۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85060593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند: وضعیت مرزها با چین در بخش هیمالیا، شکننده و خطرناک است

تهران- ایرنا- پس از درگیری‌های سال ۲۰۲۰ در مرزهای هند و چین که وضعیت از طریق دور مذاکرات دیپلماتیک و نظامی آرام شد، اکنون وزیر امور خارجه هند می‌گوید: وضعیت مرزها با چین در بخش هیمالیا، شکننده و خطرناک است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از ایندین اکسپرس، سوبرانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند روز شنبه گفت: وضعیت بین هند و چین در منطقه غربی هیمالیا در لدخ شکننده و خطرناک است و نیروهای نظامی در برخی مناطق بسیار نزدیک به یکدیگر مستقر شده اند.

در اواسط سال ۲۰۲۰ در جریان درگیری دو طرف در منطقه حداقل ۲۴ سرباز کشته شدند، اما اوضاع از طریق دور مذاکرات دیپلماتیک و نظامی آرام شده است.

درگیری اصلی در بخش شرقی مرزهای مورد مناقشه بین غول‌های آسیایی مجهز به سلاح هسته‌ای در ماه دسامبر رخ داد، اما منجر به مرگ هیچ‌کس نشد.

جایشانکار در کنفرانس «هند امروز» گفت: به نظر من وضعیت هنوز بسیار شکننده است، زیرا مکان‌هایی وجود دارد که به محل استقرار ما بسیار نزدیک است و در ارزیابی نظامی بسیار خطرناک به نظر می رسند.

وی گفت تا زمانی که مناقشه مرزی مطابق با توافق سپتامبر حل نشود، روابط هند و چین نمی تواند به حالت عادی بازگردد، چینی ها باید آنچه را که بر سر آن توافق شده است را انجام دهند.

جایشنکار با همتای چینی خود به توافق سال ۲۰۲۰ رسید.

وریر امورخارجه هند گفت: اگرچه نیروهای هر دو طرف از بسیاری از مناطق خارج شده اند، اما بحث بر سر نقاط حل نشده ادامه دارد. ما به چینی‌ها خیلی واضح گفته‌ایم که نمی‌توانیم صلح و آرامش را زیر پا بگذاریم، از سوی دیگر شما نیز نمی‌توانید توافق را زیر پا بگذارید و بخواهید که بقیه روابط به گونه‌ای ادامه یابد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است، این قابل تحمل نیست.

جایشنکار گفت: در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای گروه ۲۰ که در ماه جاری به میزبانی هند برگزار شد، با وزیر امور خارجه جدید چین، «چین گانگ»، درباره این وضعیت گفتگو کرده ام.

با توجه به ریاست هند بر گروه ۲۰ در سال جاری، جایشنکار ابراز امیدواری کرد که دهلی نو بتواند این مجمع را به حفظ صلح جهانی نزدیک تر کند.

وی گفت: گروه ۲۰ نباید یک باشگاه مناظره یا عرصه ای برای قطبیت در جهان باشد. تمام نگرانی های جهانی باید در نظر گرفته شود، ما قبلاً به شدت به این نکته اشاره کرده‌ایم.

دو نشست وزرای گروه ۲۰ در هند در سه هفته گذشته تحت الشعاع تهاجم ۱۳ ماهه روسیه به اوکراین قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha