۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۹
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85039809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احیای  دوران طلایی تئاتر اصفهان به معنای رونق اقتصاد گروه‌های نمایشی است

اصفهان -ایرنا - احمد دهقان کارگردان تئاتر گفت: دهه ۴۰ و ۵۰ دوران طلایی تئاتر اصفهان بوده است و مردم از سراسر ایران برای دیدن نمایش به این شهر سفر میکردند؛ اگر مجدد چنین اتفاقی رخ دهد اقتصاد گروههای نمایشی رونق می‌گیرد.

دهقان کارگردان نمایش " بل و اختراع دردسرسازش" است و این اثر اولین اجرای صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در اصفهان است که امروز ۱۱ اسفند در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

این کارگردان که از سال ۸۴ وارد عرصه تئاتر شده است و در نمایش ایرانی تخصص دارد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از سال ۹۱ با شاگردی استاد حمید سمندریان کار در این عرصه را ادامه دادم و نمایش " بل و اختراع دردسرسازش" ششمین یا هفتمین اثر تولیدی من است.

وی افزود: این اولین سالی است که در جشنواره خندستان که در سطح ملی برگزار می‌شود شرکت می‌کنم و دومین دوره حضورم در این جشنواره است که در سال ۹۲ نیز کاندیدای بازیگری در این جشنواره شدم.

کارگردان و نویسنده نمایش " بل و اختراع دردسرسازش" از اصفهان، تصریح کرد: بازیگران این نمایش را شیرین ریاضی، احمد دهقان، بیژن نمکی زاده، رونیکا آذری، امیرحسین عنایت، محبوبه عنایت و فاطمه سیاه کوهی و نور حسن محمدی و موسیقی محمد نادری تشکیل می‌دهند.

وی گفت: مضمون نمایش، زندگینامه الکساندر گراهام بل مخترع تلفن است که سال پیش در زمانی که زمزمه هایی مبنی بر فیلترینگ اینترنت بود نگارش شد و در آن سال که جشنواره خندستان به‌صورت نمایش نامه نویسی برگزار می شد در آثار اقتباسی جز ۱۰ کار برگزیده انتخاب شد.

دهقان خاطرنشان کرد: اثر بل و اختراع دردسر سازش در جشنواره تئاتر استانی اصفهان شرکت کرد و موفق به کسب پنج جایزه بازیگر مرد، بازیگر زن، کارگردانی، نویسندگی و موسیقی شد و به دلیل علاقه به گونه‌های نمایش فانتزی چند نمایش قبلی که نوشتم نیز با همین حال و هوا بوده است.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود جشنواره خندستان با توجه به اینکه متولیان برگزاری آن در راستای احیای مجدد این جشنواره بعد از ۹ سال تلاش کرده اند، به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

دهقان با بیان اینکه جامعه نیاز به جشنواره‌های کمدی دارد، خاطرنشان کرد: نپذیرفته شدن سایر کارها در خندستان با توجه به اینکه کارهای بسیار باکیفتی بوده اند نشان از کیفیت بالای خندستان دارد که بطور حتم در سال آینده جشنواره خندستان با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

وی افزود: تئاتر برای همه مردم است که امیدوارم دست اندرکاران این جشنواره بستری را فراهم کنند تا تمامی گروه های نمایشی در سراسر کشور به اجرا بپردازند و من نیز به عنوان نماینده اصفهان در سایر استان‌ها، اجرا داشته باشم.

دهقان با اشاره به دوران طلایی تئاتر اصفهان و تاثیر بازگشت این دوران در اقتصاد هنر تئاتر گفت: اگر بطور مثال بتوانم ۲۰۰ شب این کار را در سراسر ایران به اجرا ببرم تئاتر شغل و محل درآمدزایی من خواهد شد و مشکل اقتصادی هنر تئاتر نیز رفع می شود.

جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان از امروز ۶ اسفند در شهر اصفهان شروع شده است و تا یازدهم همین ماه ادامه خواهد داشت.

این جشنواره در سه بخش صحنه ای، خیابانی(آزاد) و خیابانی ویژه زاینده رود آثار هنرمندان ۳۲ استان کشور را میزبانی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha