۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 85044286
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: حفظ روابط خوب میان پکن و دهلی نو به سود طرفین است

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با تاکید بر اهمیت روابط این کشور با هند گفت: حفظ روابط خوب میان پکن و دهلی نو به سود هر دو کشور و به نفع مردم آن است .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه چین، خانم مائو نینگ در نشست خبری امروز خود و همزمان با سفر "چین گانگ" وزیر امور خارجه چین به دهلی نو برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه گروه ۲۰ گفت: معتقدیم حفظ روابط خوب بین چین و هند در راستای منافع اساسی دو کشور و دو ملت است.

این سخنگو تاکید کرد که چین ارزش بالایی به روابط خود با هند قائل است.

امروز نشست دو روزه وزیران خارجه گروه ۲۰ به میزبانی دهلی نو آغاز می شود و آقای چین گانگ وزیر امور خا رجه چین نیز به منظر شرکت در این نشست، به هند سفر کرده است.

روابط پکن و دهلی نو در سال‌های اخیر، آسیب دیده است. نیروهای مسلح هند و ارتش چین از آوریل ۲۰۲۰ در منطقه‌ای واقع در شرق لاداخ، درگیری‌های گاه به گاه دارند و هر دو طرف به سرعت زیرساخت‌های نظامی را بر روی خط کنترل واقعی توسعه می‌دهند. با این حال، چین و هند همزمان در سطوح نظامی و دیپلماتیک برای کاهش خصومت‌ها، حل و فصل مسالمت‌آمیز چالش‌های خود و خروج از بن‌بست مذاکره می‌کنند.
بر این اساس، هم توسعه توان نظامی داخلی و هم مذاکره‌های دوجانبه در مسیرهای موازی در حال انجام است. گفت‌وگوهای شی جینپینگ و نارندرا مودی سران دو کشور در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی  اخیر نشانه‌ای بود از روندی که جریان دارد و هدف از آن کاهش خصومت‌ها و تعریف رویکردی تازه میان دو کشور است.
تاکنون، چین و هند ۱۶ جلسه برای رایزنی در باب بن‌بست مرزی‌شان برگزار کردند و نشستی دیگر نیز در راه است. این رایزنی‌ها موجب توافق نسبی دو بازیگر در پنج منطقه شد و زمینه را برای ایجاد جغرافیایی حائل هموار کرد. در همین راستا منطقه مورد مناقشه میان چین و هند به یک کمربندی از مناطق حائل تبدیل شده که صراحتا هر دو کشور را از اعزام گشت‌های انسانی - نظامی به این مناطق منع می‌کند. 
روابط تجاری چین و هند، فارغ از آنکه دهلی نو در واکنش به این بن‌بست، فعالیت‌های اقتصادی چین را ممنوع کرده، هنوز در جریان است.
تجارت دوجانبه دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵ میلیارد دلار رسید؛ هرچند هند ۶۹ میلیارد دلار کسری تجاری با چین داشت که بیشتر به دلیل واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مهم بود.
هند و چین بزرگترین اختلاف ارضی در جهان را دارند که مساحتی به وسعت کره شمالی را در بر می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha