یادمان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران در یزد رونمایی شد

یزد-ایرنا- یادمان مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران پس از ۱۳ سال بلاتکلیفی، روز شنبه در مراسمی به مناسبت اعیاد شعبانیه با حضور استاندار یزد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی استاندار یزد در این مراسم که در حسینیه خرمشاه برگزار شد با قدردانی از دستگاه‌های پیگیر ساماندهی این مجموعه و همکاری ارزشمند هیات امنا و مردم این محله گفت: در این مکان شخصیتی آرامیده که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است و همین موضوع اهمیت تکریم مرحوم آذریزدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مقبره آذریزدی یکی از دغدغه های اصحاب فرهنگ و هنر بود که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری یزد به بهره برداری رسید، افزود: این اقدام ارزشمند امروز به بار نشست و باید ادبیات کودک و نوجوان کشور که پیشرانه آن افرادی مانند آذریزدی است را توسعه دهیم و این استان محور توسعه ادبیات کودک و نوجوان شود.

ابوالقاسم محی الدینی، شهردار یزد نیز در این مراسم با اشاره به ساماندهی این مجموعه پس از ۱۳ سال اختلاف نظرها گفت: ساماندهی آن به شهرداری واگذار شد که ضمن بازنگری در طرح اولیه و انجام توافقاتی، عملیات ساماندهی آن از چهار ماه پیش با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال آغاز و اکنون آماده بهره‌برداری شد.

مدیر منطقه ۴ شهرداری یزد نیز در این مراسم از مرحوم آذریزدی به عنوان نگینی برجسته در حوزه ادب و فرهنگ استان یزد یاد کرد و گفت: پس از سال‌ها انتظار اهالی هنر و ادب، ساخت یادمان و بازپیرایی محوطه مقبره آذریزدی از سال ۱۳۹۶ کلید خورد اما با وقفه طولانی مدت مواجه شد که با بازدید استاندار و دستور شهردار، ساخت پروژه با طراحی جدید از مهرماه امسال آغاز و پیش از موعد مقرر آماده و در آستانه سالگرد تولد این نویسنده به بهره‌برداری رسید.

سید ابوالفضل کشفی افزود: طراحی المان این مقبره برگرفته از سبک معماری ایرانی اسلامی است که برای احداث و تکمیل آن حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری یزد و به همت اداره عمران شهرداری منطقه چهار تامین اعتبار و اجرا شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری یزد عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه شامل کف سازی، آماده سازی محوطه، بنای یادمان، نصب سردیس، نصب سنگ قبر، دیوارنویسی سنگی، نرده و حصار محوطه اطراف، نورپردازی و مبلمان است.

 مهدی آذریزدی (آذر خرمشاهی)، نویسنده و بازنویس آثار کودکان و خالق کتاب "قصه های خوب برای بچه های خوب" در سال‌ ١٣٠٠ در آبادی خرمشاه یزد به دنیا آمد؛ از کودکی همراه پدرش کشاورزی و باغبانی می‌کرد ، درمدرسه‌ خان یزد مقدمات صرف و نحو را خواند و دو سال نیز شاگرد کتابفروشی بود و از سال ۱۳۲۱ به تهران آمد و همچنان شاگرد کتابفروشی و کارگرچاپخانه باقی ماند.

وی بیشتر تصحیح کتاب‌های در حال چاپ را انجام می داد ، از روی کتاب نیز عکاس را آموخت و مدتی هم این حرفه را پیشه کرد اما دوباره به دنیای کتاب برگشت.

در سال ۱۳۳۶ نخستین اثر وی با عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب » منتشر شد ، آثار دیگری نیز در حوزه کودک و نوجوان از وی به چاپ رسید و درسال ۱۳۴۵ جایزه‌ یونسکو را از آن خود کرد ،درسال ۱۳۴۷ نیز جایزه‌ بهترین کتاب‌های سال را گرفت.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.

زنده‌یاد آذریزدی از پرتیراژترین نویسندگان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران است که بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان نوشته است.

وی در ۱۸ تیرماه سال ۸۸ و در سن ۸۷ سالگی بر اثر بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha