نقد مستمر رسانه ای از حوزه آموزش و پرورش بازآفرینی را در پی خواهد داشت

یاسوج - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از تعامل رسانه ها با این مجموعه آموزشی و تربیتی قدردانی کرد و گفت : در کنار بیان قابلیت ها نیازمند نقد مستمر هستیم چرا که معتقدیم این رویکرد موجبات بازنگری و بازآفرینی را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا ، حسنعلی عزتخواه روز یکشنبه در نشست با رسانه ها بمناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی افزود: مجموعه تحول زای آموزش و پرورش هیچگاه خود را از نقد رسانه ای بی نیاز نمی داند بلکه همواره بدنبال این هست که در تحقق سرفصل های سند تحول بنیادین از مشورت دهی و گاها نقد رسانه ای غافل نشود تا به نتایج و خروجی مثبتی دست یابد.

عزتخواه به هفته تربیت اسلامی که از هشتم تا چهاردهم بهمن ماه نامگذاری شده اشاره کرد و افزود: از انجا که عقل پیشران تربیت است اگر عاقلانه مسائل تربیتی را مطرح نکنیم بخوبی نمی توانیم در اهداف پیش بینی شده مان موفق عمل کنیم .

وی گفت : یک مربی موفق باید بداند که تربیت کسب کردنی نیست بلکه کشف کردنی است و باید در این حوزه ظریف و حساس که با دانش اموزان به عنوان آینده سازان این مملکت روبرو هستیم با یاری گرفتن از والدین و رسانه ها فضایی را فراهم سازیم که به کشف تربیت در ذهن فعال دانش آموز کمک کنیم .

عزتخواه در ادامه به تشریح برنامه های هفته امورتربیتی و تربیت اسلامی در سه هزار مدرسه استان پرداخت و افزود: باید معلمان و مربیان ما باید بخوبی سند تحول بنیادین را مطالعه کنند و به دنبال تربیت دانش آموز چند ساحتی باشند و از تربیت تک بعدی (فقط علمی )دانش آموزان دوری گزینند.

وی به برخی ویژگی های یک دانش آموز چند ساحتی از جمله دینداری ، علم اموزی ، مسئولیت پذیری ، انتخاب گری ، حقیقت جو ، خرد ورز و پرسش گری اشاره کرد و تصریح کرد: در سایه پرورش و تربیت چنین دانش آموزانی قطعا به یک جامعه ایده آل دست خواهیم یافت.

رسانه ها در زمینه سازی هدایت تحصیلی نقش موثری دارند

معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرایند هدایت تحصیلی برای ۱۱ هزار دانش آموز پایه نهم متوسطه اول این استان آغاز شده است که مطابق با سوابق تحصیلی، استعداد و علاقه دانش آموزان، نظر اولیا، معلمان و مشاوران دنبال می شود.

"محمد جمالی آرند" اضافه کرد: هدایت تحصیلی چندین ملاک دارد که هر کدام به میزان مشخصی در این فرآیند سهم دارند، سوابق تحصیلی ۳۵ درصد، نتایج آزمون مشاوره ۳۰ درصد، نظر دانش آموز درصد ۱۰ درصد، نظر والدین ۵ درصد، نظر معلم ۱۰ درصد و نظر مشاور ۱۰ درصد در این فرآیند موثر است.

وی یادآور شد: تاکنون توازن رشته ای و هدایت تحصیلی در استان انجام نشده است و رویکرد جدید آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی دانش آموزان با آگاهی بخشی خانواده ها و تاکید بر توان، استعداد و علاقه دانش آموزان به رشته مورد نظر است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش، با اشاره به تعطیلی و عدم استقبال از رشته ریاضی در استان گفت: با برنامه ریزی موثر در سال تحصیلی جدید، ۵۰۰ دانش آموز به رشته ریاضی هدایت تحصیلی شده که رشد ۹ درصدی در رشته های فنی و حرفه ای محقق شده است.

جمالی آرند اضافه کرد: به دلیل گرایش اغلب خانواده ها به رشته های انسانی و تجربی، رشته های "ریاضی" و "فنی و حرفه ای" در برخی از دبیرستان‌های استان تعطیل شده بود و همچنین تجهیزات فنی و حرفه ای هنرستان ها در حال فرسوده شدن بودند.

وی نقش رسانه ها در هدایت تحصیلی دانش اموزان با آگاهی بخشی به والدین دانش آموزان بسیار مفید و موثر دانست و اظهار کرد: رسانه ها می توانند این بارسنگین که بر دوش خانواده ها و اموزش و پرورش هست را تسهیل کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها خواست تا علاوه بر اطلاع رسانی در زمینه آگاه سازی خانواده و هدایت تحصیلی دانش آموزان به ایفای نقش بپردازند.

جمالی اظهارکرد: از استان کهگیلویه و بویراحمد در کنکور سراسری ۱۴ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند که ۲۰۰ نفر قابلیت قبولی دارند و مابقی پشت سد کنکور می مانند و نیاز است که هدایت تحصیلی آنها به نحو مطلوب تری انجام شود.

رسانه برای آموزش و پرورش یک فرصت است نه تهدید

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای آموزش و پرورش در اجرایی کردن صحیح و هدفمند برنامه های کاری اش نام برد و افزود: هیچگاه آموزش و پرورش به رسانه و نقد رسانه ای بمنزله تهدید نگاه نمی کند .

سید ولی موسوی افزود: از رسانه ها انتظار می رود که در شناسایی و معرفی فعالان عرصه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش را یاری دهند تا بتوانیم به آینده این استان با شکوفایی بهتر استعدادهای دانش آموزی کمک کنیم .

وی با اشاره به تعامل خوب رسانه ها باآموزش و پرورش استان اظهار کرد : بر همین اساس جشنواره خبری را با همفکری رسانه ها تعریف کرده ایم که بزودی از آن رونمایی خواهد شد و در قالب این جشنواره عملکرد فعالان رسانه ای در تولید محتوای لازم در حوزه آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha