هشدار استاندارد فارس به واحدهای بدون مجوز تولید بتن

شیراز- ایرنا- مدیرکل استاندارد فارس ضمن اعلام هشدار به واحدهای بدون مجوز تولید بتن گفت: از آنجا که عمده مصالح ساختمانی مورد مصرف در ساخت و سازها مشمول استاندارد اجباری است، لذا تولید و عرضه آنها بودن پروانه کاربرد نشان استاندارد ممنوع است.

محمد مهدی رزمجو روز یکشنبه بر لزوم رعایت استانداردها دراین حوزه تاکید کرد و افزود: بر همین اساس و برای پیاده سازی قوانین استاندارد اجباری در حوزه مصالح ساختمانی با توجه به نقش این مصالح در کیفیت بنا و همچنین به منظور اطمینان از تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد جمله بتن، خرپا، تیرچه، تیرآهن و میلگرد، بلوک سقفی، شن و ماسه و آجر، نظارت‌های جدی‌تری بر تولید و عرضه از سوی اداره کل استاندارد فارس به عمل خواهد آمد.

وی، بخش مهمی از ایمنی و استحکام ساخت و سازها را وابسته به کیفیت مصالح ساختمانی دانست و اظهار داشت: کارشناسان اداره کل استاندارد فارس با نظارت های مستمر بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان، ضمن نمونه برداری از محصولات تولیدی و انجام آزمون، از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل می‌کنند.
مدیر کل استاندارد فارس، با اشاره بر نقش استاندارد در زمینه نظارت بر فرآورده‌ها و خدماتی تاثیرگذار بر سلامت و ایمنی مردم گفت: این اداره کل با نظارت بر مراکز تولید و عرضه مصالح ساختمانی استان، کنترل های لازم را بعمل می آورد ودر صورت مشاهده محصولات غیر استاندارد و یا مغایر با استاندارد، اقدامات حقوقی را تا حصول نتیجه دنبال خواهد کرد.
رزمجو، یکی از مشکلات اساسی در استفاده از مصالح ساختمانی را عدم آشنایی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان این مصالح با مشخصات استاندارد و توجه صرف به قیمت پایین آنها دانست.
وی، کیفیت بتن آماده را نیز از جمله دغدغه های اصلی استاندارد در ساخت و سازها دانست و افزود: برای حل این مشکل تمام واحدهای تولیدی بتن آماده استان شناسایی شده‌ و به آن دسته از واحدهایی که فاقد پروانه هستند اخطار داده شده که در صورت عدم اقدام به درخواست و اخذ پروانه استاندارد، ضمن پلمپ خط تولید آنها، به مراجع قضایی نیز معرفی خواهند شد.
او گفت: کارفرمایان و مجریان مکلف به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هستند و مهندسان ناظر نیز نقش کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد را دارند.
مدیر کل استاندارد فارس اضافه کرد: در بحث استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد باید در بین مردم و سازندگان فرهنگ سازی های لازم صورت پذیرد و به این نکته هم توجه کرد که مردم ممکن است به منظور کاهش هزینه های تمام شده ساخت، از مصالح با کیفیت کمتر استفاده کنند که این موضوع یکی از آفت ها و دلایل ضعف در کیفیت ساخت و سازها است.
رزمجو گفت: لیست مصالح ساختمانی استاندارد هر ماه به شکل مستمر به تمامی دستگاه‌های دخیل در امر ساخت و ساز ارسال می شود و پیمانکاران و سازندگان استان هم می توانند از طریق سایت اداره کل استاندارد از اسامی این مصالح مطلع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha