قلیان ها از ساحل پارک زیتون قشم جمع آوری شد

قشم - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم از جمع آوری ۱۴۰ چشمه قلیان از ساحل پارک زیتون این جزیره در اجرای نخستین مرحله طرح جمع آوری قلیان از بوستان ها، سواحل و مناطق گردشگری سرزمین آب و آفتاب خبر داد.

دکتر یاسر مرادی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: جمع آوری این تعداد قلیان با هدف پاکسازی اماکن عمومی از عوامل آلوده کننده دخانی، اثرات سو دخانیات بر اقتصاد، سلامت و اجتماع قشموندان و گردشگران بزرگ ترین جزیره خلیج فارس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عده ای از دستفروشان با فعالیت غیر مجاز در فضاهای گردشگری و سواحل جزیره قشم که یکی از مهمترین نقاط دیدنی این جزیره محسوب می شوند اقدام به عرضه قلیان می کنند، گفت: عرضه قلیان ضمن اینکه موجب برهم زدن بهداشت عمومی می شود، باعث ایجاد بی نظمی بصری شده و پسماندهای به جا مانده ناشی از این فعالیت غیر مجاز، آسیب و تخریب ساحل و فضای سبز جزیره در بر خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم توضیح داد: این موضوع ضمن تهدید بهداشت عمومی؛ باعث نارضایتی بسیاری از افراد، قشموندان و گردشگران شده است که در این خصوص اجرای طرح جمع آوری قلیان از بوستان ها، سواحل و مناطق گردشگری این شهرستان مرزی، با دستور دادستان و با همکاری شبکه بهداشت و درمان، شهرداری، اداره اماکن نیروی انتظامی و امور شهری سازمان منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، متاسفانه در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان بخشی از استان کرمان و بوشهر مصرف دخانیات به ویژه در میان بانوان، جوانان و نوجوانان به صورت قلیان رواج دارد که مضرات آن دو چندان است.

متاسفانه در استان هرمزگان بالای ۱۴ تا ۱۵ درصد بانوان قلیان مصرف می کنند که آمار بسیار بالایی در کشور می باشد.

مصرف قلیان که بر اساس باور غلط به وسیله تفریحی در جمع های خانوادگی و تفریحات جزیره نشینان قشم تبدیل شده رو به افزایش بوده و این موضوع نگران کننده است.

بر اثر عدم اطلاع رسانی کافی و باور غلط عموم، طعم های میوه ای که در تنباکو ها موجود بوده، بسیار برای سیستم ایمنی بدن مخرب بوده و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش حملات آسم و ذات‌ الریه و غیره از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

طبق گزارش های موجود میوه های طعم داری که به تنباکو افزوده می شود، اسانس بوده و این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی شده و علاوه بر بیماری‌ های غیر واگیر، سرفه‌ های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

بر اساس باور غلط اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ ها نمی رساند، در حالیکه دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha