌های مختلف است که مورد علاقه طرفین باشد.

وی تصریح کرد: مجموعه این تدابیر و عوامل منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری در دوره یک ساله شد که گام بلندی است یعنی زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم بودجه آن ۳۰۰ میلیارد تومان بود و بودجه ۱۴۰۲ که به شورای شهر تقدیم و چند روز قبل مصوب شد به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

شهردار بیرجند گفت: قسمت عمده این بودجه به سمت کارهای عمرانی سوق داده می‌شود و با انضباط اداری و مالی که در شهرداری به دنبال آن هستیم برکات زیادی برای شهر به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی افزایش ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه کار مشکلی است ولی مدیران شهرداری دلسوزانه و شبانه‌روزی به دنبال تحقق این عدد هستند تا سال آینده مثل امسال بتوانیم جهشی را در بودجه‌ها و پروژه‌های عمرانی داشته باشیم.

بهترین گفت: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری بیرجند ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و در متمم بودجه امسال نیز مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومانی را به شورای شهر اعلام کردیم که اختلاف سلیقه‌ها مانع از انجام آن شد و اگر این اتفاق مبارک می‌افتاد، بودجه ۱۴۰۲ را می‌توانستیم بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم و این ظرفیت در شهرداری وجود دارد که با حمایت مسوولان استان باید محقق شود.

وی از جمله پروژه‌های در دست پیگیری شهرداری به منطقه گردشگری بند دره بیرجند اشاره کرد و افزود: سه هزار متر مربع زمین در بند دره وجود دارد و زمین‌های بی‌بدیل در اختیار شهرداری است که باید از طریق جذب سرمایه‌گذار این مجموعه رفاهی را ایجاد کنیم.

شهردار بیرجند گفت: احداث مجموعه تجاری با هزار متر مربع در خیابان ملاصدرا را دنبال می‌کنیم و ساخت سردخانه ۷۰۰ تنی در دوشنبه بازار بیرجند که از نیازهای عمده شهر است در برنامه است.

وی افزود: اگر بتوانیم این سردخانه‌ را احداث کنیم قطعا در ارائه میوه و تره بار تازه و از همه مهمتر قیمت کمتر از بازار به مردم موثر است، الان با وجود محدودیت‌هایی که داریم روزانه یا حداکثر هفتگی میوه را وارد می‌کنیم اما با احداث سردخانه شرایط تغییر می‌کند و شهروندان می‌توانند از میوه با کیفیت و حداقل ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار بهره‌مند شوند.

بهترین با تاکید بر توجه ویژه به زیرساخت‌های شهری گفت: متاسفانه در سنوات گذشته زیرساخت‌های شهری در بیرجند مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته و در برخی زیرساخت‌ها وضعیت قرمز را داریم که باید به فوریت ترمیم شود.

وی ادامه داد: در سه هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهر بیرجند ۶۸ دستگاه اتوبوس آماده به کار داریم و سال گذشته و پایان امسال نزدیک به ۴۰ نفر از رانندگان سازمان حمل و نقل شهری بازنشسته می‌شوند که بحرانی را در شهرداری ایجاد می‌کند و می‌بایست در سال‌های قبل مورد نظر قرار می‌گرفت که اکنون مشکل‌آفرین نباشد.

شهردار بیرجند گفت: مردم به حق گلایه دارند که گاهی فاصله بین رسیدن اتوبوس طولانی می‌شود و به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌رسد، ما به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ دقیقه را در نظر گرفتیم اما به دلیل محدودیت تعداد اتوبوس گاهی بیشتر می‌شود.

وی افزود: اغلب اتوبوس‌ها از نظر سامانه گرمایشی و سرمایشی مشکل دارند چون عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر بیرجند بالای ۱۳ سال است و هر اتوبوس ۶ تا ۷ سال باید در مدار خدمت باشد.

بهترین گفت: از سال گذشته رایزنی‌هایی را با وزارت کشور شروع کردیم و از محل یارانه‌هایی که وزارت کشور به شهرداری‌ها و اولین بار در دولت سیزدهم با وجود تنگناهای اقتصادی پرداخت شد، پنج دستگاه اتوبوس از محل یارانه‌ها به بیرجند اختصاص یافت و با رایزنی به ۱۵ دستگاه افزایش یافت.

وی اظهار داشت: با ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس و حدود ۷۰ دستگاه فعلی عدد بزرگی می‌شود که ۱۰ دستگاه را خریداری کردیم و پول به کارخانه‌های سازنده پرداخت شده لذا دهه فجر امسال سه دستگاه اتوبوس نو را وارد ناوگان شهری کردیم.

شهردار بیرجند گفت: هر دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان قیمت دارد یعنی دولت ۷۵ میلیارد تومان برای ۱۵ دستگاه به شهر بیرجند اختصاص داده و ۱۰ دستگاه ون نیز به ارزش ۴.۴ میلیارد تومان خریداری شده تا در مناطقی که اتوبوس امکان تردد ندارد یا برای سرویس مدارس به کار گرفته شوند.

وی افزود: آتش نشانی هم از زیرساخت‌های مهم شهری است که شبانه‌روز فعالیت دارد و در این مجموعه نیز بحران نیروی انسانی داریم به طوری که سال‌های گذشته برای جایگزینی آتش نشان‌های متبحر به جای نیروهای بازنشسته اقدام موثری صورت نگرفته لذا تعدادی زیادی از همکاران را به دلیل بازنشستگی نخواهیم داشت و به دنبال این هستیم که نیروی جایگزین با فرآیند خاص خود جذب شود.

بهترین گفت: یک دستگاه خودروی هشت تنی را در سال جاری برای آتش نشانی با هزینه حدود ۲ میلیارد تومان خریداری کنیم و با پیگیری‌های استاندار و شهرداری یک دستگاه سنگین آتش نشانی به زودی وارد ناوگان شهری می‌شود و می‌توانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: آتش نشانی بیرجند علاوه بر مرکز استان، شهرک‌ها، روستاها و حتی شهرهای اطراف را پوشش می‌دهد و بیش از دو سوم وسعت استان را پشتیبانی می‌کند ولی همکاران ما بیش از ۱۰ سال است که لباس استاندارد در اختیار ندارند و اخیرا ۵۰ دست لباس جدید هر لباس ۳۰۰ میلیون تومان تهیه شده است.

شهردار بیرجند گفت: یکی از مواردی که باعث مرگ و میر همشهریان شده ورود به بندهای خاکی اطراف بیرجند علیرغم اطلاع‌رسانی‌های متعدد است و جزو آب‌های کدر هستند لذا برای افزایش توانمندی نیروهای امدادی دوره‌های غواصی در بیرجند برگزار شد و همکاران واجد شرایط در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی افزود: سایر تجهیزات از جمله لباس شیمیایی با توجه به احتمال بروز خطرات جدید و لزوم پدافند غیرعامل خریداری شده لذا با تهیه خودروهای آتش نشانی و لباس‌های استاندارد، همکاران ما با سرعت و اطمینان خاطر بیشتر خدمات‌رسانی می‌کنند.

بهترین یکی از انتظارات به حق مردم را آسفالت خیابان‌ها عنوان کرد و گفت: آسفالتی که در سال‌های قبل انجام شده به دلایل متعدد از جمله عملیات عمرانی دستگاه‌های زیربنایی مثل آب، برق، گاز و مخابرات شکافته و باعث می‌شود آسفالت دچار ناهماهنگی متعدد شود.

وی افزود: دستگاه سنگ شکن در کارخانه آسفالت بیرجند به زودی وارد مدار می‌شود و نصب دستگاه باسکول که تاکنون در این کارخانه وجود نداشته، اقدام موثری در شفاف‌سازی است.

شهردار بیرجند گفت: یکی از کارهای بزرگی که دولت سیزدهم انجام داده تخصیص هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان به مرکز استان است که در سنوات گذشته وجود نداشته و یکی از زیرساخت‌های اصلی، آسفالت معابر شهری است که با فراغت بهتری می‌توانیم خدمات لازم را ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: هر جایی که ادارات زیرساختی آمادگی آسفالت را اعلام کنند کمتر از یک هفته آسفالت می‌کنیم و امیدواریم جشن پایان آسفالت در مهرشهر نیز سال آینده برگزار شود که مستلزم همکاری دستگاه‌های زیرساختی به خصوص شرکت آب و فاضلاب است.

بهترین هوشمندسازی شهرسازی را از دیگر اقدامات در دست پیگیری شهرداری ذکر کرد و گفت: یکی از گلوگاه‌های فساد در شهرداری‌ها سیستم شهرسازی است و وقتی هوشمند شود از رفت و آمدهای مردم و خیلی زمینه‌های فساد جلوگیری می‌شود.

وی افزود: توافق‌نامه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی داشتیم و ۲ میلیون لیتر سهم پساب را برای آبیاری فضای سبز شهری گرفتیم بنابراین برای کاهش استفاده از آب شرب در بسیاری از خیابان‌ها سامانه‌های نوین آبیاری اجرا می‌شود تا آب شرب به مردم بازگردد.

شهردار بیرجند گفت: توافق‌نامه دیگری با اداره کل راه و شهرسازی در رابطه با آرامستان بیرجند که وضعیت قرمز دارد، به امضا رسید و ۹۳ هکتار زمین برای آرامستان جدید در جاده شوشود را تحویل گرفتیم که از سال آینده نسبت به تسطیح آن اقدام می‌شود تا یکی از نگرانی‌های شهروندان را برطرف کنیم.

وی به موضوع حل اراضی پادگان ۰۴ بیرجند اشاره کرد و افزود: این موضوع که خواسته مردم و مسوولان بوده، چالش‌های متعددی بین مسوولان شهری، شهرستانی، استانی و حتی کشوری ایجاد کرده بود و با کار چهار جانبه‌ای که صورت گرفت، اراضی تعیین تکلیف شد.

بهترین تصریح کرد: در حال حاضر مساله و بحرانی به نام اراضی پادگان در شهر نداریم و منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی شده که در آینده نزدیک بازگشایی امتداد خیابان عدل را داریم تا این مساله را به صورت اساسی حل کنیم.

وی گفت: مشکل درختان خشک شده پادگان نیز مباحث عمده را در شهر و بین مردم ایجاد کرده و در این مورد به تفاهم‌نامه خوبی با محوریت استانداری رسیدیم و مساله حل شده است.

شهردار بیرجند افزود: یکی از طرح‌های خوبی که دهه فجر امسال افتتاح شد، پارکینگ خیابان طالقانی است که به عنوان معبر شریانی درجه ۲ وضعیت قرمز دارد و ۲ هزار متر مربع زمین در این خیابان پرتردد به تملک شهرداری درآمد و پس از تسطیح به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

وی گفت: علاوه بر این زمین به دنبال ایجاد تعداد بیشتری پارکینگ در شهر به‌ویژه خیابان طالقانی هستیم و با تعدادی از مالکان نیز به توافق رسیدیم که تعریض خیابان انجام شود.

بهترین ادامه داد: احداث سر در بازار بزرگ بیرجند از کارهای ماندگار و در دست انجام است زیرا در بازار هویت تاریخی و اسلامی خود را پیدا نمی‌کنیم لذا پروژه‌ای در سه فاز با حدود سه میلیارد تومان اعتبار دنبال می‌شود و سازه سر در بازار آماده نصب است که جلوه خاصی به میدان امام خمینی (ره) و بازار می‌دهد.

وی گفت: یکی از پروژه‌های فاخر و بزرگ شهرداری که در حال اجرا داریم، باغ شهرداری است و به عنوان بزرگترین پارک شهر با ۱۱ هکتار وسعت و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال احداث است.

شهردار بیرجند افزود: این پروژه سه فاز دارد که امیدواریم فاز اول و دوم تا پایان امسال انجام شود و قسمت عمده باغ در اختیار مردم قرار گیرد همچنین براساس رهنمود نماینده ولی فقیه در استان نمازخانه با وسعت ۵۰۰ متر مربع و فضای اطراف با استعداد ۲ هزار نفر را مدنظر قرار دادیم.

وی ایجاد بازارچه و خانه‌های صنایع دستی را از دیگر برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: بازارچه صنایع دستی با ۲۴ غرفه در ضلع شمالی فرهنگسرای شهر راه‌اندازی و دهه فجر افتتاح شد که در رونق کسب و کار و گردشگری همچنین ارائه هویت شهر و استان ما موثر است.

بهترین بیان کرد: با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی ۷۰ رویداد فرهنگی در یک سال گذشته با محوریت فرهنگسرای شهر برگزار شد و استقبال مردم از جشن‌های دهه فجر چشمگیر بود که برخی شب‌ها تا چهار هزار نفر از شهروندان نیز در این برنامه‌ها شرکت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha