۲۴ مخاطره محیط زیست خلخال را تهدید می‌کند

اردبیل- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست خلخال از مجموع ۲۷ مخاطره محیط زیستی شناسایی شده در استان اردبیل ۲۴ مخاطره محیط زیست خلخال را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، نعمت‌الله جوانمردی در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی خلخال اظهار کرد: در حالی که میانگین سرانه فضای سبز تعریف شده برای هریک نفر از سوی سازمان ملل ۲۰ الی ۲۵ متر است، سرانه فضای سبز برای هر شهروند خلخالی و با وجود ظرفیت‌های طبیعی و آب وهوای مساعد تنها ۶/۵ متر برای هر نفر است.

رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست خلخال گفت: از مجموع ۲۷ مخاطره زیست محیطی شناسایی شده مربوط به بخش محیط زیست انسانی در استان اردبیل،۲۴ مخاطره این شهرستان را در معرض تهدید قرار داده است.

جوانمردی افزود: این شهرستان عاری از سه نوع مخاطره از جمله افت سفره‌های زیرزمینی، مخاطرات ناشی از پساب آب‌گرم‌های معدنی به رودخانه‌ها و تغییرات دمایی ناشی از آن و همچنین مخاطره مربوط به پایین بودن سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت استان نسبت به وسعت این منطقه است.

وی در عین حال گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از معادن سنگ و شن و ماسه منطقه، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پرکردن دره‌ها و مسیل آب‌های روان با هدف فروش زمین از سوی افراد سودجو، هدایت پساب‌های انسانی به سد بفراجرد به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب شرب شهر خلخال، رها سازی ماهیان زینتی به رودخانه‌ها ،رها سازی ظروف خالی سموم مقابله با آفات نباتی وکشاورزی در طبیعت از مخاطراتی است که محیط زیست خلخال را تهدید می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال ادامه داد:هدایت فاضلاب خام روستایی به رودخانه‌ها، رهاسازی زباله‌های سبک در طبیعت ، استفاده غیرمتعارف از سموم شیمیایی برای مقابله با آفات نباتی ، ورود گونه‌های غیربومی از طریق مزارع پرورش ماهی، آلودگی‌های صوتی ناشی از فعالیت صنایع ، افزایش روزافزون سلاح‌های شکاری مجاز و غیرمجاز و شیوع بیماری در بین جانواران وحشی منطقه از دیگر مخاطرات زیست محیطی در این منطقه است.

وی آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی واقع شده در مراتع و جنگل‌های منطقه را تهدیدی بزرگ برای این شهرستان اعلام کرد و افزود: همه ساله در جریان آتش‌سوزی‌های مراتع سطح قابل‌توجهی از مراتع طعمه حریق شده و از بین می‌رود.

جوانمردی در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستاها و اجرای طرح آموزشی یک ساعت با محیط‌بانان برای دانش‌آموزان را از برنامه‌های این اداره برای جلوگیری از افزایش مخاطرات زیست محیطی ذکر کرد.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با ۸۸ هزار هکتار مساحت به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده استان اردبیل و نگین شمال غرب کشور از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است.

وجود مراتع سرسبز ، منابع آبی فراوان و وفور غذا برای وحوش زمینه مساعدی برای زیست انواع جانواران وحشی نادر از جمله پلنگ ، سیاه گوش ، خرس و علف‌خوارانی همچون کل ، بز وحشی و پرندگان شکاری از جمله شاهین ،عقاب ، انواع کبک ، تیهو و گوشت‌خوارانی مثل روباه ، شغال ، گرگ و انواع خزندگان در این منطقه فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha